Umožňují substanční ontologie morálně nezodpovědný přístup ke světu?

Proč by vlastně substanční ontologie měly umožnit člověku mravně nezodpovědný přístup člověka ke světu? Každá etika pramení do jisté míry v ontologii, jednoduše řečeno v určitém světonázoru, či představě struktury a fungování světa. Substanční ontologie se vyznačují hledáním určité podstaty (substance). Tato podstata je definována jako něco stálého, neměnného, co trvá za všemi proměnlivými jevy a co je hlavně nezávislé na všem ostatním. Do jisté míry zde hraje roli lidská psychika, touha po uchopení pevného základu všech jevů. Hlavní argument byl asi takový. Jestliže neexistuje nic stálého, vše jen plyne, věci se neustále mění, takže o nich nelze vlastně nic říci, jsou-li tím nebo oním, neboť nezůstane nic trvalého, je svět nepoznatelný. Jestliže je tedy svět nepoznatelný, není možná žádná metafyzika a vlastně ani ontologie.

Pokud je nalezená substance, co z toho pro nás vyplývá? Předně to, že tato substance je na nás nezávislá a je nezávislá na jakémkoli jednání. Mohu činit cokoli, ale tato substance tím nebude nikterak dotčena, vlastně se nic nezmění. Jelikož základ světa zůstává stále stejný a neměnný, nemohu tak nijak ovlivnit jeho chod, dává mi to tedy určitý pocit bezpečí, že je vlastně všechno v pořádku, mohu tedy v klidu upadnout do letargického spánku alespoň co se tyče etických norem.

Obecné a jednotlivé, autonomní a heteronomní etika.

Mnohokrát se ve filosofickém myšlení dostalo na výsluní pozornosti obecné. Dokonce do takové míry, že jemu dávala filosofie přednost před jednotlivým, které bylo takto zatlačeno do pozadí a bylo dokonce stavěno ontologicky níže než obecné. Z tohoto hlediska se hodnota přiřazuje jen jakési abstraktní obecnosti, ke kterému je třeba zaujmout náležitý postoj. Není tedy důležitý jeden určitý člověk, nýbrž jakýsi konglomerát všech lidí, rod, druh, národ apod., nezáleží na té či které bytosti, dokonce nezáleží na konkrétním životě. V dialektickém souboji často obecné zvítězilo nad jednotlivým a za takových okolností vždy docházelo k morálním pohromám a vůbec krizi přímo existenční. Stačí se poohlédnout do nedaleké historie. Pokud ztotožníme substanci s obecným, v tom případě rozhodně dojde k morální degradaci. Obecné zbavuje vůle a samostatného myšlení. V tomto případě bych odpověděl kladně na otázku, která je uvedená na začátku. Nicméně substanční ontologie má i jiné možnosti, dokonce bych považoval za nesmyslné ztotožňovat substanci s obecným. Příroda sama jakoby nešetřila jednotlivce a šlo ji jen o zachování rodu jako takového, ale přesto jakoby spěla k individuálnímu.

Opět se tedy zeptám. Umožňují substanční ontologie nezodpovědný přístup ke světu? Ano. Ale stejně tak umožňuje mravně nezodpovědný přístup nesubstanční ontologie. Ne však vždy a za všech okolností. Chyba dle mého názoru je v předpokladu, že substanční ontologie implikuje heteronomní etiku. Heteronomní etika dělá člověka nesvobodným a neodpovědným za své činy. Příkladem této etiky bývá uváděna etika v různých náboženstvích. Tento pohled je poněkud zkreslující. Heteronomní etika odvozuje morální zákony z vnějšku, předpokládá cizí původ morálky ( často božský). Nicméně ke každým morálním normám přistupuje specifická interpretace a vždy záleží na mém rozumu a přístupu, abych posuzoval co je morální a co ne. Jednám tedy zcela autonomně a nezávisle na okolí. Tato etika vychází z vlastní vůle a rozumu. Oddělil bych zde etiku od ontologie v tom smyslu, že určitá ontologie neimplikuje určitou etiku (alespoň ne nutně). Tak jako substanční ontologie neimplikuje heteronomní etiku.

Přemysl Baroň