Napsal nám Radim Bělohrad, náš pilný student, který odejel okusit americkou filosofii, zejména její analytickou část do Chattanoogy. Zde je jeho dopis:

Predevsim bych chtel pozdravit vsechny z domovske katedry. Doufam, ze uz se poradne rozjel semestr. Nejprve bych snad napsal neco o filozofii tady. Do Chattanoogy jsem chtel proto, abych mohl studovat analytickou filozofii. To vite, clovek musi za analytickou filozofii do Ameriky. Ona za nim do Evropy moc nechce. Bohuzel to byl omyl. Bylo mi nekolikrat naznaceno (a sam jsem to vypozoroval ze seznamu nabizenych kurzu), ze tady jsem na nespravnem miste. Chattanooga je jedna z asi deseti univerzit (undergraduate, coz je u nas v podstate gradualni studium), ktera je zamerena na vyuku kontinentalni filozofie. Velkym slagrem je tady kurz Existentialism and Phenomenology, ktery uci Dr. Switalla, coz je jedina zena na katedre filozofie (mimochodem je take velka feministka, ktera ma dokonce svuj kurz Feminist Studies a svou feministickou homepage). Z dalsich kurzu je tady neco jako Philosophy and Human Nature (Filozofie a lidska prirozenost), Philosophy of the Body (Filozofie tela), asi deset kurzu Introduction to Philosophy (Uvod do filozofie), American Philosophy. Pak jsou tady kurzy, ktere jsou z meho pohledu zajimavejsi, napr. Metaphysics, Epistemology, Philosophy of Science, Philosophy of Mind, Philosophy of Religion. V kazdem z nich by se clovek mohl teoreticky setkat s analytickou filozofii. Ovsem jasal jsem predcasne. Krome epistemologie se tady behem meho pobytu (tento a pristi semestr) nebude vyucovat ani jeden. Tento system je totiz zarizen tak, ze vetsina kurzu se nabizi jenom jednou za dva az tri roky. Smula. Ale i kdyby se nabizely, tak by jeste zalezelo na tom, kdo by je ucil, napr. metafyzika se da delat po evropsku i po americku. To je tak, kdyz maly cesky clovicek prijede plny nadeji do velkeho sveta. Takze ja jsem to zatim vyresil takto: na katedre filozofie navstevuji jenom kurz Logic, Language, and Evidence, coz je v podstate uvod do logiky. Ackoli jsem jiz logikou prosel, tak to neni tak uplne nezajimave. Logika se tady totiz uci trosku jinak. Cilem je umet analyzovat argumenty z nejruznejsich oblasti. Takze resime tisice prikladu z prava, politiky, etiky, kazdodenniho zivota, atp. Ucime se hledat v clancich argumenty, umet rozlisit premisy a zaver a samozrejme ukazat, zda zaver vyplyva z premis, nebo nikoli. Tedy logika je tady mnohem vice spojena s praxi. Pak navstevuji dva antropologicke kurzy - Southeastern Indians a Primitive Religion (ten druhy je hodne s presahem do filozofie - je to v podstate filozofie nabozenstvi prirodnich narodu, takze se zde zabyvame pojmy jako mytus, ritual, totem, pozivame halucinogennich drog abychom vyvolali vyssi stavy vedomi, apod.). No a svou touhu po analyticke filozofii jsem naplnil tim, ze jsem si domluvil kurz individualnich studii, ve kterem se pomalu zacinam pripravovat na svou diplomku. Individualni studia jsou velmi zajimavou formou vyuky. Jde o to, ze se student pripravuje v podstate sam a jednou tydne diskutuje s vedoucim toho kurzu, co za ten tyden precetl, jake problemy resil a k jakym zaverum dospel. Myslim, ze je to kurz velmi prospesny a intenzivni a ze by bylo zajimave zaridit neco takoveho i u nas. Dalsi vyhoda tohoto systemu proti nasemu je, ze, ackoli se mohou zdat nektere kurzy jednodussi, v podstate vsechny vyzaduji pripravu z hodiny na hodinu, vsechny zahrnuji nekolik mensich testu v prubehu semestru a dve vetsi pisemne prace a navic jeden az dva eseje. Tim jsou samozrejme narocnejsi na pripravu a intenzivnejsi, ale to povazuji za velke plus. At se na me odpurci zkouseni u nas nezlobi, ale proti kurzum tady jsou kurzy u nas flakarna. Ovsem tento system predpoklada take to, ze student ma urcitou svobodu ve vyberu kurzu, tedy ze si muze vybrat predmet studia, ktery jej/ji zajima a do ktereho se chce pripravovat. Pak je prace mnohem jednodussi. Jeste bych rad zminil jednu zajimavost, ktera se zda byt take nesmirne obohacujici pro vyuku. Tady na UTC (a verim, ze i na jinych univerzitach) je bezne, ze kurzy navstevuji mnohem starsi studenti. Napriklad do Primitive Religion se mnou chodi jeden pan, kteremu je dobre pres 60 let. V hodine je velmi aktivni a neustale ma relevantni otazky a poznamky. Do toho seminare prinasi zcela jinou perspektivu - perspektivu cloveka, ktery uz neco prozil a ktery hovori z vlastni zkusenosti. Je dokonce o dost starsi, nez prednasejici Dr. Burhenn, a je velmi zajimave sledovat vztah techto dvou lidi ve tride. Nakonec bych rad poopravil jeden zakoreneny nazor. Americti studenti nejsou hloupi a povrchni. Neni pravda, ze nejsou schopni uvazovat v rovinach absraktnejsich nez je rovina konkretni. Ke konkretnosti a vztahu k relite jsou vychovavani zdejsim pragmatismem. Je pravda, ze nekdy kladou otazky, ktere bychom my nekladli. Ale ja mam dojem, ze je to jenom proto, ze my nejsme zvykli klast otazky, ktere se jevi jako velmi jednoduche a tudiz hloupe. Americky student se skutecne neboji zeptat, pokud necemu nerozumi, a neboji se priznat, ze tomu nerozumi. Nas student se radsi nezepta a predstira, ze tomu rozumi. Aspon tak na me pusobi, kdyz srovnavam hodiny logiky v CR a tady. Co se tyce ostatnich kurzu, ktere nevstevuji, tak studenti vykazuji skutecne siroke vedomosti. Mozna je to tim, ze jsem mel stesti na vyber kurzu. V jinych kurzech to muze byt samozrejme jine. Jinak tady vsichni radi vzpominaji na nedavnou navstevu Doc. Hrocha a mnohokrat jej pozdravuji. Zatim se loucim. Kdyby kdokoli chtel napsat nejakou zpravu, tak muj emajl je rbelohra@moccasun.utc.edu nebo taky belohrad@phil.muni.cz. Jakykoli kontakt s rodnou hroudou je vice nez vitan.