Ladislav Bláha

Nové kategorie v onotologii

Nejlepší kniha o vesmíru je ta, co nebyla nikdy napsána

 

Problematiku psaní knihy o vesmíru otevřeme prostřednictvím Popperova ontologického modelu tří světů (W 1 – fyzikální svět, W 2 – svět našich zážitků a W 3 – svět produktů našeho ducha). Kniha – jak uvádí Popper v knize Budoucnost je otevřená – je účastna všech těchto světů: svým materiálem patří do W 1, pochopena může být pouze prostřednictvím prožitku ze světa W 2 a svým obsahem náleží ke světu W 3. Jak je tomu ale s knihou, která nebyla nikdy napsána?

Pokud zůstaneme u předpokladu existence tří světů, pak se ukáže problematickou také snaha určit, jak je tomu s knihou napsanou. O čem jsou vlastně knihy? Abychom to mohli rozhodnout, museli bychom nějakým způsobem rozplést následující motivy:

Poznání univerza je samo jeho součástí (paradox mapy). Symbolické univerzum není nějakým zrcadlem fyzikálního světa, ale je něčím “živým”, neustále se rodícím, oblastí s vlastními zákony a dynamikou. (intertextualita, posuny významů atd.)

Světy W 2 a W 3 jsou do té míry provázány, že nemůžeme často určit, kdo je producentem našich zážitků. Světem W 3 jsme obestoupeni, zakrývá nám W 1 tím, že ho pojmenovává. Je možné jiné vidění než skrze jazyk? R. Barthes mluví v této souvislosti o fašismu jazyka, který nás nutí říkat určité věci.

Je–li příroda otevřenou knihou, ve které můžeme číst, jak si představovali novověcí myslitelé, kdo nám zaručí, že náš způsob čtení je správný. Totéž platí i o psaní. Popper sice tento problém řešil možností kritiky a falzifikace hypotéz ve světě W 3, ale i jeho filosofie je založena na předpokladech (např. teze “život hledá lepší svět”), které jsou samy ohroženy možností falzifikace.

Jistě by se daly uvést i další příklady, ale tyto myslím stačí pro předvedení složitosti problému. Co se týče knihy, která nebyla napsána a měla by být tou nejlepší, tak by bylo nejprve třeba rozhodnout o kritériu kvality. Jestliže je to ale takto konstatováno, pak by touto knihou mohl být vesmír sám, který nemůže být nikdy napsán, ale pouze neustále přepisován. Definitivně napsán by snad byl v okamžiku svého zániku, ale tím by zároveň zmizelo i ono “kdy” napsání. Nejlepší kniha o vesmíru tedy nejen nikdy nebyla napsána, ale ani nebude.