Jagoš

Bez nás by byl vesmír jiný?

Bez nás (myslí-li se tímto zájmenem příslušníci druhu homo sapiens sapiens) by vesmír jistě byl odlišný, přinejmenším v časovém období (z hlediska historie vesmíru (zřejmě) zcela zanedbatelném), které nazýváme lidskou historií a v měřítku (z hlediska velikosti vesmíru (zřejmě) opět zcela zanedbatelném) t. č. omezeném na hranice sluneční soustavy. Nicméně s přihlédnutím k faktu, že vznik vesmíru (zřejmě nepochybně (J )) předcházel vzniku “našemu“ lze položit otázku, zda nejsou hypoteticky možné varianty vývoje vesmíru (astronomové hovoří o modelech vesmíru) vedoucí v důsledku ke zcela jiným formám jeho uspořádání (zvláště v tzv. “éře látky“), v nichž lidský druh ani částečně nefiguruje. Což relativizuje (nejen) kladnou odpověď na titulní otázku …

Tato odpověď je spjata alespoň na jedné straně s měřítkem, z něhož chceme potenciální jinakost vesmíru určovat … např. astronom by mohl odpovědět, že “základní principy“ (byť poznané pouze nedokonale), jež řídí průběh vývoje vesmíru, a jež jsou vyjádřeny fyzikálními zákony, jsou na existenci člověka (případně ad absurdum celého vesmíru) nezávislé, a tudíž, že potenciální vznik a vývoj života a lidského druhu v nepatrné oblasti vesmíru jsou z hlediska vzniku a vývoje vesmíru jako celku druhořadé. Základním rozlišením v otázce měřítka zkoumání vesmíru a postavení člověka v něm je rozdíl mezi (v podstatě) subjektivním hlediskem pozorovatele jakožto konkrétní osoby a (hypotetickým) neosobním a nevědomým “božím okem“* vesmíru shlížejícím na “naši“ sluneční soustavu, planetu Zemi, … atd. . Podstatné je, že ona teoretická jinakost vesmíru (vymezíme-li jinakost jako aspoň nepatrnou změnu dosavadního stavu (… zkrátka změnu)) má z hlediska konkrétního člověka-pozorovatele význam, jejž snad “dá rozum“ (… jinakost vesmíru bez nás by spočívala v tom, že bychom v něm nebyli (J ) …) a z hlediska vesmíru nemá význam žádný, neboť vše co se ve vesmíru odehrává se musí odehrávat v rámci pravidel, jež jsou vlastní samotnému vesmíru (přijmeme-li přesvědčení na němž stojí přírodní věda) … lze se, řečeno metaforicky, domnívat, že vesmír nebude stát v úžasu nad tím, co se děje v jeho nitru podle jemu transparentních zákonitostí. Tudíž vše co se takto odehraje musí být z hlediska vesmíru “obvyklé“, nebo aspoň nikoliv jiné.

Vraťme se však k výše uvedené klasifikaci jinakosti a ke konkrétní osobě pozorovatele zasazeného navíc do každodenního prostředí, v němž žije odkázán na své a cizí nedokonalé smysly a své a cizí nashromážděné (a priori nedokonalé) vědění. Kromě uvedeného triviálního příkladu jinakosti vesmíru, jejž může tento pozorovatel formulovat, se lze setkat s jinými případy jinakosti (odlišnosti) pozorovatele (pojímaného antropocentricky jako oduševnělé individuum ohraničené povrchem svého těla a to jak zvnějšku tak i zevnitř (ve vztahu k vědomí, jehož je toto individuum nositelem)) od vesmíru (jímž je v tomto případě celé okolí individua). Ve smyslu tohoto typicky subjekt-objektového vztahu mezi jedincem-pozorovatelem a jeho okolím-vesmírem lze říci, že vesmír je zde pociťován či vnímán jako “jiný“, … a dovedeme-li tuto úvahu do důsledku, vesmír je “jiný“ pouze s námi (pro nás), ale bez nás by “jiným“ (pro nás) nebyl. Je však nutno konstatovat, že tento druh jinakosti plyne z neodmyslitelné nedokonalosti poznání vesmíru, jež je důsledkem role jedince jakožto subjektu ve vztahu ke světu.

V současné době je však reálná možnost provedení neregulérního, protože neopakovatelného, nicméně vpravdě grandiózního experimentu, který by božímu oku vesmíru umožnil “zjistit“ jaké by to bylo, kdyby byl vesmír skutečně bez nás … otázkou však zůstává pro “nás“ využitelná hodnota tohoto experimentu …

 

* Pokus o ekvivalent anglického god’s view