Jan Kluka

 Je náboženství a umění poznáním ?

 

Jest náboženství a umění poznáním ? Přináší nám náboženství a Źumění informace, takové informace, které mohou splňovat jistá kritéria, být určitým způsobem adekvátní, věrohodné či pravdivé? Umění a náboženství jsou především o zkušenosti a zkušenost sama o sobě dává informaci, jinak by to nebyla zkušenost. Je však potřeba v této oblasti prohledat jednotlivé vztahy, které se týkají těchto oblastí. V okruhu umění existují tři pojmy a vztahy mezi nimi, umění - jako takové, samo o sobě, tedy jako samostatný pojem, umělec - tvůrce umění a v neposlední řadě divák - tedy příjemce umění. Máme tu nyní otázku, jestlipak může existovat umění bez diváka, příjemce umění ? Dle mého názoru ne, pokud ovšem není divák zároveň i umělcem v jedné osobě. Může tedy umělec sám sobě přinášet umění? Pro tuto odpověď jest nutné si aspoň lehce vymezit, co to umění vlastně je. Umění jest odrazem jisté skutečnosti, tak jak ji daný autor vidí, odrazem jistých pocitů, myšlenek, nálad, vyjádřených určitým estetickým prostředkem. Umělec tedy přináší informaci, přináší poznání jeho vidění světa, poznání jeho myšlenek, pocitů a nálad. Vrátíme-li se k původní otázce, jestli sám sobě umělec může přinášet umění, musím nyní říci, že ne. Může sám sobě přinésti pěknou náladu, hezké pocity, například maluji obraz, barvy ve mně vzbuzují pěkné pocity, vzpomínky, ale to jest všechno, umění vzniká až s pozorovatelem. Něco jiného však je, hraji-li například na housle cizí skladbu, v tomhletom případě si vystačím na umění sám, seznamuji se světem skladatele, poznávám jeho svět, náladu, myšlenky, získávám tímto způsobem mnoho informací. Pro mne je tedy umění komunikací, komunikací mezi umělcem a příjemcem, jako komunikací je tedy i přísunem informací, poznáním.

Nyní se dostáváme k problému náboženství, je náboženství Źpoznáním ? K této otázce si musíme objasnit také několik pojmů a vztahů. Co je to náboženství ? Jako religionista musím říct, že definic tohoto pojmu je asi tak jeden milion, ale přesto se pokusím o určité upřesnění. Musíme si uvědomit, že pojem "náboženství" chápeme z židokřesťanského pohledu, za náboženství považujeme to, kde se objevuje víra v Boha, v nějaké nejvyšší jsoucno, za podstatu náboženství je nahlížen kult jako obnovování porušeného vztahu - smlouvy mezi člověkem a Bohem. V tomto století však došlo k mnoha religionistickým a antropologickým výzkumům náboženství tzv. "karmanových systémů", tedy náboženského systému Asie - buddhismu, taoismu, atd. na něž nelze vůbec aplikovat výklad náboženství z našeho evropského pohledu (těmto problémům se dnes věnuje především komparativní religionistika a fenomenologie náboženství). Za současného stavu bádání se náboženství vymezuje především jako vztah člověka k moci či síle (pociťované jako posvátno), jež ho určitým způsobem převyšuje a prezentuje poslední podmínku jeho existence, je tedy vyjádřením k mimolidské, supranaturální skutečnosti, vůči níž stojí člověk s pocitem absolutní závislosti.

Nyní se vraťme k původním otázkám, podobně jako u umění zde Źstojí tři pojmy, náboženství - klerik - jako zprostředkovatel náboženství a vykonavatel náboženských úkonů a věřící - jakožto příjemce náboženství. Samotný pojem náboženství jsme si lehce objasnili již výše, tažme se tedy nyní vztah mezi těmito pojmy. Klerik je potažmo zprostředkovatel náboženství věřícím a jest i vykonavatelem jistých náboženských úkonů, které se odlišují od úkonů prostého věřícího, jeho vztah k věřícímu je samozřejmě odlišný od každého náboženství, snad obecně mohu říci, že má objasňovat věřícímu určité stránky náboženství, má mu tedy přinášet informace, dále má provádět jisté rituální úkony a tím v podstatě udržovat dobrý vztah s "Bohem", klerik však není nutný k náboženství, tak jako jest umělec nutný k umění, náboženství jest komunikace mezi "Bohem" a člověkem, náboženství kromě pocitů klidu a jistoty, pocitů jako odpuštění nebo trest atd. má poskytovat člověku poznání řádu věcí (dharma, logos), poznání diference mezi kosmem a chaosem, poznání etických a mravních norem (biblické desatero, pět příkazů Budhových), poznání funkcí a rozvrstvení sociálního řádu ( např. v Indii sociální systém kast), dále je snad nutno dodat ještě poznání právních norem ( v islámském světě šarí°a) a v neposlední řadě poznání nutných rituálních a všeobecně náboženských funkcí týkající se samotného člověka, ty činí člověk sám (modlitba, poutě, v Indii pak posvátné koupáni se v řece Ganze) nebo ve spolupráci s klerikem (křest, biřmování). Náboženství jest tedy jistojistě poznáním. Zde akorát vystupuje otázka pravdy, která bohužel není sto býti jak v otázce náboženství tak i v otázce umění objektivně zodpovězena. Na rozdíl od filozofie, která každý svůj krok se snaží logicky zdůvodnit, umění i náboženství zde prostě a jednoduše oznamují, že řád světa jest takový a takový, vysvětlení zde podávají většinou mýty.

Závěrem jest tedy nutno povědět, že náboženství i umění jsou Źpoznáním. Jak v prvním tak i v druhém se především zobrazuje skutečnost světa, jeho řád a sytém fungování, jsou zde kladeny v podstatě stejné otázky jako ve filozofii, tedy kdo jsem, kam kráčím, jaký je smysl mého života atd., ale odpovídá se na ně zcela specifickým způsobem.

 

Použitá literatura:

Filozofický slovník, Olomouc 1995

Úvod do filozofie, A. Anzenbacher, Praha 1991

Malé dějiny filozofie, H. J. Storig, Praha 1993

Filozofický slovník pro samouky neboli Antigorgias, V. Neff, ŹPraha 1993

Úvod do religionistiky, Břetislav Horyna, Praha 1994