Otto Bohuš

II. ročník

 

BYTÍ JE PROBLÉM JAKYKOVÝ A LOGICKÝ

"Náležitost jsoucna jakožto jsoucna." Takovou odpověď dostane člověk tázající se po významu slova bytí od Filosofického slovníku. Pokud ho tato definice zcela neuspokojí, pak by zřejmě dál ve čtení hesla ani pokračovat neměl. Dozvěděl by se totiž, že bytí přesně definovat ani nelze. To přináší dvě zprávy: jednu dobrou a druhou špatnou. Při té první zajásají všichni, kdož se cítí být svázáni pevnými regulemi. Vždyť pokud se pojem bytí vzpírá nějaké určité a konečné definici, pak nám to přece přináší obrovský prostor pro úvahy, přemítání a zkoumání, jak to tedy vlastně je! Ta špatná zpráva zní, že za tohoto stavu, kdy je ´vše dovoleno´, si může kdokoli říci cokoli. Vždy bude mít pravdu.

Při ohlédnutí se do dějin filosofie, kdo, kde a kdy se věnoval otázce bytí, nemůže při prvních pocitech chybět jakýsi neurčitý respekt. Že ´zkoumání jsoucna jakožto jsoucna´ zaměstnávalo toliko geniálních hlav po více než dva tisíce let? Kolik že to spisů, studií a esejů bylo věnováno tomuto tématu? Tak to na té metafyzice věru něco bude, řekne si jedinec chtivý poznání a pustí se se zájmem do studia myšlenek dřívějších a ještě starších filosofů, jsa přesvědčen, že na konci ho zasloužená odměna - ať už v jakékoli podobě - jistě nemine. Pokud pak své rozčarování přičítá na vrub vlastním nedostatečným rozumovým schopnostem, nemusí býti na vině jeho inteligence, ale třeba příliš obecná formulace výchozího objektu zkoumání.

Fyzikové zkoumají váhu tělesa, biologové tvary buněk, psychologové zákruty lidské duše, sociologové zájmy žen po čtyřicítce a kartografové měřítka map. Štastní to lidé; filosofové si svou úlohu vědomě znesnadnili (znemožnili?) tím, že se odhodlali k tomu, co tak nádherně popisuje Karel Čapek v jedné ze svých povídek: vypráví v ní o lidech, co neznají vejce, ale problém vejce, neznají manželství, ale problém manželství. Filosofové se zkrátka rozhodli učinit problémem ten samotný fakt, že něco jest. Zkoumajíce tak podstatu kupříkladu obyčejného jablka, zůstávají nad ním zachmuřeně státi, zatímco ostatní si do něj už dávno s chutí kousli.