Radek Kundt
Kombinace: religionistika - filosofie
Imatrikulacní rok: 1999
I. OTÁZKA BYTÍ
Substancní ontologie nám dává morální prázdniny
Substancní ontologie mue mít v poctu filosofických systému veliké mnoství podob. Z jejich definicí se dozvídáme málo, základem vak zustává reálná existence substance, která je chápána jako základ vekerenstva, je zustává stálou, ve vech promenách pretrvávající podstatou. Krajním domýlením nekterých substancních pohledu na svet v praktické filosofii casto dostáváme postoj, podle neho je vekeré dení reality (vcetne duchovní) predem nevyhnutelne urceno. Ten naráí, predevím v oblasti lidského jednání, na nemalé obtíe s vymezením pojmu lidské odpovednosti ci svobody.
Substancne ontologické systémy vznikají ji od pocátku filosofie vubec, i kdy samozrejme ne takto chápané, ne bez výhrad pod tento pojem zaclenitelné a u vubec ne tímto pojmem nazývané. Ji prírodní filosofie predsokratiku se pokouí vymezit základ a pocátek veho v pojetí prazákladu materiálního sveta. Tento pohled je zaloen na predpokladu samozrejme existující objektivní skutecnosti, vychází z objektivního mylení, nikoliv ze subjektu jako nekteré z moderních filosofií. Substanci tedy nacházejí v jediném látkovém principu. Z nej je ve sloeno, on vím prostupuje. Krome Milétanu tento typ mueme nalézt i u novodobé filosofie napr. Spinozuv panteismus nebo francouzský materialismus. Ionské filosofy mueme ponechat bez zájmu, protoe máme-li vubec jisté zprávy nespojovali etiku nijak zvlát s výkladem prazákladu sveta a cinili ji spíe závislou (a na výjimky) na náboenských predstavách a usporádání spolecnosti. Problémy pricházejí s propracovanejími a rozsáhlejími systémy dalích uvedených príkladu, kde se nutne setkáváme s démonem veobecné kauzální souvislosti.
Jiným moným typem je Boí predzvest, predurcení, kterému nelze vzdorovat. I ten nejak reí jeden z nejobtínejích problému filosofíí a naboenství sveta - otázku svobody lidské vule. Pro krestanství (v podobe Augustinovy rozumové metody) je predestinace samozrejmá. Jediným svobodným clovekem zrozeným na zemi byl Adam Kadmon. Následkem hríchu uvaluje svou vinu na zbytek lidstva. Dedicný hrích zasahuje i vuli, a tak jsou lidé dle své prirozenosti hreící a propadající smrti. Osud jednoho kadého je dopredu jistý dle Boího úradku.
Nejde samozrejme o blaho nebo dobro obce, ci celé spolecnosti, která bude muset vdy v ité skutecnosti odpovídat na výzvu faktu jako jsou zlocin a trest, výchova a smysl pro povinnost. Jde o neco, co tímto zkoumáním odhalujeme, i kdy s tím bude srozumena jen reálne nepatrná cást populace (dá-li se to tak ríct - intelektuální elita) a i u ní bude prijímání tohoto objeveného (natestí) ovlivneno posuzováním síly logických a rozumových argumentu. Do mysli se tak vtírá otázka lidské odpovednosti. Jak se vubec dá uvaovat o vztahu svedomí a skutku. Kde je vedomé jednání a podíl na vykonaném, kdy známe systém (lidský intelekt a jeho vekerá ivotní zkuenost), vstupní data (ve, co na jedince v dané chvíli pusobí) i jediný moný (tj. nutný) výstup. Náleitý algoritmus poté bude ji pouze otázkou casu vysledování vech souvislostí. Kde je místo pro svobodu jako základní rys toho, jak clovek je, je-li lidský cin vdy nezvratne urcen. Dokonce ani poznání nutnosti nás nezbavuje závislosti na afektech a váních. Vechna mravnost je tedy jen nástrojem k udrení rádu spolecenského systému? Nemá tedy ani smysl dále uvaovat a rozvíjet etiku - morálka odpadá?
K cemu dalí otázky podobného typu, kdy nae jednání, uvaování i odpovedi jsou nakonec nutné a nesvobodné. Mueme-li preci predpokládat vechny z moných událostí (ze vech minulých a prítomných usuzovat na budoucí) a známe-li algoritmus nutného jednání kadé ijící i umírající bytosti, mueme libovolne dopocítat i události zbylé a nikomu nebude moné vycíst jediný jeho cin nebo mylenku - proc si tedy nedat prázdniny (morální)?!