Radek Kundt
Kombinace: religionistika - filosofie
Imatrikulacní rok: 1999
II. POJMY HMOTA A PRÍRODA
Co je to príroda, vesmír a svet?
Budeme-li se zabývat výkladem techto pojmu z hlediska jejich beného vetinového pouití, zjistíme, e je kadý z nich nositelem jiného významu. Lidé o nich hovorí v ruzných souvislostech a dokonce je pomerují mezi sebou. Je pro ne snad kadý z nich odrazem (at ji vedome vytvoreným ci podvedomým) cehosi, co nacházejí v sobe samých? Tak napríklad prírodu odedávna spojujeme s divokostí, nespoutaností, pudovostí, plozením, rozením, rustem. Je to neco, ceho jsme soucástí, ale zároven se vuci tomu vymezujeme jako vnejí, necím odliní, výjimecní. Príroda je tak méne rozsáhlejím pojmem ne-li svet. Svet to jsme u i my, nae kultura zaclenená do (vyclenená z) prírody. Sveta jako prostredního jsou lidé spolutvurci, je jim ze vech nejblií, nejsnáze dosaitelný. Svetu dáváme ohranicení, at ji jakéhokoliv tvaru, spoutáváme jej a redukujeme pro uchopitelnost. Je tu, na dosah, domníváme se, e jej utváríme svými pravidly, e jej objevujeme novými a hlubími znalostmi prírodních zákonu, veríme, e je tu pro nás. Naproti tomu vesmír je daleký, nezmerný, je synonymem velikosti nejvetí moné rozsáhlosti, galaxií, hvezdných a planetárních systému, kterých je ná svet a príroda jen nepatrnou soucástkou. Jde o pouhé doplnení jiných triád v naich naukových systémech? Pri prirovnání by mohli obstát skladební prvky krestanského vymezení cloveka (telo - due - duch) nebo existujících bytostí (zvíre - clovek - andel) apod.
I v dejinách filosofie naráíme na charakteristické odliování prírody a umelé kultury. Príroda je ve, co je dané, zákonité, v podstatných rysech nezmenitelné, zatímco lidské vzniká vdy a z potreby a na základe dohody. Napríklad u sofistu je tento protiklad centrem jejich spolecenské nauky. Teprve renesance a následne 16. - 18. století prináí mylenku absurdity takovéhoto rozdelování a zkoumá prírodu s durazem na hmotu a její projevy. Teprve s príchodem 20. století se metafyzika snaí pri zkoumání prírody odloit spekulaci pojmu a zabývat se spíe spojováním skutecných znalostí s dalími zkuenostmi a jejími závery. (Co v praxi prineslo posuzování a prezkoumávání metodologických problému a teorií, které mají ve svém prístupu prírodní vedy).
Takto podaný výklad této trojice slov by vlastne byl jen jejich predpokládaný, spolecností tie nesený význam. Kdy se vak zadíváme trochu blí a zacneme je hloubeji zkoumat a upresnovat zjistíme, e pole jejich prekrývání je natolik velké, e je nemáme monost dostatecne odliit. Vesmír obsahuje i nai Zemi, svet nai prírodu, zákony pro ni platné jsou vak vystaveny na základech platných i pro zbylý nám známý vesmír. Príroda není vázána pouze na nai planetu, dá se hovorit i o prírode mimo Zemi a pojem sveta mue být stejne dobre pouit i v takovém rozsahu, e obsáhne i vesmír nám neznámý s celou jeho potenciální, pravdivou ci reálnou nekonecností. Jde tedy o slova podobná a jako ontologické kategorie snad dokonce synonymní s pojmem hmoty. Vechny ruznosti smyslu nebo rozdíly významu jsou tedy urceny souvislostmi ve kterých je nejcasteji pouíváme.