H R A J E B Ů H V K O S T K Y ?

-----------------------------------

Buďto bude dneska pršet , nebo nebude. Buďto

pojedu na výlet , nebo nepojedu. Buďto se cestou vybourám , nebo

se nevybourám. Skončím buď u vody , nebo někde jinde . Jednoduše

řečeno;buď bude něco tak, nebo to tak nebude. Víc než dvě možnosti

nejsou.

Takhle nějak se nám to všem jeví. Může se

zdát- zdá se , že základním faktorem existence , nebo vůbec bytí

je nějaká nejistota, podobna té , o které zhruba před stopadesá-

ti lety hovořil dánský učenec Kierkegaard. Skutečně . Já nevím ,

jestli se ráno vzbudím , nebo ne. Jedinné co můžu ( a to ještě

pouze v určitých situacích , kupříkladu s ranním buzením to nemá

co dělat ) je svobodně se rozhodnout mezi tím či oním- tedy Buď-

anebo ( např. buďto půjdu vpravo , nebo vlevo). Stejně ale nevím

jaké důsledky bude moje rozhodnutí mít, to můžu jen tušit.

Ten pánbůh si s námi tedy pěkně zahrává , po-

myslíme si.Pošle nás tam , kam si zamane, udělá si s námi co se

mu zlíbí. Proč nakonec ne, vždyť je všemohoucí a dobrotivý

takže to jistě nebude nic špatného.Problém je , jestli skutečně

vybírá z nějakých dvou možností , nebo jestli se to jeví tak

pouze nám.Víme jedno. Když Bůh svět tvořil, musel ho stvořit na-

ráz i s jeho začátkem a koncem . Jinak to nejde-odporovalo by

to totiž dvěma jeho atributům - vševědoucnosti a již zmiňované

všemohoucnosti.Představíme¨-li si tedy Boha nazýrajícího na

stvořený svět, je to značný rozdíl oproti nazýrání našemu.Vidí

ho totiž nehybně,jakožto nějaký bod, i s jeho začátkem a kon-

cem a pochopitelně i s "tím uprostřed " . Ví tedy , co se stane,

když půjdu vlevo , jestli se ráno vzbudím atd.Pochopitelně ale

nemohl při tvoření vybírat z nějakých dvou možností ! Vybral ih-

ned jen jednu variantu , nad druhou vůbec nepřemýšlel, za prvé

proto, že přemýšlení není Bohu vlastní a za druhé pro něj žádná

jiná možnost ani neexistovala.Stvořil svět v jakémsi námi nepo-

chopitelném okamžiku celý se vším co v něm je a co se v něm dě-

je a pouze nám se to jeví tak , že měl více možností.Udělal to

prostě tak,nejinak a "basta".

Připustíme-li tedy existenci Boha , musíme

nutně uznat, že naše svobodná vůle je ve své podstatě pouze na-

plňováním nějakého hotového a námi nepoznatelného programu,kte-

rý bychom mohli nazřít jen z pozice nezávislého pozorovatele,

do níž se dostat nelze, která náleží jen a pouze Bohu, jakožto

nestvořenému ,ale naopak tvořícímu a především pak nehybnému,

který ze svého nehybného bytí vnímá pro nás dynamický svět rov-

něž staticky.Pokud tedy hraje někdo nebo něco v kostky, Bůh to

rozhodně není.