H R A J E B Ů H V K O S T K Y ?
-----------------------------------
Buďto bude dneska pršet , nebo nebude. Buďto
pojedu na výlet , nebo nepojedu. Buďto se cestou vybourám , nebo
se nevybourám. Skončím buď u vody , nebo někde jinde . Jednoduše
řečeno;buď bude něco tak, nebo to tak nebude. Víc než dvě možnosti
nejsou.
Takhle nějak se nám to všem jeví. Může se
zdát- zdá se , že základním faktorem existence , nebo vůbec bytí
je nějaká nejistota, podobna té , o které zhruba před stopadesá-
ti lety hovořil dánský učenec Kierkegaard. Skutečně . Já nevím ,
jestli se ráno vzbudím , nebo ne. Jedinné co můžu ( a to ještě
pouze v určitých situacích , kupříkladu s ranním buzením to nemá
co dělat ) je svobodně se rozhodnout mezi tím či oním- tedy Buď-
anebo ( např. buďto půjdu vpravo , nebo vlevo). Stejně ale nevím
jaké důsledky bude moje rozhodnutí mít, to můžu jen tušit.
Ten pánbůh si s námi tedy pěkně zahrává , po-
myslíme si.Pošle nás tam , kam si zamane, udělá si s námi co se
mu zlíbí. Proč nakonec ne, vždyť je všemohoucí a dobrotivý
takže to jistě nebude nic špatného.Problém je , jestli skutečně
vybírá z nějakých dvou možností , nebo jestli se to jeví tak
pouze nám.Víme jedno. Když Bůh svět tvořil, musel ho stvořit na-
ráz i s jeho začátkem a koncem . Jinak to nejde-odporovalo by
to totiž dvěma jeho atributům - vševědoucnosti a již zmiňované
všemohoucnosti.Představíme¨-li si tedy Boha nazýrajícího na
stvořený svět, je to značný rozdíl oproti nazýrání našemu.Vidí
ho totiž nehybně,jakožto nějaký bod, i s jeho začátkem a kon-
cem a pochopitelně i s "tím uprostřed " . Ví tedy , co se stane,
když půjdu vlevo , jestli se ráno vzbudím atd.Pochopitelně ale
nemohl při tvoření vybírat z nějakých dvou možností ! Vybral ih-
ned jen jednu variantu , nad druhou vůbec nepřemýšlel, za prvé
proto, že přemýšlení není Bohu vlastní a za druhé pro něj žádná
jiná možnost ani neexistovala.Stvořil svět v jakémsi námi nepo-
chopitelném okamžiku celý se vším co v něm je a co se v něm dě-
je a pouze nám se to jeví tak , že měl více možností.Udělal to
prostě tak,nejinak a "basta".
Připustíme-li tedy existenci Boha , musíme
nutně uznat, že naše svobodná vůle je ve své podstatě pouze na-
plňováním nějakého hotového a námi nepoznatelného programu,kte-
rý bychom mohli nazřít jen z pozice nezávislého pozorovatele,
do níž se dostat nelze, která náleží jen a pouze Bohu, jakožto
nestvořenému ,ale naopak tvořícímu a především pak nehybnému,
který ze svého nehybného bytí vnímá pro nás dynamický svět rov-
něž staticky.Pokud tedy hraje někdo nebo něco v kostky, Bůh to
rozhodně není.