Zuzana Šturcová

2. ročník

Ph - Fj

 

Co všechno se změní, když se něco změní

 

Dříve, než si odpovíme na tuto předem danou otázku, měli bychom se pokusit objasnit si, co to vlastně změna je. Jak ji máme chápat?

Jedná se zřejmě o nějaký přechd z určitého stavu do jiného. (Někdy také do druhého stavu, což nepopíratelně je také změna — dokonce velice významná, i když ne vždy příjemná — ale stím se na této hodině zabývat nebudeme.)

Jak již z výše uvedeného vyplývá, změny mohou být různé. Může jít o změnu v prostoru (ta by se v eukleidovské geometrii dala snadno vyjádřit souřednicemi jisté vztažné soustavy), o změnu pohybu (nebo, lépe řečeno, o změnu pohybového stavu, která je způsobena vnějšími silami), o biologickou změnu, o změnu myšlení, atď.

Kdybychom se snažili o nějakou klasifikaci změn, asi by nás nejdřív napadlo, že změny můžeme rozdělit do dvou velkých skupin — změny kvalitativní a změny kvantitativní. Co to ovšem znamená? Je mezi nimi propastný rozdíl, nebo připřekročení určité hranice se kvantitativní změny jednoduše stávají změnami kvantitativními? (Ostatně, s něčím takovým jsme se stkali již u Hegela.)

Změna je zřejmě vděčné filozofické téma, protože se jím zabývali filozofové od nejstarších dob až po současnost. (Je potřeba vyzdvihnout, že se snažili uchopit změnu v celé její komplexnosti — narozdíl od jiných vědců, kteří popisovali a vysvětlovali změnu většinou jen u jednotlivých konkrétních jevů.) Například takový Aristoteles si ze změny udělal jedno z klíčových témat své filozofie. Znamenala pro něj přechod z možnosti do skutečnosti, tedy pohybový pincip. Zabýval se jí, mimo jiné, také S. Kierkegaard, který se ptá, jak se mění to, co vzniká. Vychází přitom z toho, že to, co změnu působí, je bytí (i když změna znamená zánik). Jenomže se vznikem bytí tomu tak není, protože to, co vzniká, musí zůstat samo v sobě beze změny. Jinak by vznikající věc byla něčím jiným, než tím, co vzniká. Změna tedy nespočívá v bytosti (která musí zůstat totožná a představuje neproměnnost), ale v bytí (proměnlivost), protože dochází k přechodu od nebytí k bytí. Nebytí, které se změnilo v bytí, muselo také být, protože v opačném případě by došlo ke změně bytosti. Takovémuto nebytí říkáme možnost. Bytí, které skutečně je, je skutečností a změna vznikání je tedy přechodem z možnosti do skutečnosti.

Samozřejmě, názorů na změnu je mnoho a myslím, že by nebylo účelné, abych je všechny vyjmenovala. Ukázali jsme si alespoň dva příklady, ale každý z nás si stejně vytvoří svůj vlastní.