Co všechno se změní, když se něco změní?

 

dekonstruktivní rekonstrukce zadání

 

K uvedené větě se dá přistupovat několika způsoby. Vzhledem k tomu, že se jedná o referát a vzhledem k tomu, že krev, vulgarita a narkomanie se přežily, zůstává mi jen dekonstruktivní rekonstrukce. Je zřejmé, že zadání, tedy zmíněná otázka je chybná. To se samozřejmě může stát(i jistým docentům). Připadá mi proto serióznější místo trapných snah o odpověď na špatné zadání, pokusit se zrekonstruovat původní, správnou, zamýšlenou nebo nezamýšlenou (to je jedno) otázku a dekonstruovat tím chybnou ale bohužel předloženou verzi. Mimochodem, kolegové, kteří psali toto téma, jistě potvrdí, jak obtížně se jim smolila odpověď na otázku s chybou.

Možnosti původních variant vidím tedy minimálně tři:

Za prvé: Docent omylem vložil odpověď, kterou chtěl slyšet do zadání. Původní otázka tedy měla znít. Co se změní, když se něco změní? A odpověď by byla pouze jednoslovná - všechno. (Pravděpodobnost této varianty, zvyšuje fakt, že jsme zhruba v půlce semestru a docent Krob se možná pokusil originálním způsobem oddělit obě poloviny kurzu tak, aby studenti mohli odpovědět jedním slovem a měli volno).

Za druhé: Docent se vyděsil. Při přípravě témat si totiž uvědomil, že se můžou změnit podmínky k získání profesorského titulu. Položil si tak v hrůze řečnickou otázku: Co, když se všechno změní? Ale okamžitě se uklidnil odpovědí: Spíš se změní jenom něco. Zkomoleniny docentových vnitřních asociací a aspirací se pak dostaly na papír(monitor) v podobě zadání referátu.

Konečně za třetí: Docent se podivil a vyděsil ještě jednou, tentokrát z večeře. Tato možnost sémanticky úzce souvisí s variantou jedna. Docent k večeru pracoval na webových stránkách katedry. A zrovna vymyslel nové motto: “Všechno se změní, když se něco změní ”. ve chvíli, kdy tuto větu dopsal a chtěl odeslat, ozval se z kuchyně hlas jeho manželky zvoucí ho k večeři. Docent se údivem z brzké večeře lekl tak, že mu spadly brýle velmi nešťastně na klávesnici, ťukli do písmen C a O, pak se odrazili na docentovu ruku a ta v šoku z nárazu kliknutím odeslala otázku do bloku “témata do seminářů ”. Po večeři pak na všechno zapomněl.

Nelze vyloučit, že i ostatní zadání byla v důsledku podobných situací značně zkreslena a v budoucnu tak může dojít k rekonstrukci celého dekonstruktivního semináře OntologieII.