The idea of universally accessible library: Its epistemiological assumptions and ethical basis. A need for a philosophical research.

Jiří Stodola

Abstrakt


The article deals with a need for a research in the area of epistemology and ethics for the theoretical anchoring of ideas of general education and universally accessible library. The right to education and the associated idea of universally accessible library (both intuitively understood) in today's globalizing world are needed to be newly thought out in order that to be able to resist attacks of the relativistic philosophical concepts. It turns out that these connected ideas require epistemological and ethical anchoring. In the article, there is designed a possible philosophical research that would allow newly legitimize, as the idea of universal education, so the idea of universally accessible library.

 

Článek se zabývá potřebou výzkumu v oblasti epistemologie a etiky pro teoretické ukotvení myšlenky všeobecného vzdělání a univerzálně přístupné knihovny. Intuitivně chápané právo na vzdělání a s ním spojená myšlenka univerzálně přístupné knihovny potřebuje v dnešním globalizujícím se světě nové promýšlení, aby odolala útokům relativizujících filosofických koncepcí. Ukazuje se, že obě spojené myšlenky vyžadují jednak ukotvení epistemologické, jednak ukotvení etické. V článku je navržen možný filosofický výzkum, který by umožnil nově legitimizovat, jak myšlenku všeobecné vzdělanosti, tak myšlenku univerzálně přístupné knihovny.

 

Jiří Stodola

Středisko Teiresiás MU v Brně

 

The article has been supported by project GA406/09/0374.


Klíčová slova


universally accessible library, library research, general education, ethics, epistemology

Full Text:

PDF (English)