Evaluační přístupy k informačnímu managementu ve státní správě

Zuzana Šidlichovská

Abstrakt


Informační i komunikační management by měly být v prostředí informační společnosti běžnou součástí strategického a operativního managementu v každé organizaci. V souvislosti s rychlým rozvojem nových informačních a komunikačních technologií by měly být informační a komunikační procesy průběžně analyzovány. Na základě získaných výsledků by pak měly být evaluovány a přizpůsobovány novým požadavkům a moderním trendům. Odpověď na otázku, jakým způsobem lze takové analýzy provádět v institucích státní správy, poskytuje právě tento článek. V úvodu stručně představuje jeden z mezinárodně známých nástrojů pro tyto účely – tzv. informační audit (dle koncepce Susan Henczel). Druhá část článku upozorňuje na vstupní rozhodnutí při plánování metodologického postupu před zahájením komplexní analýzy informačního managementu v institucích státní správy. V návaznosti na to poskytuje článek přehled potenciálních výzkumných metod včetně upřesnění jejich konkrétní aplikace, mezi nimiž lze jmenovat Mystery Shopping, analýzu potřeb, obsahovou analýzu, SWOT analýzu, či expertní rozhovory. V závěru článku je nastíněno, že lze představený model využít také pro realizaci komparativní analýzy mezi více institucemi.

Evaluation approaches to information management in state administration

Information and communication management should be a common part of the strategic and operational management in each organization in the information age. In connection with the rapid development of new information and communication technology, information and communication processes should be continuously analysed. On the basis of the results of this analysis they should be evaluated and updated to new requirements and modern trends. This article provides the answer to the question how such analysis could be performed. In the beginning of the article, one of the internationally-known tools for this purpose   the so called information audit (according to Susan Henczel's methodology) - is briefly introduced. The second part points to the entry decisions to the methodological planning process before a comprehensive analysis of information management in state administration institutions. In addition, the article provides an overview of potential research methods including details of their specific applications, among which we can name the mystery shopping, needs analysis, content analysis, SWOT analysis and expert interviews. In conclusion, the article shows that you can also use the introduced approach for the realization of a comparative analysis between several institutions.

 

Zuzana Šidlichovská

Ústav informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze

 

 


Klíčová slova


zákon č. 106/1999 Sb., SWOT analýza, svobodný přístup k informacím, státní správa, o svobodném přístupu k informacím, mystery shopping, management informačních služeb, informační strategie, informační činnost, informační audit, eGovernment

Full Text:

PDF

Reference

Zobrazit literaturu Skrýt literaturu

  1. BERELSON, Bernard. 1971. Content analysis in communication research. [2. vyd.]. New York : Hafner, 1971. 219 s.
  2. BUCHANAN, Steven ; GIBB, Forbes. The information audit: methodology selection. 2008. International journal of information management, 2008, vol. 28, pg. 3-11. ISSN 0268-4012. | DOI 10.1016/j.ijinfomgt.2007.10.002
  3. BUCHANAN, S.; GIBB, F. The information audit: role and scope. 2007. International journal of information management, 2007, vol. 27, pg. 159-172. ISSN 0268-4012. | DOI 10.1016/j.ijinfomgt.2007.01.002
  4. Česko. Statistický úřad. 2009. Český statistický úřad [online]. Praha : Český statistický úřad, aktual. 2000-12-07 [cit. 2011-01-20]. Průzkum webových stránek veřejné správy. Dostupné z WWW: <http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/pruzkum_webovych_stranek_verejne_spravy>.
  5. ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research). 2005. ESOMARr.org [online]. Amsterdam : ESOMAR, 2005 [cit. 2011-01-20]. ESOMAR World Research Codes & Guidelines : Mystery Shopping Studies. Dostupné z WWW: <http://www.esomar.org/uploads/pdf/ESOMAR_Codes&Guidelines_MysteryShopping.pdf>.
  6. GUPTA, Kavita ; SLEEZER, Catherine M. ; RUSS-EFT, Darlene F. 2007. A Practical Guide to Needs Assessment. 2nd ed. San Francisco, John Wiley & Sons, 2007. 354 s. ISBN 978-0-7879-8272-0.
  7. HENCZEL, Susan. 2001. The Information Audit : a Practical Guide. München : Saur, 2001. xxiv, 272 p. Information Services Management Series. Ed. Guy St Clair. ISBN 3-598-24367-7.
  8. HINDLS, Richard; HOLMAN, Robert; HRONOVÁ, Stanislava. 2003. Ekonomický slovník. Vyd. 1. Praha : C.H. Beck, 2003. xcii, 519 s. ISBN 80-7179-819-3.
  9. HORÁKOVÁ, Iveta ; STEJSKALOVÁ, Dita ; ŠKAPOVÁ, Hana. 2008. Strategie firemní komunikace. 2. rozšíř. vyd. Praha : Management Press, 2008. 254 s. ISBN 978-80-7261-178-2.
  10. JEŘÁBEK, Hynek. 1992. Úvod do sociologického výzkumu. 1. vyd. Praha : Carolinum, 1992. 140 s. ISBN 80-7066-662-5.
  11. KOZEL, Roman [et al.]. 2006. Moderní marketingový výzkum : nové trendy, kvantitativní a kvalitativní metody a techniky, průběh a organizace, aplikace v praxi, přínosy a možnosti. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. 277 s. ISBN 80-247-0966-X.
  12. ST. CLAIR, G. 1997. The Information Audit I: defining the process. InfoManage, May 1997, vol. 4 (6), no. 5-6. ISSN 1212-5075.
  13. THORNTON, Steve. 2001. Information Audits. In Handbook for Information Management. Ed. by Alison Scammel. 8th ed. London : Aslib-IMI, 2001. S. 128 – 143. ISBN 0-85142-457-0.
  14. TOMEK, Gustav ; VÁVROVÁ, Věra. 2007. Marketing od myšlenky k realizaci. 2007. 1. vyd. Praha : Professional Publishing, 2007. 308 s. ISBN 978-80-86946-45-0.
  15. WAGNEROVÁ, Irena ; BAAROVÁ, Eva. 2008. Hodnocení pracovního výkonu : využití metody mystery shopping. Praha : FF UK : FSV UK, 2008. Edice Pražské sociálně vědní studie, Psychologická řada. 28 s. ISSN 1801-5999.