Informační gramotnost uživatelů vs. vyhledávací nástroje nové generace

Vilém Sklenák

Abstrakt


Informační gramotnost uživatelů v kontextu téměř nezměrného množství informací byla aktuální již dříve a dnes tím více. Nahlédneme-li do TDKIV, pak informační gramotnost je specifikována jako „schopnost jednotlivce prostřednictvím dostupných informačních metod a technologií vyhledávat, zpracovávat, vyhodnocovat a využívat informace.“ V souvislosti s masivním růstem webu, webových vyhledávačů, rostoucí preferencí sdělovat informace jen přes web apod. by se chtělo věřit, že uživatelé přece musí být informačně gramotní. Že je k tomu realita zkrátka přinutí. Pak jsou zde samozřejmě ještě knihovny, jejich katalogy a také jejich prostřednictvím zpřístupňované komerční informační zdroje. Vidíme zde jasný rozpor – kvalitní informace a leckdy netriviální cesta k jejich získání. Je vzkříšen princip metavyhledávání, někdy označován také jako federativní vyhledávání. Znamená výhru pro uživatele i pro knihovny? A přesto nebo možná právě proto se v posledním období objevily vyhledávací nástroje nové generace, jako jsou Summon nebo Primo. Co dalšího lze uživatelům nabídnout, aby bylo vyhledávání ještě jednodušší?

User's information literacy vs. next generation search interfaces

Definition of information literacy is relatively simple: „To be information literate, a person must be able to recognize when information is needed and have the ability to locate, evaluate, and use effectively the needed information.“ Web search engines, web amount, web traffic – they are barriers for users. Libraries with catalogs and commercial information sources – this is offer for users, for their information needs. Many resources = many user interfaces. In last years there is a very reborn type of search – metasearch/federated search. Users are always unsatisfied. New chance is provided by next generation catalogs, for example Summon or Primo.

Vilém Sklenák

Katedra informačního a znalostního inženýrství, Fakulta informatiky a statistiky, Vysoká škola ekonomická

Klíčová slova


vyhledávací stroje, vyhledávací rozhraní nové generace, Summon, Primo, katalogy nové generace, Informační gramotnost

Full Text:

PDF

Reference

Zobrazit literaturu Skrýt literaturu

  1. BREEDING, Marshall. Discovery Layer Interfaces [online]. Library Technology Guides, 2010 [cit. 2010-10-17]. Dostupný z WWW: <http://www.librarytechnology.org/discovery.pl>.
  2. EMANUEL, J. Next Generation Catalogs. What Do They Do and Why Should We Care? Reference & User Services Quarterly. 2009, vol. 49, no. 2, s. 117-120.
  3. FAGAN, J. C. Usability Studies of Faceted Browsing: A Literature Review. Information Technology and Libraries. 2010, vol. 29, no. 2, s. 58-66.
  4. GIBSON, I.; GODDARD, L.; GORDON, S. One box to search them all. Library Hi Tech. 2009, vol. 27, no. 1, s. 118-133. | DOI 10.1108/07378830910942973
  5. HAINES, L. L.; LIGHT, J.; O’MALLEY, D.; DELWICHE, F. A. Information-seeking behavior of basic science researchers: implications for library services. Journal of the Medical Library Association. 2010, vol. 98, no. 1. s. 73-81. | DOI 10.3163/1536-5050.98.1.019
  6. JOINT, N. Managing the implementation of federated search tool in an academic library. Library Review. 2009, vol. 50, no 1, s. 10-16.
  7. KORAH, A.; CASSIDY, E. D. Students and Federated Searching. Reference & User Services Quarterly. 2010, vol. 49, no. 4, s. 325-332.
  8. KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha: Národní knihovna České republiky, 2003 [cit. 2010-10-17]. Dostupný z WWW: <http://aleph.nkp.cz/cze/ktd>.
  9. NGHIEM, H. Delivering information literacy programmes in the context of network society and cross-cultural perspectives. In IFLA 2010. Gothenburg : IFLA, 2010.
  10. PARR, Ben. Twitter Hits 50 Million Tweets Per Day [online]. Mashable, 2010 [cit. 2010-10-17]. Dostupný z WWW: <http://mashable.com/2010/02/22/twitter-50-million-tweets/>.
  11. ŠAUPERL, A.; SAYE, J. D. Have we made any progress? Catalogues of the future revisited. Journal of Documentation. 2009, vol. 56, no. 3, s. 500-514. | DOI 10.1108/00220410910952447
  12. ŠPIRANEC, S.; ZORICA, M. B. Changing anatomies of Information Literacy at the postgraduate level: refinements of models and shifts in assessment. In Creating Knowledge VI. Bergen : University of Bergen, 2010.