Fenomén času v učení se cizím jazykům

Roč.15,č.1(2010)
Studia paedagogica: Fenomén času ve výchově a vzdělávání

Abstrakt

Argumenty pro ranou výuku cizích jaz yků se často opírají o fenomén času. Výsledky některých klasických výzkumů naznačují, že v lidském životě existuje jisté „časové okno“, ve kterém je nutné či vhodné začít se učit cizí jaz yky, a že po jeho „uzavření“ se možnost naučit se velmi dobře cizímu jaz yku omezuje. V pozadí jiných názorů stojí dojem, že dospělí na učení se cizím jaz ykům nemají dostatek času, a proto je vhodné učit se cizí jazyky v době, kdy mají děti času nazbyt. Společným důsledkem těchto pohledů je názor, že čím více času člověk v životě strávil učením se cizímu jaz yku, tím lépe tento cizí jaz yk umí; jinými slovy, čím dříve se cizí jaz yk začne učit, tím lépe jej v určitém čase v životě (kupříkladu u maturitní zkoušky) bude umět. Empirický výzkum však ukazuje, že problém, jenž leží v pozadí tohoto vztahu, je daleko komplexnější a že je třeba přihlédnout k povaze procesů osvojování a učení, k prostředí, v němž tyto procesy probíhají, k cílům a motivaci k učení a dalším faktorům. Autoři v nabízeném textu shrnují vývoj názorů na ranou výuku cizího jazyka jako na odborný problém a pozastaví se nad řešeními, se kterými přicházejí evropské i české politické dokumenty. Ukazuje se, že výsledky teoretického bádání a empirických výzkumů jsou v politických dokumentech reflektovány minimálně.


Klíčová slova:
výuka angličtiny; raná výuka cizích jazyků; primární škola

Stránky:
65–84
Reference

ASHER, J. J., GARCIA, r. The optimal age to learn a foreign language. Modern Language Journal, 1969, č. 5, s. 33–41. ISSN 0026-7902.

AUDIN, l., LIGOZAT, M. A., LUC, C. Enseignement des langues vivantes au CM2. Paris: Institut national de recherche Pédagogique, 1999. ISBN 2-7342-0641-2.

AUSUBEL, D. A. Adults vs children in second language learning: Psychological considerations. Modern Language Journal, 1964, s. 420–424. ISSN 0026-7902.

BIRDSONG, D. Authenticité de prononciation en français l2 chez les apprenants tardifs anglophones: Analyses segmentales et globales. Acquisition et Interaction en Langue Etrangère, 2003, s. 17–36. ISSN 1243-969X.

BlEY-VROMAN, R. W. What is the logical problem of foreign language learning? In GASS, S. M., SCHACHTER, J. (Ed.) Linguistic Perspectives on Second Language Acquisition. Cambridge: CUP, 1989. ISBN 978-0521378116.

BLONDIN, C., CANDELIER, M., EDElENBOS, P., JOHNSTONE, P., KUBANEK-GERMAN, A., TAESCHNER, T. Foreign languages in primary and pre-school education: Context and outcomes. A review of recent research within the European Union. London: CILT, 1998. ISBN 978-1902031224.

BROWN, H. D. Principles of Language Learning and Teaching. New York: Longman, 2000. ISBN 978-0130178169.

BURSTALL, C., JAMIESON, M., COHEN, S., HARGREAVES, M. Primary French in the Balance. Windsor: NFER Publishing Company, 1974. ISBN 0856330523.

CARROLL, J. B. The Teaching of French as a Foreign Language in Eight Countries. new York: Wiley, 1975. ISBN 978-0470136027.

Cook, V. Second Language Learning and Language Teaching. London: Arnold, 2001. ISBN 978-0340761922.

CUMMINS, J. Language, Power and Pedagogy: Bilingual Children in Crossfire. Clevedon: Multilingual Matters, 2000. ISBN 978-1853594731.

CURTISS, S. Genie: A Psycholinguistic Study of a Modern-day ‘Wild Child’. new York: Academic Press, 1977. ISBN 978-0121963507.

DEKEYSER, R. Implicit and Explicit learning. In DOUGHTY, C. J., LonG, M. H. (Ed.) The Handbook of Second Language Acquisition. oxford: Blackwell Publishing, 2003, s. 313–348. ISBN 978-1405132817.

EDELENBOS, P., JOHNSTONE, R., KUBANEK, A. The main pedagogical principles underlying the teaching of languages to very young learners: Languages for the children of Europe: Published Research, Good Practice & Main Principles: Final Report of the EAC 89/04, Lot 1 study. Místo vydání neuvedeno: European Commission, 2006.

EKSTRAND, l. English without a book revisited: The effect of age on second language acquisition in a formal setting. In KRASHEN, S., SCARCELLA, R., LONG, M. (Ed.) Child-Adult Differences in Second Language Acquisition. Rowley, MA: Newbury House, 1982. ISBN 978-0883772065.

ELLIS, R. Second Language Acquisition. Oxford: OUP, 1997. ISBN 978-0194372121.

FLEGE, J., MUNRO, M., McKAY, I. Factors affecting degree of perceived foreign accent in a second language. Journal of the Acoustical Society of America, 1995, roč. 97, s. 3125–3134.

GEnEloT, s. Au detriment de quels cours cet apprentissage se fait-il? [online]. les notes de l’iredu 96/4, 1996. cit. 2006-03-13 Dostupné z < http://www2.ubourgogne.fr/IrEDU/notes.htm >.

GENESEE, F. A comparison of early and late immersion programs. Canadian Journal of Behavioral Sciences, 1981, s. 115–128. ISSN 0008-400X.

GUIORA, A. Z., BRANNON, R. C., DULL, C. Y. Empathy and second language learning. Language Learning, 1972, s. 111–130. ISSN 0023-8333.

HANUŠOVÁ, S., NAJVAR, P. Výuka cizího jazyka v raném věku. Pedagogická orientace, 2007, č. 3, s. 42–52. ISSN 1211-4669.

HARLEY, B. Age in second language acquisition. Clevedon: Multilingual Matters, 1986. ISBN 9780887442698.

HYLTENSTAM, k. non-native features in near-native speakers: on the ultimate attainment of childhood L2 learners. In HARRIS, r. J. (Ed.) Cognitive Processing in Bilinguals. Amsterdam: Elsevier, 1992, s. 351–368. ISBN 978-0444889225.

JOHNSON, J., NEWPORT, E. Critical period effects in second language learning: The influence of maturational state on the acquisition of Esl. Cognitive Psychology, 1989, s. 60–99. ISSN 0010-0285.

KESSLER, C., IDAR, I. Acquisition of English by a Vietnamese mother and child. Working Papers on Bilingualism, 1979, s. 65–79. ISSN 0319-5171.

Key Data on Teaching Languages at School in Europe. Brusells: Eurydice, 2005. ISBN 92-894-8681-3.

KRASHEN, S. D. Fundamentals of Language Acquisition. Chicago: SRA/McGraw-Hill, 1992. ISBN 978-0658012235.

KRASHEN, S. Lateralization, language learning, and the critical period: some new evidence. Language Learning, 1973, s. 63–74. ISSN 0023-8333.

LAMBERT, W. E., TUCKER, G. R. Bilingual Education of Children: The St. Lambert Experiment. Rowley: Newbury House, 1972. ISBN 978-0912066080.

LENNEBERG, E. Biological Foundations of Language. New York: Wiley, 1967.

LITTLEWOOD, W. Foreign and Second Language Learning. Cambridge: CUP, 1984. ISBN 978-0521274869.

LOJOVÁ, G. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita komenského, 2005. ISBN 8022320692.

MACNAMARA, J. The cognitive strategies of language learning. In OLLER, J. W., RICHARDS, J. C. (Ed.) Focus on the Learner: Pragmatic Perspectives for the Language Teacher. Rowley: Newbury House, 1973. IsBn 978-0912066677.

MAYBERRY, R. I. First-language Acquisition After Childhood Differs From second-language Acquisition. In Journal of Speech and Hearing Research Online. [online] 1993; 36. Dostupné z < http://jslhr.asha.org/cgi/content/abstract/36/6/1258 >, [cit. 2007-01-23]. ISSN 1258-1270.

McCARTHY, M. Issues in Applied Linguistics. Cambridge: CUP, 2001. ISBN 978-0521584876.

NAJVAR, P. Raná výuka cizích jaz yků v České republice na konci 20. století. Brno: Paido, 2010 (v tisku). Národní plán výuky cizích jaz yků. Praha: MŠMT, 2006. Dostupný na <http://www.msmt.cz/ <http://www.msmt.cz/ http://www.msmt.cz/

Files/PDF/JT010nPvyukyCJnanet.pdf>, [citováno 9. 3. 2010].

OLLER, J., NAGATO, n. The long-term effect of FlEs: An experiment. Modern Language Journal, 1974, s. 15–19. ISSN 0026-7902.

OLSON, l., SAMUELS, S. The relationship between age and accuracy of foreign language pronunciation. Journal of Educational Research, 1973, s. 263–267. ISSN 0022-0671.

PIAGET, J. The Principles of Genetic Epistemology. New York: Basic Books, 1972.

PIENEMANN, M., KEβlER, J. U., ROOS, E. (Hrsg.) Englischerweb in der Grundschule. schöningh: UTB, 2006. ISBN 978-3-8252-2756-2.

RAMSEY, C., WRIGHT, C. Age and second language learning. Journal of Social Psychology, 1974, s. 115–121. ISSN 0022-4545.

SEEBAUER, R. Fremdsprachen in der Grundschule, Schulpädagogische und psychologische Überlegungen. Wien: Mandelbaum, 1997. ISBN 978-3854760054.

SCHUMANN, J. H. Affective factors and the problem of age in second language acquisition. Language Learning, 1975, s. 209–235. ISSN 0023-8333.

SINGLETON, D., RYAN, l. Language Acquisition: The Age Factor. Clevedon: Multilingual Matters ltd., 2004. ISBN 978-1853597572.

SKEHAN, P. A. Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: OUP, 1998. ISBN 978-0194372176.

SMITH, K., BRAINE, M. Miniature languages and the problem of language acquisition. In BREVER, T., WEKSEL, W. (Ed.) The Structure and Psychology of Language. new York: Holt, Rinehart and Winstion, 1972.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. [online] Dostupné z < http://www.msmt.cz/ mezi-narodni-vztahy/spolecny-evropsky-referencni-ramec-pro-jazyky >, [cit. 30. 4. 2010].

SPOLSKY, B. Conditions for Second Language Learning. Oxford: OUP, 1989. ISBN 978-0194370639.

STERN, H. H. Fundamental Concepts of Language Teaching. oxford: OUP, 1983.

SWAIN, M. Bilingual education for the English-speaking Canadian. In ALATIS, J. E. (Ed.) International Dimensions of Bilingual Education: Georgetown University Round Table. Washington: Georgetown University Press, 1978. ISBN 087840113X.

SWAIN, M. linguistic expectations: core, extended and immersion programs. Canadian Modern Language Review, 1981, s. 486–497. ISSN 0008-4506.

THOMPSON, I. Foreign accents revisited: The English pronunciation of russian immigrants. Language Learning, 1991, s. 177–204. ISSN 0023-8333.

VAN BOXTEl, S., BONGAERTS, T., COPPEN, P. A. native-like attainment in L2 syntax. EUROSLA Yearbook, 2003, s. 157–181. ISSN 1568-1491.

Výroční z práva České školní inspekce za školní rok 2007/2008. Praha, 2009. Dostupné na <http://www.csicr.cz/show.aspx?lang=1&Theme=5&id=178&section=4&rubric=8>, [citováno 9. 3. 2010].

YAMADA, J., TAKATSUKA, S., KOTAKE, N., KURUSU, J. on the optimum age for teaching foreign vocabulary to children. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 1980, s. 245–247. ISSN 0019-042X.

Metriky

213

Views

144

PDF views