Zprávy ze světa

Časopis H_aluze hledá vedoucí/ho divadelní rubriky (12. 01. 2017)

Literárně-kulturní časopis H_aluze hledá nového člena redakce. Jedná se o místo vedoucí/ho rubriky divadlo. Nástup v průběhu února/března 2017. 

Podrobné informace a požadavky najdete v letáku

Premiéra v Paradoxu (05. 01. 2017)

Současní i bývalí studenti Katedry divadelních studií připravují premiéru v Divadelním studiu Paradox (Křížová 95/20).

Autorská inscenace s prvky fyzického a dokumentárního divadla (Ne)chtěná útěcha se bude hrát 20. ledna (již vyprodaná premiéra) a 22. ledna

Vstupné: 120 Kč
Snížené vstupné: 80 Kč

www.studioparadox.org

Žijeme ve svobodném státě, ale co znamená slovo svoboda za hranicemi? Víme skutečně o všem, co se dělo a děje? Dokážeme ještě cítit utrpení druhých, ačkoliv se nás nedotýká? Jsou problémy světa opravdu tak daleko anebo nebezpečně blízko? Jsme svévolnými pány svých životů nebo jen figurkami na šachovnici v partii, která začala kdysi dávno, ale její konec je stále v nedohlednu? Dokumentární drama podle skutečného příběhu o válečné pasti, která ničila životy, kradla rodinám dcery a ženám navždy vzala svobodu a sny. O boji, který není u konce, a o ženách, které musí své břímě nést dál.

Pořad o choreografce Aleně Skálové (06. 12. 2016)

V rámci cyklu "Stopy v písku" se koná setkání věnované osobnosti choreografky a pedagožky Aleny Skálové, která by se v letošním roce dožila devadesáti let. Setkání s názvem „Alena Skálová očima jejích tanečníků“ se uskuteční ve velké studovně knihovny HAMU, ve středu 7. prosince 2016 v 17.00.

Konference o V. Havlovi (06. 12. 2016)

Ústav pro českou literaturu a Ústav pro soudobé dějiny AV ČR připravují u příležitosti nedožitých osmdesátin Václava Havla mezinárodní mezioborovou konferenci nazvanou „Václav Havel – dramatik, disident, politik“. 

Konferenční jednání bude probíhat ve dnech 15. a 16. prosince 2016 v Praze v prostorách Akademie věd ČR (Národní 3, Praha 1) a rozděleno bude do dvou sekcí soustředěných na problematiku Havla jako dramatika a divadelníka a Havla jako disidenta a politika.

Podrobnější informace naleznete na webu AV ČR

Divadelní grant DILIA (06. 12. 2016)

DILIA vyhlašuje DIVADELNÍ GRANT na rok 2017. Je určen pro studenty DAMU, JAMU, FF UK, FF MU, FF UP a FPF SU. Grant podporuje studentské inscenační projekty, zejména scénická čtení a inscenace dosud neuvedených českých her (dramatizací) či dosud neuvedených překladů zahraničních her.

Uzávěrka žádostí je 15. prosince 2016.

Dvě vyhotovení žádosti zašlete na adresu: Agentážní oddělení DILIA, Krátkého 1, Praha 9, 193 00 a elektronicky na e-mail: spalova@dilia.cz.

Více informací najdete na webu.

SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2017 (25. 11. 2016)

Na přelomu března a dubna 2017 (28. 3. – 1. 4. 2017) proběhne Mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2017
Festival pořádá Janáčkova akademie múzických umění v Brně a představí se na něm studenti divadelních škol z celého světa. 
Téma tohoto ročníku zní: „HARD CHOICES?“. Tento motiv organizátoři chápou jako zrcadlo každodenních situací, při kterých jsme zahlcováni množstvím zpráv, v nichž je potřeba se zorientovat. Informační přetlak, ve kterém žijeme, nám zároveň nabízí možnost volby.
Další informace o festivalu budou přibývat na webu: www.encounter.cz.

Vyšla Divadelní revue 2/2016 (18. 11. 2016)

Divadelní revue 3/2015

Číslo n° 2/2016 se zabývá zejména divadlem 19. století. – Petra Ježková a Jan Jiřík píší o peripetiích vzájemných česko-polských divadelních kontaktů a setkání v druhé polovině 19. století. Barbara Topolová se zabývá dvěma totalitními interpretacemi Tylova Strakonického dudáka: filmovou adaptací Hvězda padá vzhůru (1974) – v titulní roli s Karlem Gottem – a zapomenutou divadelní inscenací Karla Konstantina v Českých Budějovicích z roku 1949. Anglický příspěvek Martina Nedbala rozebírá kontext vzniku prvního českého překladu Da Ponteho libreta k Mozartově opeře Così fan tutte (na webu Divadelní revue je k dispozici i srovnávací edice překladu). Stať Martina Hanouška podrobně analyzuje poslední pražské role herce Václava Tháma na jevišti Nosticova a Vlastenského divadla. Jitka Ludvová publikuje zprávu o materiálovém výzkumu sezon 1801–1806 Stavovského divadla. A Berenika Zemanová Urbanová popisuje jedinou sezonu zámeckého divadla v Chyši hraběte Lažanského. – V čísle najdete ještě komparativní studii Magdaleny Jackové o třech jezuitských hrách. – Rozhovor s teatroložkou, klasickou filoložkou a překladatelkou Evou Stehlíkovou vedla Petra Ježková. V recenzní rubrice otiskujeme příspěvky Evy Šormové, Dalibora Turečka a Jana Císaře o české teatrologické literatuře opět k tématu 19. století.

Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2016 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech:

Praha
Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (recepce)
Knihkupectví Fischer, Kaprova 10, Praha 1
Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1
Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1

Brno
Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno

facebook

Soutěž o Cenu Václava Königsmarka (20. 10. 2016)

Teatrologická společnost vyhlašuje 9. ročník soutěže o

Cenu Václava Königsmarka

Soutěž je proponována jako bienále a účastnit se jí mohou autoři česky psaných a v ČR v letech 2015 a 2016 k obhajobě zadaných nebo obhájených seminárních, bakalářských, magisterských a disertačních prací s divadelněhistorickým či divadelněteoretických obsahem a autoři prací o českém divadle zadaných nebo obhájených v zahraničí v jazyce slovenském či anglickém ve stejném období.

Soutěž je vypsána ve třech kategoriích:
1. pro studenty a absolventy bakalářského studia do 35 let
2. pro studenty a absolventy magisterského studia do 35 let
3. pro studenty a absolventy doktorského studia bez věkového omezení

Uchazeči zašlou na e-mailovou adresu teatrologie@teatrologie.cz tyto náležitosti:

1. vyplněný formulář přihlášky ve formátu pdf a doc – ke stažení na: http://www.teatrologie.cz/cvk- prihlaska
2. text práce ve formátu PDF (v případě většího objemu dat použijte webové úložiště)
3. českou anotaci práce v délce max. 300 znaků ve formátu doc

Uzávěrka přihlášek a odevzdání prací je 30. listopadu 2016.

Výstava maleb Jaroslava Maliny (20. 10. 2016)

Divadlo Husa na provázku zve na výstavu:

Jaroslav Malina
čas pro hry – čas prohry
malby 2011–2016

Vernisáž výstavy se uskuteční 25. října v 17.00 (foyer Divadla Husa na provázku, Zelný trh 9).
Výstava potrvá do 31. prosince 2016

Výstava Jeden život (10. 10. 2016)

Moravské zemské muzeum zve na vernisáž výstavy:

František Vítek a Věra Říčařová: Jeden život

Vernisáž se uskuteční 11. října v 17 hodin (Moravské zemské muzeum, Dietrichsteinský palác, Sál Jana Jelínka - Zelný trh 8). Výstava potrvá do 30. dubna 2017.

Výstava přibližuje a hodnotí celoživotní loutkářskou tvorbu významných českých divadelníků – řezbáře a loutkáře Františka Vítka (*1929) a výtvarnice a loutkářky Věry Vítkové-Říčařové (*1936). Nabízí především loutky a scény z hradeckého divadla DRAK, kde Vítkovi strávili podstatnou část svého uměleckého života. Jde o skvosty loutkové umělecké tvorby (výtvarné i divadelní) z tohoto období, například loutky z inscenace Krysařova píšťala (1970), Žabák hrdina (1968) nebo kompletní scénografie k inscenaci Enšpígl (1974). Autentické exponáty doplňuje další materiál jako fotografie, plakáty aj. Výstava dále ukazuje artefakty i průvodní materiál z pozdějšího tvůrčího období Vítkových, kdy odešli z DRAKu a vydali se na cestu „svobodných umělců“. Realizace v Moravském zemském muzeu je obohacena některými k tomu účelu zhotovenými replikami nedochovaných scén pro aranžmá solitérních loutek (např. Jánošík), dále obsažnějšími texty a také doprovodným programem.

CFP – konference o Stanislavském (07. 10. 2016)

Na DAMU se ve dnech 24. – 26. března 2017 bude konat konference

Stanislavského systém: sbližování metodologií 

Konferenci pořádá Stanislavski Centre a University of California Riverside, ve spolupráci s DAMU v Praze. 

Organizátoři vyzývají zájemce k prozkoumání, jak bylo Stanislavského dílo a učení přijímáno, upravováno, jakým procházelo vývojem a jak bylo znovu objevováno po jeho smrti v roce 1938.

Jak používali Stanislavského žáci jeho přístup k divadlu a jak si ho osvojovali? Jak se tento přístup promítal do jiných metod a nakolik jsme ztraceni v překladu? Jak si stojí v porovnání jiné (novější) metodiky a nakolik navazují na předchozí dílo?

Vítány jsou písemné abstrakty příspěvků v následujících formátech:
autorské příspěvky (o délce 20 minut)
praktické workshopy (délka 45 minut) 
panelové prezentace (délka 60 minut)

V prvním kroku zašlete krátký písemný abstrakt v angličtině (ne více než 300 slov) prof. Paulovi Fryerovi: paul.fryer@bruford.ac.uk

Podrobnosti obsahuje Call for Papers

Vyšla Divadelní revue 1/2016 (29. 06. 2016)

Divadelní revue 3/2015

Číslo n° 1/2016 (má pomyslené pořadové číslo 100!) přináší zejména pestrý blok příspěvků věnovaných shakespearovským tématům. – Filip Krajník píše o motivu vražd spících obětí v alžbětinských textech; přetiskujeme kapitolu z monografie Jamese Shapiroa 1606: William Shakespeare a rok Leara (2015). Sen noci svatojánské Petera Brooka v Royal Shakespere Company je v dějinách divadla 20. století považován za přelomovou inscenaci. Vzhledem k známé Brookově nechuti pouštět na své divadelní zkoušky vnější pozorovatele máme v Čechách jeden unikát: režisérce Lídě Engelové se v roce 1970 podařilo zúčastnit celého zkušebního procesu Snu a navíc si o něm vedla podrobný deník. Ten téměř půl století vydáváme. Přehledová stať Martiny Musilové představuje život a práci francouzského herce, zpěváka a pedagoga Françoise Delsarta (1811–1871) a Ladislava Petišková zevrubně portrétuje osobnost a tvorbu mima a pedagoga Richarda Webera (1932), dlouholetého člena Pantomimy Na zábradlí a spoluzakladatele renomované herecké školy Scuola Teatro Dimitri. Jan Císař shrnuje své praktické i teoretické zkušenosti s měnící se rolí (činoherní) dramaturgie v poválečném českém divadle. Rozhovor s teatroložkou a historičkou loutkového divadla Alicí Dubskou připravila Nina Malíková. Z recenzní rubriky upozorňujeme na příspěvky k poslednímu vydanému knižnímu opusu Bořivoje Srby Prozření Genesiovo o inscenační tvorbě pražských činoherních divadel za nacistické okupace.

 

Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2016 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech:

Praha
Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (recepce)
Knihkupectví Fischer, Kaprova 10, Praha 1
Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1
Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1

Brno
Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno

facebook

Vyšla Divadelní revue 3/2015 (24. 01. 2016)

Divadelní revue 3/2015

Divadelní revue n° 3/2015 se zcela věnuje českému divadlu 20. století. – V bloku studií se pět českých teatroložek zabývá pěti tématy – od meziválečné avantgardy po divadlo za tzv. normalizace. Ladislava Petišková objevuje dosud nezmapovaný prostor choreografické spolupráce Jarmily Kröschlové s Jiřím Frejkou a E. F. Burianem; Martina Musilová se zabývá vlivem ideologie na teoretické texty Jindřicha Honzla; Naďa Satková analyzuje československou premiéru Sestupu Orfeova z roku 1960; Lenka Jungmannová zkoumá okolnosti vzniku jednoaktovky Václava Havla Motýl na anténě a Radka Kunderová se snaží rozkrývat diskurzy normalizačního kulturněpolitického systému na příkladě inscenace Divadla na Vinohradech. – Druhý blok zaplňují příspěvky z květnového jednodenního sympozia věnovaného režiséru Petru Léblovi, při příležitosti jeho nedožitých padesátých narozenin. Otevírá jej vyzývavá stať Davida Drozda o „přeměřování“ pohledu na českou režii let osmdesátých a následují neméně přínosné příspěvky Niny Vangeli, Věry Velemanové a Miroslava Lukáše i veselé archivní materiály. – Barbara Topolová v rozhovoru čísla zpovídá historičkou, lexikografku a hlavní editorku v listopadu vydaného (dvoj)svazku České divadelní encyklopedie Evu Šormovou. – V čísle najdete recenze Veroniky Ambros, Věry Ptáčkové, Alexeje Byčka a Ladislavy Petiškové, zprávu Petry Ježkové o projektu České divadelní encyklopedie a vzpomínkový text Sergeje Machonina o samizdatovém časopisu O divadle.

Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2016 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech:

Praha
Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (recepce)
Knihkupectví Fischer, Kaprova 10, Praha 1
Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1
Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1

Brno
Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno

facebook

Cena Václava Königsmarka - výsledky (08. 06. 2015)

Výsledky 8. ročníku soutěže Teatrologické společnosti o Cenu Václava Königsmarka

Teatrologická společnost na své valné hromadě 29. května 2015 vyhlásila vítěze osmého ročníku teatrologické soutěže o Cenu Václava Königsmarka. Udílení ceny je výrazem podpory Teatrologické společnosti mladým talentům české divadelní vědy a je udělována za průkopnické, myšlenkově otevřené a formálně zdařilé práce. O jejím udělení rozhoduje odborná porota sestavená ze zástupců Teatrologické společnosti, časopisu Divadelní revue a zástupců teatrologických pracovišť.

Do osmého ročníku bylo přihlášeno 27 prací – z toho: 15 bakalářských; 11 magisterských a jedna disertační; práce zaslali studenti pražské, brněnské a olomoucké divadelní vědy a studenti JAMU. O ocenění rozhodovala porota ve složení: David Drozd (předseda), Daniela Jobertová, Andrea Jochmanová, Lenka Jungmannová, Helena Spurná, Barbara Topolová a Martin Pšenička.

Cenu Václava Königsmarka v 8. ročníku soutěže Teatrologické společnosti získali:

V kategorii magisterských prácí:

----------------------------------------------

1. místo

Karolína Plicková (FF UK Praha) za práci „Pantomima Alfreda Jarryho“

Magisterská práce Karolíny Plickové Pantomima Alfreda Jarryho upoutává už volbou nesnadného a neběžného tématu z oblasti moderního pohybového divadla.  Zpracování však může být komplikováno (ne)dostupností materiálu i nutností vyrovnat se se svědectvími pamětníků. Všechny tyto obtíže Karolína Plicková zvládá: práce je materiálové vyčerpávající a už jen na dokumentační úrovni objevná (nemluvě o tom, že vyvrací některé nepřesnosti tradované v dosavadní literatuře), výklad je precizně vedený a přehledně strukturovaný. Vzhledem k tomu rekonstrukce představení pohybového divadla patří snad k nejnáročnějším v rámci rekonstrukce inscenace, je nutno také vyzdvihnout schopnost jednotlivé tvůrčí počiny Turby a Hybnera velmi zdařile evokovat. – Školitel: Petr Christov

2. místo

Zdenka Gočálová (FF MU Brno) za práci „Beskydské divadlo v Novém Jičíně (1942–1963)“

Monografie věnovaná Beskydskému divadlu v Novém Jičíně přináší pozoruhodně důkladný pohled na existenci divadla tzv. krajového typu, jehož základna se konstituovala v období protektorátu v oblasti střední a částečně severní Moravy. Výsledkem práce Z. Gočalové je velmi kvalitní a originální výzkum, doplněný obsáhlým soupisem dobové i soudobé literatury, medailony významných osobností, soupisem repertoáru (vč. počtu repríz jednotlivých inscenací) a obrazovou přílohou, který by mohl být vzorem pro výzkumy dalších podobných scén, působících na Moravě, jimž není do dnešní doby věnována prakticky žádná obsáhlejší studie. – Školitel: Libor Vodička

3. místo

Barbora Doležalová (FF MU Brno) za práci „Čekání na Godota: Po stopách překladů“

Autorka provedla na základě dobře zvoleného teoretického východiska precizní analýzu čtyř překladů Beckettovy hry a pojmenovala jejich roli v rámci konkrétního inscenačního záměru. Práce je inspirativním příspěvkem z oblasti translatologie, v jejímž rámci autorka dokázala postihnout i dosud málo reflektovaný problém znovupřekládání. – Školitel: David Drozd

Čestné uznání

Zuzana Řezníčková (FF UP Olomouc) za práci „Pátrání po neviditelném vrahovi: detektivní žánr a jeho podoby v auditivních médiích“

Práce Zuzany Řezníčkové je sympaticky průkopnická svým zaměřením na rozhlasové drama, kterému není věnována soustavnější pozornost, a v rámci toho ještě soustředěním na žánr detektivní. Musí se tak vypořádavat s množstvím metodologických problémů, které ale v analýzách řeší inspirativním způsobem, takže práce může být výzvou k dalšímu bádání na dosud málo prozkomaném poli. – Školitel: Andrea Hanáčková

Čestné uznání

Lukáš Kubina (FF MU Brno) za práci „Teatralita prvomájových oslav v letech 1948 až 1952 v ČSR“

Práce s pozoruhodným tématem směřuje k identifikaci teatrálních vzorců a divadelních postupů v oficiálních slavnostech prvních  let po komunistickém puči.  Při pokusu o jejich rekonstrukci a interpretaci projevil autor schopnost kontextuálního myšlení a uplatnění mezioborového přístupu. – Školitel: Martina Musilová

 

V kategorii bakalářských prácí:

--------------------------------------------

1. místo

Barbora Šupová (FF UK Praha) za práci „Porta apostolorum Miroslava Bambuška jako brána paměti místa Postoloprty“

Bakalářská práce Barbory Šupové je v mnoha ohledech inspirativním čtením, které překračuje hranice vymezeného žánru bakalářské práce. Šupová se jen zdánlivě zabývá pouze scénickým projektem Miroslava Bambuška, který rozevírá tabuizované historické trauma – poválečný masakr německého obyvatelstva obce Postoloprty, jeden z mnoha neuralgických bodů moderní české/středoevropské historie. Šupová svou prací otevírá, a v tom je její velký přínos, složitá témata historie, paměti, společenského tabu, kolektivního nevědomí, ale i uměleckého zobrazení extrémní skutečnosti a role uměleckého zpracování jako mechanismu rozpomínání a léčby traumatu. – Školitel: Petr Christov

2. místo

Aneta Pavlíčková (FF UK Praha) za práci „Režijní tvorba Franka Castorfa. Politično v současných Castorfových inscenacích v divadle Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz“

Práce Anety Pavlíčkové věnovaná Franku Castorfovi provází čtenáře přehledně a neomylně lesem složitých režijních strategií předního německého tvůrce. S pomocí aktuálních teoretických přístupů vyčerpávajícím způsobem pojmenovává i ty nejsložitější Castorfovy režijní postupy jakými jsou politika vnímání, desémantizace, fenomenalita divadelní události a pozice diváka v Castorfově jevištním chaosmu. – Školitel: Zuzana Augustová

Čestné uznání

Michal Zahálka (FF UK Praha) za práci „Dramatické odpovědi na Molièrova Misantropa“

Práce Michala Zahálky je cenná volbou frankofonní tématu, i suverénní znalostí nezbytných souvislostí francouzského divadla. Zejména si však zaslouží ocenění jako stylisticky velmi vyspělá, poutavě a čtivě sepsaná studie. – Školitel: Petr Christov

V kategorii disertačních prací nebyla cena udělena.

Porota se rozhodla zveřejnit i jména autorů inspirativních a kvalitních prácí, které sice nebyly oceněny, ale postoupily do druhého kola soutěže; jsou to: Tomáš Kubart, Katarína Marková, Amálie Bulandrová, Johana Černa, Dominika Široká.

První až třetí místa byla oceněna finančí částkou a všichni ocenění dostali věcnou cenu v podobě knih nakladatelství Pražská scéna, NA KONÁRI a roční předplatné časopisu Divadelní revue.

Soutěž je proponována jako bienále a účastnit se jí mohli autoři česky psaných a v ČR v letech 2013 a 2014 k obhajobě zadaných nebo obhájených seminárních, bakalářských, magisterských a disertačních prací s divadelněhistorickým či divadelněteoretických obsahem a autoři prací o českém divadle zadaných nebo obhájených v zahraničí v jazyce slovenském či anglickém.

www.teatrologie.cz