Zprávy ze světa

Výzva k podávání projektů - Dotační program města (20. 04. 2017)

Rada města Brna vyhlásila Dotační program na podporu projektů ke 100. výročí vzniku Československa a konce rakousko-uherské monarchie, a k 50. výročí srpnových událostí roku 1968. Ukončení příjmu žádostí je 26. 5. 2017 prostřednictvím elektronického formuláře. Bližší informace a odkaz na formulář naleznete zde.

Vyšla Divadelní revue 3/2016 (12. 04. 2017)

Divadelní revue 3/2015

Číslo n° 3/2016 přináší statě o českém divadle druhé poloviny 20. století. – Klíčovou inscenaci režiséra Alfréda Radoka Zlatý kočár v Národním divadle v roce 1957 analyzuje obsáhlá stať Honzy Petružely. Martin J. Švejda a Věra Velemanová se zabývají děním v Divadle Na zábradlí v letech 1968–1974, tj. odchodem Jana Grossmana ze souboru a obdobím šéfování režiséra Jaroslava Gillara. Věra Velemanová píše o scénografické tvorbě Jana Duška s důrazem na inscenace se vztahem k práci předválečného scénografa Františka Zelenky. Historik Tomáš Zahradníček připomíná poslanecké působení herce Rudolfa Hrušínského ve Federálním shromáždění na počátku devadesátých let 20. století. V čísle dále rozhovor s teatrologem Vladimírem Justem, recenze publikace o polském herectví a zprávy z dění v oboru.

Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2017 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech:

E-shop Prospero

Praha
Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (po objednání na Prosperu)
Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1
Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1

Brno
Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno

facebook.com/divadelnirevue/

Výzva: Seminář pro mladé divadelníky (10. 04. 2017)

Výzva: Seminář pro mladé divadelníky na Festival d’Avignon 2017

Institut umění –Divadelní ústav ve spolupráci s organizací Pro Helvetia Švýcarsko vyhlašují výzvu k účasti na Séminaire en Avignon, týdenním semináři na mezinárodním festivalu v Avignonu v červenci 2017.

Festival d’Avignon pořádá od 16. do 24. července 2017 seminář pro mladé divadelníky. K účasti bude vybráno celkem 12 umělců do 35 let z několika zemí, kteří dostanou příležitost účastnit se celého festivalu (14 inscenací) a zvláštního doprovodného programu.

Semináře pořádá Pro Helvetia již od roku 2013 (ve spolupráci s IDU od roku 2014). Jejich cílem je prohloubení teoretických znalostí i získání praktických zkušeností v oblasti scénických umění v rámci jednoho z nejprestižnějších divadelních festivalů vůbec. Účastníci budou mít i v letošním roce příležitost setkat se s významnými evropskými tvůrci, účastnit se diskuzí s kritiky, divadelními vědci a s významnými hosty festivalu.

Přihlásit se mohou režiséři, herci, performeři, choreografové a scénografové do 35 let, kteří už mají zkušenost s profesionální spoluprací ve svém oboru.

Většina diskuzí probíhá ve francouzském jazyce. Podmínkou účasti je proto výborná znalost anglického i francouzského jazyka.

Z uchazečů vybere IDU jednoho účastníka, kterému uhradí veškeré náklady spojené s účastí na semináři.

Bližší informace zde.

Divadelní ústav hledá spolupracovníka (10. 04. 2017)

Institut umění – Divadelní ústav, významná vědecká instituce, hledá spolupracovníka do Kabinetu pro studium českého divadla pro projekt Česká divadelní encyklopedie.

Kvalifikační předpoklady

- ukončené vysokoškolské vzdělání, Ph.D. v oboru divadla výhodou

- badatelská specializace na dějiny českého divadla 20. století

Ostatní požadavky

- organizační schopnosti, iniciativa a schopnost týmové práce

- schopnost vytvářet a realizovat koncepce a projekty

- orientace v českém divadelním prostředí a znalost mezinárodního kontextu

Charakteristika pracovní činnosti

- tvorba a redakce biografických hesel

Příjem přihlášek do 22. 4. 2017

Více informací zde.

Vyhlášení projektu ProEntree 2017 (06. 04. 2017)

Projekt ProEntree je určen mladým divadelníkům (nově vznikajícím či již existujícím divadelním skupinám). Vybraný umělecký tým bude mít možnost realizovat inscenaci v prostoru Sklepní scény CED. Projekt ProEntree je realizován a organizován Projektem CED Centra experimentálního divadla, p. o.

Bližší informace naleznete v tomto odkazu.

Divadelní pobyt v Toulouse (28. 03. 2017)

Nominace na Cenu Evalda Schorma (27. 02. 2017)

Agentura DILIA vypisuje Nominace na Cenu Evalda Schorma pro stávající studenty DAMU, JAMU, FFUK, FFMU, FPF,  FFUP a Konzervatoří za původní hru, dramatizaci či překlad do češtiny dosud nepřeloženého díla. Na Cenu Evalda Schorma, která je spojena s finanční odměnou, nominovat může jakákoli fyzická osoba, zejména však pedagogové a studenti výše uvedených škol a divadelní odborná veřejnost. Nominace musí obsahovat zdůvodnění,  kontakt na nominujícího a nominovaného a samotný text, který je nominován   a musí být doručena jednak v písemné formě na adresu DILIA, Krátkého 1, Praha 9, a také elektronicky e-mailem na spalova@dilia.cz.  

Termín uzávěrky nominací je 31. března 2017.

Perspetivy teatrologie - konference (08. 02. 2017)

Teatrologická společnost
ve spolupráci s Katedrou teorie a kritiky DAMU v Praze, Katedrou divadelní vědy FF UK, Národním muzeem, Kabinetem pro studium českého divadla IDU a časopisem Divadelní revue

pořádá ve dnech 17.–19. května 2017

konferenci
Perspektivy teatrologie I.

Jaký je vědecký a pedagogický život současné české teatrologie? Sdílí teatrologové a teatrologická pracoviště dostatečně své poznatky a problémy výzkumu divadelního umění? Jak mezi sebou jednotlivé instituce komunikují a co o sobě vědí? Jaké jsou perspektivy a výzvy oboru a jaká je struktura současné české teatrologické obce? Těmto a mnoha dalším oborovým otázkám se bude věnovat třídenní setkání akademiků, badatelů a doktorandů, jehož tématem je teatrologie, otvírání a sdílení – život oboru, vědecký i pedagogický, v co nejširším a nejrozmanitejším záběru.

Na konferenci lze prezentovat individuální i skupinové referáty, které představí jednotlivá výzkumná témata. Délka referátu by neměla přesáhnout 20 minut.

Anotace konferenčních referátů (400–700 znaků) zasílejte do 17. března 2017 na emailovou adresu konference(at)teatrologie.cz. Vybrané příspěvky budou publikovány v Divadelní revue.

Místo konání: Náprstkovo muzeum asijských, afrických a amerických kultur, Betlémské nám. 1, Praha 1, edukační sál

Součástí konference budou dvě moderované panelové diskuse

Divadlo a vzdělávání

Cílem panelu je nastolit debatu o tématech a otázkách spojených se vzděláváním v teatrologii. Zaměříme se hlavně na (a) získávání studujících a cestu středoškoláka k divadelní vědě a divadlu, (b) kvalitu výuky, průběh studia a možnosti sdílení dobrých praxí, (c) uplatnění studujících teatrologických kateder včetně spolupráce s absolventy a zaměstnavateli. Budeme rádi, pokud se do diskuse zapojí co největší počet kolegyň a kolegů z řad pedagogů, studentů i absolventů, a panel se tak stane východiskem pro další, úžeji zaměřené debaty i konkrétní projekty spolupráce.

Analýza inscenace: mezi teorií a historií

V posledních dvaceti letech se podařilo i v českém teatrologickém kontextu prosadit analýzu inscenace jako svébytný odborný žánr. Počet samostatně vydávaných analýz i diplomových prací tohoto typu je dostatečně výmluvný. Na jedné straně vede toto zaměření k mnoha zajímavým zjištěním, k prohloubení znalostí o vnitřní stavbě inscenací, na druhé straně je ale otázkou, zda a jak promítáme tato zjištění do syntetičtějších prací. Není na čase analýzu inscenace, která se prosazovala od sedmdesátých let 20. století jako jistá protiváha tradičně pojímané historiografii, „vrátit do dějin“? – To přináší mnoho koncepčních otázek, pro něž bychom v panelu rádi otevřeli prostor.

Na konferenci proběhne slavnostní vyhlášení výsledků soutěže o Cenu Václava Königsmarka a členská schůze Teatrologické společnosti.

Call for papers (PDF)

Performance ve filozofii - přednáška TS (Praha) (08. 02. 2017)

Teatrologická společnost
Institut umění – Divadelní ústav a DAMU
si Vás dovolují pozvat na

přednášku Alice Koubové
Performativita a performance ve filozofii

čtvrtek 23. února 2017, 16:00 h, Hallerův sál, DAMU (Karlova 26, Praha 1)

Cílem přednášky je osvětlit možnosti, které skýtá vzájemné reálné setkávání, prolínání a provokování mezi tělovou, divadelní či performační praxí a filosofickým uvažováním. Oblast zájmu, anglicky označovaná nepřeložitelným souslovím „performance philosophy“, bude představena ze strany filosofické reflexe performativity a tělesnosti, za pomocí praktických příkladů – realizovaných experimentů.

Co se stane s filozofickým uvažováním, připustíme-li, že je radikálně performativní? Jaká témata se v rámci filozofie otevírají s teorií, která situuje zdroj tvorby nikoli za performanci, ale do ní samotné? Jak ovlivňuje performativní obrat možnosti filozofie zůstat kritickou disciplínou, destruovat konvence, udržet se mimo psychologismus? Může performance představovat zdroj, který filozofii nabídne zahlédnout její vlastní konvenčnost a otevře novou oblast generování smyslu? Lze performativní filozofii skutečně dělat, nebo jenom myslet? Jaké generuje hodnoty a poznatky?

Alice Koubová, Ph.D., je vědeckou pracovnicí Filosofického ústavu AV ČR a přednáší na Akademii múzických umění v Praze. Orientuje se především na témata performativní filosofie, post-fenomenologie, filosofie tělesnosti a etiky. Je autorkou knihy Self-Identity and Powerlessness (Brill 2013) a dalších knih a odborných článků v uvedené oblasti. Kromě tradiční filosofie vede kurzy a organizuje aktivity na pomezí filosofie, uměleckého výzkumu a autorské performance. Za svou výzkumnou činnost obdržela cenu Josefa Hlávky a prémii Otto Wichterle, za monografii získala ocenění Libellus Primus.

Trojpřednáška o Janu Nebeském (Praha) (24. 01. 2017)

Teatrologická společnost, Divadelní revue, Divadlo v Dlouhé a Institut umění – Divadelní ústav
si Vás dovolují pozvat na trojpřednášku

Třikrát o Janu Nebeském

přednášejí

David Drozd – Markéta Polochová – Martin Pšenička

31. ledna 2017 v 16.30 h v divadelní kavárně Divadla v Dlouhé

I když je tvorba Jana Nebeského respektována, oceňována i zatracována, i když mu byla věnována Česká sekce PQ 2015, pokud jde o odbornou reflexi jeho inscenací, ta je více než nesoustavná. Tři prezentace jsou pokusem tuto reflexi vyprovokovat. Pokusíme se nahlédnout jeho režijní tvorbu z různých stran: Mgr. Markéta Polochová, Ph.D. (Brno) pojedná inscenace ibsenovské, Mgr. Martin Pšenička, Ph.D. (KDV FF UK, Praha) způsoby, jakými se Nebeský zmocňuje shakespearovské klasiky a doc. David Drozd, Ph.D. (KDS FF MU, Brno) se pokusí charakterizovat funkci předmětů v Nebeského divadle.
Navazující diskuse se možná zúčastní i samotný režisér a jeho spolupracovníci.
Setkání proběhne v divadelním klubu Divadla v Dlouhé v 16.30 h, 31. ledna 2016 (před reprízou Nebeského inscenace Ibsenovy Hedy Gablerové).

Časopis H_aluze hledá vedoucí/ho divadelní rubriky (12. 01. 2017)

Literárně-kulturní časopis H_aluze hledá nového člena redakce. Jedná se o místo vedoucí/ho rubriky divadlo. Nástup v průběhu února/března 2017. 

Podrobné informace a požadavky najdete v letáku

Premiéra v Paradoxu (05. 01. 2017)

Současní i bývalí studenti Katedry divadelních studií připravují premiéru v Divadelním studiu Paradox (Křížová 95/20).

Autorská inscenace s prvky fyzického a dokumentárního divadla (Ne)chtěná útěcha se bude hrát 20. ledna (již vyprodaná premiéra) a 22. ledna

Vstupné: 120 Kč
Snížené vstupné: 80 Kč

www.studioparadox.org

Žijeme ve svobodném státě, ale co znamená slovo svoboda za hranicemi? Víme skutečně o všem, co se dělo a děje? Dokážeme ještě cítit utrpení druhých, ačkoliv se nás nedotýká? Jsou problémy světa opravdu tak daleko anebo nebezpečně blízko? Jsme svévolnými pány svých životů nebo jen figurkami na šachovnici v partii, která začala kdysi dávno, ale její konec je stále v nedohlednu? Dokumentární drama podle skutečného příběhu o válečné pasti, která ničila životy, kradla rodinám dcery a ženám navždy vzala svobodu a sny. O boji, který není u konce, a o ženách, které musí své břímě nést dál.

Pořad o choreografce Aleně Skálové (06. 12. 2016)

V rámci cyklu "Stopy v písku" se koná setkání věnované osobnosti choreografky a pedagožky Aleny Skálové, která by se v letošním roce dožila devadesáti let. Setkání s názvem „Alena Skálová očima jejích tanečníků“ se uskuteční ve velké studovně knihovny HAMU, ve středu 7. prosince 2016 v 17.00.

Konference o V. Havlovi (06. 12. 2016)

Ústav pro českou literaturu a Ústav pro soudobé dějiny AV ČR připravují u příležitosti nedožitých osmdesátin Václava Havla mezinárodní mezioborovou konferenci nazvanou „Václav Havel – dramatik, disident, politik“. 

Konferenční jednání bude probíhat ve dnech 15. a 16. prosince 2016 v Praze v prostorách Akademie věd ČR (Národní 3, Praha 1) a rozděleno bude do dvou sekcí soustředěných na problematiku Havla jako dramatika a divadelníka a Havla jako disidenta a politika.

Podrobnější informace naleznete na webu AV ČR

Divadelní grant DILIA (06. 12. 2016)

DILIA vyhlašuje DIVADELNÍ GRANT na rok 2017. Je určen pro studenty DAMU, JAMU, FF UK, FF MU, FF UP a FPF SU. Grant podporuje studentské inscenační projekty, zejména scénická čtení a inscenace dosud neuvedených českých her (dramatizací) či dosud neuvedených překladů zahraničních her.

Uzávěrka žádostí je 15. prosince 2016.

Dvě vyhotovení žádosti zašlete na adresu: Agentážní oddělení DILIA, Krátkého 1, Praha 9, 193 00 a elektronicky na e-mail: spalova@dilia.cz.

Více informací najdete na webu.

SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2017 (25. 11. 2016)

Na přelomu března a dubna 2017 (28. 3. – 1. 4. 2017) proběhne Mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2017
Festival pořádá Janáčkova akademie múzických umění v Brně a představí se na něm studenti divadelních škol z celého světa. 
Téma tohoto ročníku zní: „HARD CHOICES?“. Tento motiv organizátoři chápou jako zrcadlo každodenních situací, při kterých jsme zahlcováni množstvím zpráv, v nichž je potřeba se zorientovat. Informační přetlak, ve kterém žijeme, nám zároveň nabízí možnost volby.
Další informace o festivalu budou přibývat na webu: www.encounter.cz.

Vyšla Divadelní revue 2/2016 (18. 11. 2016)

Divadelní revue 3/2015

Číslo n° 2/2016 se zabývá zejména divadlem 19. století. – Petra Ježková a Jan Jiřík píší o peripetiích vzájemných česko-polských divadelních kontaktů a setkání v druhé polovině 19. století. Barbara Topolová se zabývá dvěma totalitními interpretacemi Tylova Strakonického dudáka: filmovou adaptací Hvězda padá vzhůru (1974) – v titulní roli s Karlem Gottem – a zapomenutou divadelní inscenací Karla Konstantina v Českých Budějovicích z roku 1949. Anglický příspěvek Martina Nedbala rozebírá kontext vzniku prvního českého překladu Da Ponteho libreta k Mozartově opeře Così fan tutte (na webu Divadelní revue je k dispozici i srovnávací edice překladu). Stať Martina Hanouška podrobně analyzuje poslední pražské role herce Václava Tháma na jevišti Nosticova a Vlastenského divadla. Jitka Ludvová publikuje zprávu o materiálovém výzkumu sezon 1801–1806 Stavovského divadla. A Berenika Zemanová Urbanová popisuje jedinou sezonu zámeckého divadla v Chyši hraběte Lažanského. – V čísle najdete ještě komparativní studii Magdaleny Jackové o třech jezuitských hrách. – Rozhovor s teatroložkou, klasickou filoložkou a překladatelkou Evou Stehlíkovou vedla Petra Ježková. V recenzní rubrice otiskujeme příspěvky Evy Šormové, Dalibora Turečka a Jana Císaře o české teatrologické literatuře opět k tématu 19. století.

Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2016 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech:

Praha
Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (recepce)
Knihkupectví Fischer, Kaprova 10, Praha 1
Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1
Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1

Brno
Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno

facebook

Soutěž o Cenu Václava Königsmarka (20. 10. 2016)

Teatrologická společnost vyhlašuje 9. ročník soutěže o

Cenu Václava Königsmarka

Soutěž je proponována jako bienále a účastnit se jí mohou autoři česky psaných a v ČR v letech 2015 a 2016 k obhajobě zadaných nebo obhájených seminárních, bakalářských, magisterských a disertačních prací s divadelněhistorickým či divadelněteoretických obsahem a autoři prací o českém divadle zadaných nebo obhájených v zahraničí v jazyce slovenském či anglickém ve stejném období.

Soutěž je vypsána ve třech kategoriích:
1. pro studenty a absolventy bakalářského studia do 35 let
2. pro studenty a absolventy magisterského studia do 35 let
3. pro studenty a absolventy doktorského studia bez věkového omezení

Uchazeči zašlou na e-mailovou adresu teatrologie@teatrologie.cz tyto náležitosti:

1. vyplněný formulář přihlášky ve formátu pdf a doc – ke stažení na: http://www.teatrologie.cz/cvk- prihlaska
2. text práce ve formátu PDF (v případě většího objemu dat použijte webové úložiště)
3. českou anotaci práce v délce max. 300 znaků ve formátu doc

Uzávěrka přihlášek a odevzdání prací je 30. listopadu 2016.

Výstava maleb Jaroslava Maliny (20. 10. 2016)

Divadlo Husa na provázku zve na výstavu:

Jaroslav Malina
čas pro hry – čas prohry
malby 2011–2016

Vernisáž výstavy se uskuteční 25. října v 17.00 (foyer Divadla Husa na provázku, Zelný trh 9).
Výstava potrvá do 31. prosince 2016

Výstava Jeden život (10. 10. 2016)

Moravské zemské muzeum zve na vernisáž výstavy:

František Vítek a Věra Říčařová: Jeden život

Vernisáž se uskuteční 11. října v 17 hodin (Moravské zemské muzeum, Dietrichsteinský palác, Sál Jana Jelínka - Zelný trh 8). Výstava potrvá do 30. dubna 2017.

Výstava přibližuje a hodnotí celoživotní loutkářskou tvorbu významných českých divadelníků – řezbáře a loutkáře Františka Vítka (*1929) a výtvarnice a loutkářky Věry Vítkové-Říčařové (*1936). Nabízí především loutky a scény z hradeckého divadla DRAK, kde Vítkovi strávili podstatnou část svého uměleckého života. Jde o skvosty loutkové umělecké tvorby (výtvarné i divadelní) z tohoto období, například loutky z inscenace Krysařova píšťala (1970), Žabák hrdina (1968) nebo kompletní scénografie k inscenaci Enšpígl (1974). Autentické exponáty doplňuje další materiál jako fotografie, plakáty aj. Výstava dále ukazuje artefakty i průvodní materiál z pozdějšího tvůrčího období Vítkových, kdy odešli z DRAKu a vydali se na cestu „svobodných umělců“. Realizace v Moravském zemském muzeu je obohacena některými k tomu účelu zhotovenými replikami nedochovaných scén pro aranžmá solitérních loutek (např. Jánošík), dále obsažnějšími texty a také doprovodným programem.

CFP – konference o Stanislavském (07. 10. 2016)

Na DAMU se ve dnech 24. – 26. března 2017 bude konat konference

Stanislavského systém: sbližování metodologií 

Konferenci pořádá Stanislavski Centre a University of California Riverside, ve spolupráci s DAMU v Praze. 

Organizátoři vyzývají zájemce k prozkoumání, jak bylo Stanislavského dílo a učení přijímáno, upravováno, jakým procházelo vývojem a jak bylo znovu objevováno po jeho smrti v roce 1938.

Jak používali Stanislavského žáci jeho přístup k divadlu a jak si ho osvojovali? Jak se tento přístup promítal do jiných metod a nakolik jsme ztraceni v překladu? Jak si stojí v porovnání jiné (novější) metodiky a nakolik navazují na předchozí dílo?

Vítány jsou písemné abstrakty příspěvků v následujících formátech:
autorské příspěvky (o délce 20 minut)
praktické workshopy (délka 45 minut) 
panelové prezentace (délka 60 minut)

V prvním kroku zašlete krátký písemný abstrakt v angličtině (ne více než 300 slov) prof. Paulovi Fryerovi: paul.fryer@bruford.ac.uk

Podrobnosti obsahuje Call for Papers

Vyšla Divadelní revue 1/2016 (29. 06. 2016)

Divadelní revue 3/2015

Číslo n° 1/2016 (má pomyslené pořadové číslo 100!) přináší zejména pestrý blok příspěvků věnovaných shakespearovským tématům. – Filip Krajník píše o motivu vražd spících obětí v alžbětinských textech; přetiskujeme kapitolu z monografie Jamese Shapiroa 1606: William Shakespeare a rok Leara (2015). Sen noci svatojánské Petera Brooka v Royal Shakespere Company je v dějinách divadla 20. století považován za přelomovou inscenaci. Vzhledem k známé Brookově nechuti pouštět na své divadelní zkoušky vnější pozorovatele máme v Čechách jeden unikát: režisérce Lídě Engelové se v roce 1970 podařilo zúčastnit celého zkušebního procesu Snu a navíc si o něm vedla podrobný deník. Ten téměř půl století vydáváme. Přehledová stať Martiny Musilové představuje život a práci francouzského herce, zpěváka a pedagoga Françoise Delsarta (1811–1871) a Ladislava Petišková zevrubně portrétuje osobnost a tvorbu mima a pedagoga Richarda Webera (1932), dlouholetého člena Pantomimy Na zábradlí a spoluzakladatele renomované herecké školy Scuola Teatro Dimitri. Jan Císař shrnuje své praktické i teoretické zkušenosti s měnící se rolí (činoherní) dramaturgie v poválečném českém divadle. Rozhovor s teatroložkou a historičkou loutkového divadla Alicí Dubskou připravila Nina Malíková. Z recenzní rubriky upozorňujeme na příspěvky k poslednímu vydanému knižnímu opusu Bořivoje Srby Prozření Genesiovo o inscenační tvorbě pražských činoherních divadel za nacistické okupace.

 

Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2016 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech:

Praha
Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (recepce)
Knihkupectví Fischer, Kaprova 10, Praha 1
Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1
Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1

Brno
Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno

facebook

Vyšla Divadelní revue 3/2015 (24. 01. 2016)

Divadelní revue 3/2015

Divadelní revue n° 3/2015 se zcela věnuje českému divadlu 20. století. – V bloku studií se pět českých teatroložek zabývá pěti tématy – od meziválečné avantgardy po divadlo za tzv. normalizace. Ladislava Petišková objevuje dosud nezmapovaný prostor choreografické spolupráce Jarmily Kröschlové s Jiřím Frejkou a E. F. Burianem; Martina Musilová se zabývá vlivem ideologie na teoretické texty Jindřicha Honzla; Naďa Satková analyzuje československou premiéru Sestupu Orfeova z roku 1960; Lenka Jungmannová zkoumá okolnosti vzniku jednoaktovky Václava Havla Motýl na anténě a Radka Kunderová se snaží rozkrývat diskurzy normalizačního kulturněpolitického systému na příkladě inscenace Divadla na Vinohradech. – Druhý blok zaplňují příspěvky z květnového jednodenního sympozia věnovaného režiséru Petru Léblovi, při příležitosti jeho nedožitých padesátých narozenin. Otevírá jej vyzývavá stať Davida Drozda o „přeměřování“ pohledu na českou režii let osmdesátých a následují neméně přínosné příspěvky Niny Vangeli, Věry Velemanové a Miroslava Lukáše i veselé archivní materiály. – Barbara Topolová v rozhovoru čísla zpovídá historičkou, lexikografku a hlavní editorku v listopadu vydaného (dvoj)svazku České divadelní encyklopedie Evu Šormovou. – V čísle najdete recenze Veroniky Ambros, Věry Ptáčkové, Alexeje Byčka a Ladislavy Petiškové, zprávu Petry Ježkové o projektu České divadelní encyklopedie a vzpomínkový text Sergeje Machonina o samizdatovém časopisu O divadle.

Více k obsahu na www.divadelnirevue.cz, kde lze též objednat předplatné na rok 2016 (tři čísla za 273 Kč). Jednotlivé číslo (včetně přílohy) ke koupi za 111 Kč na těchto prodejních místech:

Praha
Institut umění – Divadelní ústav, Celetná 17, Praha 1 (recepce)
Knihkupectví Fischer, Kaprova 10, Praha 1
Knihkupectví Karolinum, Celetná 18, Praha 1
Knihkupectví Academia, Václavské nám. 34, Praha 1

Brno
Knihkupectví Academia, náměstí Svobody 13, Brno

facebook

Cena Václava Königsmarka - výsledky (08. 06. 2015)

Výsledky 8. ročníku soutěže Teatrologické společnosti o Cenu Václava Königsmarka

Teatrologická společnost na své valné hromadě 29. května 2015 vyhlásila vítěze osmého ročníku teatrologické soutěže o Cenu Václava Königsmarka. Udílení ceny je výrazem podpory Teatrologické společnosti mladým talentům české divadelní vědy a je udělována za průkopnické, myšlenkově otevřené a formálně zdařilé práce. O jejím udělení rozhoduje odborná porota sestavená ze zástupců Teatrologické společnosti, časopisu Divadelní revue a zástupců teatrologických pracovišť.

Do osmého ročníku bylo přihlášeno 27 prací – z toho: 15 bakalářských; 11 magisterských a jedna disertační; práce zaslali studenti pražské, brněnské a olomoucké divadelní vědy a studenti JAMU. O ocenění rozhodovala porota ve složení: David Drozd (předseda), Daniela Jobertová, Andrea Jochmanová, Lenka Jungmannová, Helena Spurná, Barbara Topolová a Martin Pšenička.

Cenu Václava Königsmarka v 8. ročníku soutěže Teatrologické společnosti získali:

V kategorii magisterských prácí:

----------------------------------------------

1. místo

Karolína Plicková (FF UK Praha) za práci „Pantomima Alfreda Jarryho“

Magisterská práce Karolíny Plickové Pantomima Alfreda Jarryho upoutává už volbou nesnadného a neběžného tématu z oblasti moderního pohybového divadla.  Zpracování však může být komplikováno (ne)dostupností materiálu i nutností vyrovnat se se svědectvími pamětníků. Všechny tyto obtíže Karolína Plicková zvládá: práce je materiálové vyčerpávající a už jen na dokumentační úrovni objevná (nemluvě o tom, že vyvrací některé nepřesnosti tradované v dosavadní literatuře), výklad je precizně vedený a přehledně strukturovaný. Vzhledem k tomu rekonstrukce představení pohybového divadla patří snad k nejnáročnějším v rámci rekonstrukce inscenace, je nutno také vyzdvihnout schopnost jednotlivé tvůrčí počiny Turby a Hybnera velmi zdařile evokovat. – Školitel: Petr Christov

2. místo

Zdenka Gočálová (FF MU Brno) za práci „Beskydské divadlo v Novém Jičíně (1942–1963)“

Monografie věnovaná Beskydskému divadlu v Novém Jičíně přináší pozoruhodně důkladný pohled na existenci divadla tzv. krajového typu, jehož základna se konstituovala v období protektorátu v oblasti střední a částečně severní Moravy. Výsledkem práce Z. Gočalové je velmi kvalitní a originální výzkum, doplněný obsáhlým soupisem dobové i soudobé literatury, medailony významných osobností, soupisem repertoáru (vč. počtu repríz jednotlivých inscenací) a obrazovou přílohou, který by mohl být vzorem pro výzkumy dalších podobných scén, působících na Moravě, jimž není do dnešní doby věnována prakticky žádná obsáhlejší studie. – Školitel: Libor Vodička

3. místo

Barbora Doležalová (FF MU Brno) za práci „Čekání na Godota: Po stopách překladů“

Autorka provedla na základě dobře zvoleného teoretického východiska precizní analýzu čtyř překladů Beckettovy hry a pojmenovala jejich roli v rámci konkrétního inscenačního záměru. Práce je inspirativním příspěvkem z oblasti translatologie, v jejímž rámci autorka dokázala postihnout i dosud málo reflektovaný problém znovupřekládání. – Školitel: David Drozd

Čestné uznání

Zuzana Řezníčková (FF UP Olomouc) za práci „Pátrání po neviditelném vrahovi: detektivní žánr a jeho podoby v auditivních médiích“

Práce Zuzany Řezníčkové je sympaticky průkopnická svým zaměřením na rozhlasové drama, kterému není věnována soustavnější pozornost, a v rámci toho ještě soustředěním na žánr detektivní. Musí se tak vypořádavat s množstvím metodologických problémů, které ale v analýzách řeší inspirativním způsobem, takže práce může být výzvou k dalšímu bádání na dosud málo prozkomaném poli. – Školitel: Andrea Hanáčková

Čestné uznání

Lukáš Kubina (FF MU Brno) za práci „Teatralita prvomájových oslav v letech 1948 až 1952 v ČSR“

Práce s pozoruhodným tématem směřuje k identifikaci teatrálních vzorců a divadelních postupů v oficiálních slavnostech prvních  let po komunistickém puči.  Při pokusu o jejich rekonstrukci a interpretaci projevil autor schopnost kontextuálního myšlení a uplatnění mezioborového přístupu. – Školitel: Martina Musilová

 

V kategorii bakalářských prácí:

--------------------------------------------

1. místo

Barbora Šupová (FF UK Praha) za práci „Porta apostolorum Miroslava Bambuška jako brána paměti místa Postoloprty“

Bakalářská práce Barbory Šupové je v mnoha ohledech inspirativním čtením, které překračuje hranice vymezeného žánru bakalářské práce. Šupová se jen zdánlivě zabývá pouze scénickým projektem Miroslava Bambuška, který rozevírá tabuizované historické trauma – poválečný masakr německého obyvatelstva obce Postoloprty, jeden z mnoha neuralgických bodů moderní české/středoevropské historie. Šupová svou prací otevírá, a v tom je její velký přínos, složitá témata historie, paměti, společenského tabu, kolektivního nevědomí, ale i uměleckého zobrazení extrémní skutečnosti a role uměleckého zpracování jako mechanismu rozpomínání a léčby traumatu. – Školitel: Petr Christov

2. místo

Aneta Pavlíčková (FF UK Praha) za práci „Režijní tvorba Franka Castorfa. Politično v současných Castorfových inscenacích v divadle Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz“

Práce Anety Pavlíčkové věnovaná Franku Castorfovi provází čtenáře přehledně a neomylně lesem složitých režijních strategií předního německého tvůrce. S pomocí aktuálních teoretických přístupů vyčerpávajícím způsobem pojmenovává i ty nejsložitější Castorfovy režijní postupy jakými jsou politika vnímání, desémantizace, fenomenalita divadelní události a pozice diváka v Castorfově jevištním chaosmu. – Školitel: Zuzana Augustová

Čestné uznání

Michal Zahálka (FF UK Praha) za práci „Dramatické odpovědi na Molièrova Misantropa“

Práce Michala Zahálky je cenná volbou frankofonní tématu, i suverénní znalostí nezbytných souvislostí francouzského divadla. Zejména si však zaslouží ocenění jako stylisticky velmi vyspělá, poutavě a čtivě sepsaná studie. – Školitel: Petr Christov

V kategorii disertačních prací nebyla cena udělena.

Porota se rozhodla zveřejnit i jména autorů inspirativních a kvalitních prácí, které sice nebyly oceněny, ale postoupily do druhého kola soutěže; jsou to: Tomáš Kubart, Katarína Marková, Amálie Bulandrová, Johana Černa, Dominika Široká.

První až třetí místa byla oceněna finančí částkou a všichni ocenění dostali věcnou cenu v podobě knih nakladatelství Pražská scéna, NA KONÁRI a roční předplatné časopisu Divadelní revue.

Soutěž je proponována jako bienále a účastnit se jí mohli autoři česky psaných a v ČR v letech 2013 a 2014 k obhajobě zadaných nebo obhájených seminárních, bakalářských, magisterských a disertačních prací s divadelněhistorickým či divadelněteoretických obsahem a autoři prací o českém divadle zadaných nebo obhájených v zahraničí v jazyce slovenském či anglickém.

www.teatrologie.cz