Muzejní studium má
již svou historii, dokonce starší než mnohá jiná. Již v roce 1701 Aldorfer profesor a knihovník Daniel Wilhelm
Moller v rámci vymezování pojetí muzea poukázal
na to, že muzejní činnost reprezentuje osobité povolání a že je proto třeba,
aby tito pracovníci se v tomto směru vzdělávali.Vznesl náročné jazykové
požadavky a vyžadoval, aby si adept osvojil polyhistorické i polytechnické
vědomosti. V roce 1882 zahájila činnost École du Louvre v Paříži a o rok později
v Zeitschrift für Museologie und Antiquitätenkunde obhajoval nezbytnost tohoto studia
J.G.Th.Graesse. Již
v prvém čísle Museumskunde
(1905) upozorňoval Julius Leisching na nedostatečnou
kvalifikaci pracovníků v muzeích, kteří sbírají jen praktické zkušenosti a
chybí jim vzdělání „in der Museumswissenschaft“. Na
nové Masaryk University v Brně založil Jaroslav Helfert
v r.1923 „lektorát muzejnictví“, s cílem uskutečnit tak požadavek muzeologické výchovy, který vyslovil již v roce 1904
Kliment Čermák. Také American Association of Museums organizovala
počátkem nového století ve spolupráci s Newark
Museum muzejní výuku, jejíž prvé absolventky slavnostně promovaly
v r.1926. Na podnět Royal Commission on Museums and Galeries
vznikla v Britanii již od r.1930 vzdělávací forma Museums Association´s Diploma
a s obdobnými aktivitami jsme se mohli také setkat např. tehdejším Sovětském svazu, ale také
v Jižní Americe nebo v Indii.
Situaci
v předvečer druhé světové války charakterizoval L.V.Coleman,
vedoucí osobnost amerického muzejnictví, poukazem na to, že se stále častěji
setkává s požadavkem univerzitní přípravy muzejních pracovníků, i když sama tato výuka je ještě v počátcích.
Po válce se výrazně
změnila celková situace muzeí, a to jak v souvislosti s jejích profesionalizací,
tak i rozděleným světem. To však vedlo v širokém měřítku k zakládání
výukových center či kateder na universitách, ale i ku zřizování
muzejně-dokumentačních a metodických center, především v zemích
komunistické sféry. Významný podíl na tomto vývoji měla mezinárodní organizace
ICOM, Na její generální konferenci v r.1965 v New
York se stala muzejní výuka hlavním předmětem pozornosti a Metropolitan
Museum k tomu vydalo i prvý přehled
výukových center ve světě. Tuto úlohu ICOM zdůraznil také Patrick
Boylan z City
University v London, který
připomněl i význam prvého střetnutí vyučujících z Evropy na muzeologické katedře v Brně v roce 1967, kde se
zrodil i návrh na ustavení International Committee for the Training of Personnel
– ICTOP, které pak bylo ustaveno na generální konferenci ICOM v 1968. Péčí
ICOM vyšla také v r.1970 v London publikace „Training
of Museum Personnel/La formation du personnel
des musées“ , která nejen
obhajovala význam tohoto studia a
dokumentovala jeho stav, ale obsahovala i návrh studijního programu. V r.1971
byl přijat v Grenoble „ICOM Basic Syllabus for
Professional Museum Training“, který byl modifikován
v Leicester 1979 a 1981 v Bergen.
S desetiletým
odstupem zachytil kvantitativní nárůst výukových center Jane R. Glaser se spolupracovníky v posledním vydání „Museum Studies International“ (1988) a nejnověji podal přehled stavu
i profily muzejně orientované výuky v závěru
20.stol. Gary Edson v „International Directory of Museum Training„ (1995)
Pro orientaci
poslouží také “Web sites of
Museum Training Courses and Centres and
Useful Resousrces in Museum
Studies and related subjects“ - ICTOP. Nemenší význam má i publicita
výukových pracovišť, jak se obráží v „Selected Resources for Developing
Museology Curricula“ (2000) zabezpečené
prostřednictvím Smithsonian Center for Education
and Museum Studies ve
Washington.
Připomenuté je
svědectvím toho, že muzejní studium se dnes zabezpečuje ve většině zemí a na
všech kontinentech a stalo se předmětem celosvětového zájmu.
Dokazuje to, že o co
usilovaly mnohé generace se již naplnilo?
Gudrun Calov, působící na Hochschule der Medien v
Stuttgart vytvořila výukový program
ve vztahu k odbornému profilování pracovníků s muzejní orientací.
Dokládá to její příspěvek v MA Nr.77/2002. Ale
setkal se rok s rokem a v MA Nr.101/2004
jsme mohli číst o zásadní reformě studijního systému, která – údajně vzhledem
k nedostatku financí a v intencích amerického vzoru – odbourala vše,
co bylo závažné pro profilování muzejně zainteresovaných posluchačů.
Mohli bychom to
považovat za ojedinělý případ. Ale Patrick J.Boylan jako president ICTOP na zasedání v Barcelona
v July 2001, jehož se zúčastnili i zástupci ICOM
Committees for Management – INTERCOM a International Committee for
Museology-ICOFOM, obhajoval tezi, že „A Revolution
in Museum Management requires a Revolution
in Museum Professional Education and
Training“ a poukázal na úkol který plnil
z pověření UNESCO a který vyústil v nové muzejní curriculum.
Není strom jako strom
V r. 2000 byla zveřejněna „ICOM Curricula Guidelines for Museum
Professional Development„ a předložena k diskusi.
Celkové pojetí nového výukového
programu znázorňuje strom. Jeho kořenovou soustavu tvoří tzv. „General Competencies“. Ty
zahrnují: komunikaci, environmentalismus,
vyhodnocovací metody, finanční hospodaření, informační technologie, mezilidské
vztahy, poměr muzeí a společnosti, povahu muzejní práce, profesionalizaci,
management, výzkum a prameny informací. Kmenovou úlohu by měly sehrávat „Museology Competencies“,
pojímané jako „knowledge of
and skills in the application of the intellectual
foundations of museum work“. Pod ty se řadí také řada tematických bloků. Počíná „
Community museology“, zahrnující potřeby
společenstev, expoziční působení, vzájemné vztahy a vývoj dědictví i ekonomiky
a uskutečňování společných cílů. Následuje „Development
of the museum profession“ Sem se podřazuje hodnocení muzeí, diferenciace
typů, historie, filozofie a statut muzeí,
motivace tvorby sbírek a muzejní principy. S tím souvisí i další
blok obsahující úlohy a funkce muzeí. Blok vize není sice specifikován, ale
mohli bychom ho asi chápat jako „futurologii“. Následující blok „Governance“, který zahrnuje orgány řízení, odpovědnosti,
typy, programy a vztahy. Na to navazuje tematika „Issues
in museum practices“, obsahující různé roviny
znalostí a angažovanosti. Rámec pro tyto aktivity vytváří blok „Legal context for practice“ postihující
legislativní přístupy. Závěrečný blok vymezuje „Research
activities“, a to ve vztahu k prameně
angažovaným oborům a muzeologii.
Ve větvoví najdeme „Management Competencies“. Ty obsahují např. akreditaci, architekturu,
obchodování a management, vztahy ve veřejnosti, finanční hospodaření,
organizační struktury, informační organizaci, právo, marketing, veřejné záležitosti,
media a také teorii organizace. Větev „Public Programming
Competencies“ se týká např. komunikace, vystavování,
výchovy, publikační činnosti a služby návštěvníkům. Poslední větev „Information and Collections Management and Care Competencies“. zahrnuje archivy, ale detailně je postižena
tvorba a operace se sbírkami, místy přesahující rámec muzeí.
Symbol stromu používala ku znázornění
výukového programu také UNESCO International Sommer School of Museology na
Masaryk University v Brně již od r.1986. I v tomto případě šlo o
snahu názorně vyjádřit jak poslání, tak i strukturu tohoto studia. I když
vlastní rozpis nebyl přímo vepsán do stromu,
důkaz, že není strom jako strom, obsahuje sama publikace.
Zakázané ovoce v koruně stromu
reprezentuje soubor složek systému „General
Museology“. Ta jsou uvozována „Metamuseology“
vymezující filozofické, vědecko-teoretické a obecně společenské a kulturní báze
podmiňující profilování muzeologie jako
osobitého oboru. Přístup k ní hlídá
had vykrmovaný oponenty z řad některých pramenně zainteresovaných
vědních oboru, tak i těch, kteří ač
vůbec nevědí oč se jedná, jsou již od zásady proti. Snaha osvojovat si muzeologické poznatky může vést, jak symbolika naznačuje
k vyhnání, i když ne přímo z „ráje“, tak z muzejně praktického
společenství.
Obecná muzeologie se reprezentuje
vlastními plody: Je to především „Historical
Museology“, která postihuje vznik a vývoj onoho osobitého osvojování
skutečnosti, z něhož se rodily různé muzejní předformy
i zrodilo soudobé muzeem. Protiváhu diachronní muzeologie tvoří synchronní,
„Sociomuseology““, která vymezuje pozici tohoto fenoménu ve
struktuře společnosti a s tím spjatou existenční problematiku.
Ústřední roli má v systému „ Theoretical Museology„, která vychází z epistemologicko-axiologického osvojování skutečnosti, globálně řečeno „muzealizace“, a to ve třech určujících fázích: selekce,
tezaurace a prezentace. Protiváhu tvoří
„Applied Museology“ nebo jinak řečeno „Museography“. Ta se týká užití muzeologicky
modifikovaných poznatků, metodik a technik z jiných oborů ve sféře institucionalizace, organizace a řízení, tvorby prostředí,
operací s informacemi, prezervace, vystavování a
práce s veřejností.
Oba stromy reprezentují dvě typově
zcela odlišné koncepce muzejní výuky. Realita je přirozeně mnohem
komplikovanější, ale i rozporuplnější. Především se prosazují rozdílné přístupy, vycházející jak
z kulturních kontextů, teoretické vybavenosti, praktických zkušeností, tak
mnohdy i ze zcela osobních zájmů. Konfrontace prezentovaných typů se soudobým
stavem může však být poučná, protože
umožňuje postihnout, jakými různými směry se muzejní výuka ubírá.
Ve světě dnes pracuje více jak 600
výukových center s tímto zaměřením, i když vlastní úroveň i postavení
těchto pracovišť se mnohdy podstatně liší. Připomeňme zde některé charakteristické případy, i když
dokumentace, kterou po desetiletí soustřeďuji, je mnohem širší. (Z technických
důvodů, nemohu odkazovat v plném rozsahu na dokumentaci, kterou jsem soustřeďoval na katedře muzeologie MU
v Brně a mám ve vlastním archívu, ale v připojené literatuře uvádím
zásadní práce.)
Mezinárodně se výrazně prosadil Departmen of Museum Studies University of Leicester na jehož budování se od roku 1966 podílel
H.R.Singleton, zejména pak Susan
Pearce a v současnosti Eilean
Hooper-Greenhill. Pearce vtiskla
výukovému centru programovou orientace vycházející z názoru, že „ the task of
museum studies is to encourage effective exploration of the ideas, skills
and practices which make up
museum provision at its best.“. Těžiště výuky se
proto koncentrovalo a zaměřuje na bloky
týkající se muzeí a soudobého světa, muzejního managementu, vedení sbírek,
materiální kultury a komunikace. Na to se váže
volba oborových specializací. Výukový program je úzce spjat
s původní teoretickou práci střediska, která se promítá do široké
publikační činnosti. Postupně vykrystalizovaly stupně postgraduálního až doktorandského studia. I když tematika je muzeologická, sama muzeologie se zde jako obor neprojevuje.
Ale v současnosti jsou
v této zemi i odlišné výukové programy. V roce 2002 vznikl Centre for Museology v rámci School of art history and archaeology
na University of Manchester. Zaměřuje se na
výzkum i výuku v oblasti muzejní teorie i praxe v rámci
interdisciplinárních relací s obory zastoupenými na universitě. O rok později se reprofilovala museum
studies na University of Newcastle
v rámci International Centre for Cultural
and Heritage Studies. Studium kulminuje v magisterské kvalifikaci
v rámci kulturního dědictví. Novou
orientaci realizuje také Department of Arts Policy
and Managemnet na City University v London. Uplatňuje
se zde názor, že „training programmes should be based
on a balanced coverage of relevant curatorial
skills and practis, public services, and management “.
Výrazný mezinárodní ohlas dosahuje
také činnost Museology Departmen na Reinward Akademy v Amsterdam, založené v r.1976. Na
rozdíl od anglických pracovišť se hlásí již svým názvem k muzeologické orientaci. To je zásluhou Peter van Mensch, který se soustavně věnuje muzeologické
problematice. Ani zde nebylo jednoduché dopracovat se až k magisterskému
stupni. Základ studia tvoři muzeologie a její systém v pojetí van Mensch. Ten je přesvědčen - jak prokázal v řadě prací
- že muzeologie tvoří vědeckou bázi
muzejní profese. Proto také jedině prostřednictvím osvojování si muzeologie je
možné dosáhnout potřebné profesionalizace v této činnosti. Zastává
názor, že „ a museum studies
curriculum should combine the study of an academic
specialty with the study of museology and museography acknowledge the diversity among museums and recognize
uniformly high methodological and theoretical standards “ .
Ve vztahu k historické úloze
Německa v tomto vývoji bychom mohli předpokládat existenci neméně
významného centra i v této zemi. V r.1978 zaujala Arbeitsgruppe MUSEOLOGIE in der Arbeitsgemeinschaft der Museen in Bayern stanovisko
ku dlouholeté snaze prosadit muzeologii jako univerzitní studium. To vedlo
k tomu, že Maria R.-Alföldi zveřejnila v Bayerische Blätter für Volkskunde v r. 1982
obsažné zdůvodnění tohoto požadavku i
koncepci studia. Albrecht A.Gribel analyzoval celkově situaci v Museum Heute
(1992). Byl nucen konstatovat, že
muzeologie je sice v Německu již sto let stará, ale ještě se nenarodila.
V této souvislosti připomněl Museologie-Studium an Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur in Leipzig. To mělo své počátky již v padesátých letech
v rámci středně-odborné výchovy tzv. „Museumsassistenten“.
Po sjednocení Německa se nově institucionalizovalo a pod vedením Katharin Flügel a Frank-Dietrich Jacob - ale i řady
dalších - se profilovalo ve
vysokoškolský institut. Výukový program byl orientován na muzeologii a angažovatelné odborné disciplíny. Výuka byla sprovázena
vlastní vědeckou aktivitou a publikační činností, Po roce 2002 byl ústav
včleněn do rámce HTWK a v důsledku toho se ztratila mnohá specifika.
Situaci však nezachrání ani Fachschule für Technik und Wirtschaft
v Berlině, kde byla výuka svedena do úrovně „Museumskunde“,
ani otevření „Studiengang Museumsmanagement“
na Universität Hamburg.
V tomto rámci sehrála roli také
Katedra muzeologie na Masarykově universitě v Brně, která již od počátků
šedesátých let se formovala na vlastním muzeologickém
systému, který se pak uplatnil i v ISSOM jak jsem připomněl druhým
stromem.
Neméně závažnou roli hrála a
hraje Katedra za muzeologiju na univerzitě v Zagreb, jejíž základy
položil v r.1966 Antun Bauer. Vlastní teoretickou
bázi mu dali současní představitelé, Ivo Maroevic a Tomislav Šola. Důležité bylo to,
že Croatian University Union v roce 1883
uznala muzeologii jako vědní obor v rámci informačních věd. Tato
skutečnost a zejména systém muzeologie, který vytvořil Maroevic,
určuje zaměření i obsah této výuky. Informační orientaci překračuje Šola pojímáním tohoto oboru v rámci paměti.
Nemůžeme zde však ani
nepřipomenout zakladatelskou roli
Friedrich Waidacher při uvádění muzeologie do rámce
Univerzity v Graz, pro kterou vytvořil
teoretickou bázi nejen svým kompendiem,ale i rozsáhnou
publikační činnosti a anagažovanosti v tomto
směru.
V evropském kontextu ovšem
sehrály a i nadále hrají podnětnou úlohu
i další země a jejich výuková
centra. Můžeme si připomenout např.
Torun, Krakow, Umeå, Jyväskylä, Aarhus, Opava, Banská Bystrica. Krems, Lubjana, Basel, Paris, Lyon, Firenze,
Barcelona, Valencia
či Lisbon
Jejich úroveň je prokazatelně podmíněna teoretickými základy, ze kterých
vycházejí. Ty však byly mnohdy příliš spjaty
se zakladateli a po jejich odchodu se nejen snižovala úroveň,
ale někdy i ztratilo původní poslání, a
výjimkou není ani zánik.
Na americkém kontinentě strhla na sebe
v posledních desetiletích pozornost aktivita v Kanadě, která je
spjata s výukovými centry v Montreal a Quebeck, v souvislosti s „ekomuzeí“ a „novou muzeologii“. Ty jsou motivovány
postulátem společenské angažovanosti, ale nepřinášejí reprofilaci
oboru. Nejzávažnější je přínos Lynne Teather, která vybudovala významné centrum na University of
Toronto. Již v r.1978 se zabývala rozborem profesionalizace muzejní
práce a výchovou a na tomto základě Canadian Museums Association vydala „Curriculum Museums Studies“ Muzeologie
a muzeografie se spájí s muzei a
galeriemi a těžiště programu je v tvorbě sbírek, konservaci, vystavování, práci
s veřejností a organizaci. V r.1991 vyjádřila Teather
názor, že „ museology study represents a human process; it originates with
the activity of identifying and collecting certain objects or their symbols
from our material world, whether natural or human productions,
as representations of some value..“ To se promítá
i do programu „ Mousei – festival of Muses“. Aktuální přístup
prokázala také ve vystoupení na zasedání ICTOM v Barcelově
v r.2001 poukazem na nezbytnou angažovanost výuky v soudobých
proměnách společnosti, ale i postižením momentu
„museumization“.
Spojené státy mají tradici
v muzejní výuce. Je zde také
největší počet výukových center, ale v
různých úrovních. Někdy se setkáváme s odkazem na „Introduction to
Museum Work“ (1975), který vyšel v několika
vydáních a autor G.Ellis
Burcaw ho uplatňoval na University of Idaho.
Podnětnou úlohu sehrává Smithsonnian Center for Education
and Museum Studies, a
to jak po organizační, výzkumné, tak i
publikační stránce.
Na George Washington University ve Washington se realizuje dvouleté
magisterské studium muzeologie navazující na oborové studium. Úvod do
muzeologie zahrnuje dějiny a filozofii muzeí, organizaci, tvorbu sbírek,
konzervaci, ochranu, vystavování, výchovné působení, výzkum a etiku. Těžiště
je v praktické činnosti. Pro to je
charakteristická spolupráce s The Burke Museum of Natural History
and Culture. Nový Program in Museum Studies
na New York University je koncepčně odlišný. Má postihovat soudobou
muzejní teorii i praxi v interdisciplinárních souvislost s obory,
které přicházejí v úvahu. Také University
of Delaware staví
studijní program na vztahu muzeí a angažovatelných
oborů z hlediska materiální kultury. Klade však větší důraz na osvojování
si vlastní teorie a metodologie muzeologické praxe Prvořadě praktické cíle preferuje Museum Studies Complex na San Francisco State University.
Zaměřuje se na dějiny, organizaci muzeí a jejich jednotlivé činností. Praxi
realizují ve vlastních zařízeních a pro tento účel mají i vlastní sbírky. Na
universitě v Indianopolis otevřeli v r.2004 magisterské
studium. Vyžadují osvojení si dějin a
filozofie muzeí, chápání společenské i poznání typů a soudobé muzejní praxe.
Velmi osobitou roli – a to i
v mezinárodním měřítku - sehrává J.Paul
Getty Trust, zejména prostřednictvím Center for Aducation
in the Arts a Conservation Institut. Převládá zde však spíše
zaměření na „výchovu k muzejnictví“, zatím co vzdělávání se týká zejména
umění a konzervace.
K odlišnému chápání úlohy i
profilu muzejního studia dospěla v Jižní Americe Waldisa
Russio. V roce 1978 založila a vedla Instituto de Museologia de Sao Paulo- FESP, podílela se na činnosti ICOFOM a
aktivitách v Latinské Americe. Podle jejího názoru „ cílem muzeologie a muzeologického výzkumu je poznání muzejního faktu, tj.
vztahu mezi člověkem a předmětem a jeho institucionálního rámce..“. Proto byla
toho názoru, že „muzeologická výuka si klade za
cíl přípravu vědeckých kádrů pro muzejní
profesi “. Předčasné úmrtí podlomilo tuto aktivitu v Sao
Paulo. Nemenší význam má však působení katedry muzeologie na Universidade federal do Rio de Janeiro, a to zejména
díky Tereza Scheiner.
Ta se také zasloužila o vytvoření Organisatión Regional para América Latina y el Caribe, která výrazně ovlivňuje jak rozvoj muzeologického myšlení, tak zrod výukových center. Nelze
také nepřipomenout Fernanda
de Camargo Moro, která vedla centrum MOUSEION v Rio, a prosazovala
zejména novou muzeologii, jak pro to svědčí i Revista Digital Nueva Museologia.
Mimo
rámec vyčleňování muzejních studií
nezůstává ani Afrika. Motivace souvisí
se vznikem a vývojem muzeí na tomto kontinentu, ale i s angažovaností mimoafrických organizací. Bylo to UNESCO, které zřídilo
v roce 1963 Jos Center for Museum Studies
and the Training
of Museum Personal
v Nigeria.
Ze středně technické roviny se postupně přeformovalo do odborně-teoretické
úrovně, co se promítalo do kurzů
věnovaných např. vztahům k veřejnosti, vystavování, administrativě, ale i
muzeologii. Nemenší význam má také Niamey Centre,
resp. Institut. Výukové programy
ovlivňuje také hostování vyučujících z různých center a aktivity
organizací UNESCO jako je ICCROM, ICOMOS nebo ICOM. Přínosné je to, že Afričané se zabývají touto tematikou a
uvědomují si význam této výuky pro profesionalizaci muzejní práce. Podnětný je
i názor, že výuku je třeba diferencovat podle dělby muzejní práce. s čím
se mnohdy jinde nesetkáme.
Do
určité míry obdobná je situace také v Asii. Výukové programy obrážejí
nejen stav muzeí, ale i jednotlivé kultury, i když i sem pronikají západní vlivy. Významnou roli hraje
New Delhi. Již
v r.1983 zde otevřeli studium dějin umění, konzervace a muzeologie. Jeho
ohlas vedl k ustavení National Museum Institute of
History of Art, Conservation and Museology –
NMIHACM, který zahájil výuku v r.1990. Výuka se týká dějin sběratelství,
konzervace, dokumentace, komunikace, vztahu k veřejnosti a managementu,
ale např. i aplikace počítačů. Přínosná i v mezinárodním měřítku byla také
aktivita ředitele National Museum of Natural History v New Delhi S.M. Nair, který se zabýval i problematikou výuky curatorů ve vztahu k muzeologii, ale i problematikou
muzeologie a environmentální výchovy. Dokladem snah
reagovat na nové podněty byl návrh modifikace výuky na Department of Museology na University of Calcatta. Ten preferuje muzeologickou
orientaci, a to nejen v rámci obecné, ale i speciálních muzeologii a
současně spájí tuto výuku se studium kulturního dědictví. Proměnami prošla i
výuka na University of
Baroda, jehož
teoretickou bázi původně formoval V.N. Bedekar.
Také v Japonsku by se
nerealizovala tato výuka bez teoretické koncepce a široké angažovanosti Soichiro Tsuruta Ten formulovat
již v práci „ Outline of
Museology“ (1956) vlastní pojetí tohoto oboru a to uplatňoval i ve výuce
na Hosei University v Tokyo. Podílel se také
na práci ICOFOM a přednášel i v ISSOM v Brně. Po jeho úmrtím
ztratila výuku odpovídající pozici, Svým
příkladem i přímou pomocí však vzbudil zájem o musejní studium v Číně. Na Fudan University v Shanghai působí Department
of Cultural Relics and Museology, kde lze
získat jak magisterský, tak doktorandskou kvalifikaci. Celkovým zaměřením
vychází studium z oborů týkajících se materiální kultury. Zájem o tuto
tematiku se projevil také při zasedání ICOFOM v Peking v r.1994 a
v současnosti při vydávání překladu kompendia Fr.
Waidacher.
Ale i nejmenší kontinent, Australie, nezůstává mimo. Zde na University of Sydney se realizuje již od
r.1976 studium zaměřené na problematiku muzeí a galerií na jehož vzniku a
orientaci se podílel zejména John Charles Hodge,
který si uvědomoval nezbytnost spájet profilování tohoto studia s rozvojem
techniky.
Do
vývoje těchto muzejních studií však zasahují svým zaměřením také některé
krátkodobé programy. Např. Insitut national de recherches et d´applications pédagogique v Dijon se
zaměřil na pořádání École d´été de museologie des sciences et des
technique, ve snaze reagovat zejména na nová
media a na úlohu muzeí v tomto rámci.
Arbeitsgruppe Museologie
v Rakousku pořádá Internationale Sommerakademie
a v r.2004 zahájila letní školu Baltic Museology Scholl v Latvii,
prezentující vztah teorie a praxe muzeí a jejich role ve společnosti.
Ještě
výrazněji však zasahují do profilování muzejních studii výchovné aktivity,
které se týkají pouze některých stránek této činnosti, resp. ji přesahují.
Mám zde na
mysli nejen činnost International Centre for Study of
the Preservation and Restauration of Cultural Property-ICCOM,
ale také École nationale du patrimoine v Paříž zřízenou v r.1990. Ta
uspořádala v r.1993 mezinárodní kolokvium „ La formation
des conservateurs de bien culturels en Europe“, jehož prostřednictvím se snažila ovlivňovat
evropské aktivity. Do výukového programu
zahrnula i muzea, a to z hlediska odpovědnosti za sbírky, oborové
specializace, organizace muzejních institucí a medializace kulturního dědictví.
Ale podobné instituce vznikají i
v jiných zemích.
Na podnět European Confederation of Conservator-Restaurator Organisation –
ECCO a School of Conservation Royal Danish Academy of Fine Arts v Copenhagen se ustavila v roce 1998 European Network for Conservation/Restauration Education – EnCoRE. Sdružuje více jak 25 institucí zabývajících se
konzervací a restaurováním a jejím posláním je podporovat rozvoj výzkumu a
výchovy. Vychází z konstatování, že „ the protection of cultural
heritage is a comparatively new academic discipline within universities.“
V rámci toho, co jsem zde bodově připomněl, bychom měli brát
v úvahu to, k čemu dospěli účastníci zasedání ICTOP v r-2002 k
tématice „Museum Training
in a Globalizing World “:.
„ Curricula of training programs
should respond to the changing nature
of the museum as an institution ´in the service of
society´ „.
Problémové
faktory
Máme-li reagovat na soudobou problematiku muzejních studií, musíme
bezesporu brát v úvahu požadavky
společnosti. Ale současně si musíme uvědomovat, že lidstvo je dnes
v globální krizi, která se promítá do všech jeho složek a kterou
vyvolávají právě mnohé negativní faktory.
·
Globální
krize přivádí lidstvo do mezné situace. Pro muzea je
nejzávažnější
krize kultury. Ta se nejen široce
komercionalizuje, ale především se dostává do periferní pozice Ztrácí svou roli
v existenci bytosti zvané homo a je zatlačována
civilizačnímu faktory. Začíná se pojímat pouze jako zdroj uspokojování osobních
zálib. To výrazně oslabuje postavení kultury ve veřejném sektoru, vylučuje více
či méně z odpovědnosti států a svazuje
s privátní sférou. To má dopad na úroveň kulturní tvorby i na formy jejího
osvojování společností. Bezprostředně to zasahuje individuální i
transpersonální kulturní vědomí. V důsledku toho se znevažuje úloha kulturního profilování člověka i lidstva jako celku. Ztrácí se
vědomí hierarchie kulturních i lidských hodnot, co se promítá nejen do
mezilidských vztahů, ale i do morálního
vědomí vůbec. Zdá se, že již není rozhodující
kulturní profil člověka, ale jeho vlastnictví: bez ohledu na to jak,
proč a zač získané.
Muzea by neměla nekriticky podléhat těmto rozporuplným trendům a
s vizí zachovávání své existence
jen vyhovovat přáním společnosti. Ti, kdo spoluvytvářejí muzejní fenomén
nesou zodpovědnost za jeho působení na vědomí společnosti a tím se stávají
spoluhráči v této globální krizi. O to nemenší zodpovědnost máme jak za
výchovu veřejnosti jako celku, tak vzdělávání profesionálů muzejní kultury.
Výukové programy nemůžeme proto nekriticky podřizovat jakýmkoli přáním
společnosti, snad jen proto, že jsou komerčně efektivní. Naopak: měli bychom se
snažit právě prostřednictvím muzejní kultury se spolupodílet na překonávání
negativních faktorů globální krize a přispívat k pozitivnímu vývoji
lidstva.
·
V dějinách
lidstva hrálo filozofické, vědecké i
umělecké myšlení závažnou
roli. Dnes se těmto přístupům nevěnuje adekvátní pozornost. Mocní preferují
ty činnosti, které rozmnožují civilizační faktory a umocňují jejich
mocenskou pozici. To se promítá jak do
názoru na svět, tak do chápání smyslu života. Proto se také oslabuje pozice
humanitních oborů. Do popředí se dostávají praktické postupy a
co nepřináší hmatatelný užitek se považuje za neúčelné. Praxe učí, že i
s minimálním úsilím lze dosáhnout maxima.
V muzejní kultuře se
v průběhu posledních stopadesáti letech silně
oslabila úloha vědy. Svými špičkovými obory opustila hájemství muzeí a ponechala zde většinou jen
deskriptivní obory, pramenně svázané s objektovou skutečností. To mělo a i
dnes má za následek, že tyto obory nereagují nebo velmi opožděně na změny
paradigmat a většinou zůstávají na tradičních pozitivistických pozicích. To se
projevuje právě v současnosti, kdy jak filozofie, tak věda byly zasaženy faktory krize. Dokonce mnozí vidí
příčinu této krize právě v neschopnosti vědy řešit existenční problematiku
lidstva.
Ztráta vědecké báze vedla již počátkem
20. stol. k tomu, že poslání muzeí se začalo hledat ve výchově. Protože
angažované obory hájí své domény a ani nemohou řešit vlastní problematiku
muzejní kultury, hledají ti, kdo si uvědomují tuto existenční problematiku
muzeí, spásu v aplikaci pedagogiky, komunikologie,
informatiky či managementu. To se pak promítá i do výukových programů a ty se
mnohdy podřizují jen těmto orientacím. Zapomíná se, že aplikací některých oborů
můžeme sice zvýraznit některé stránky muzejního fenoménu, ale nemůžeme tím
řešit jeho vlastní problematiku, zejména, pokud tato aplikace není stavěna
na interdisciplinární relaci
s vlastní poznatkovou bázi
muzejního fenoménu.
·
Vše se stále
jen točí kolem muzea. Muzejní studijní
programy jsou plně
soustředěny – až na připomenuté výjimky – na
osvojování si poznatků týkajících se muzea jako instituce a činností
podmiňujících její fungování. I když v některých programech - zejména
amerických - se setkáme i s pojmem
„filozofie muzea“ brzy shledáme, že se
jedná pouze o obecné vymezení úlohy muzeí, bez podstatnějšího vztahu
k filozofickému myšlení. V jednotlivých výukových blocích převažuje
metodika a technika muzejní praxe,
Fungování muzeí jistě potřebuje profesionalizaci každodenních činností.
Ale z pouhého ovládání praxe neplyne, že tím také víme proč to vůbec
děláme a jaký to má smysl. Smysl toho, že něco existuje není v tom, že to
existuje, a to platí i v případě muzea.
Nechceme podceňovat úlohu a význam praxe. Ale i obecně
bychom se neměli uspokojovat prakticismem, tím méně v našem případě, kdy
na sebe bereme odpovědnost vůči společnosti. Nejde o to pěstovat nějakou teorie
pro teorie či vědu pro vědu, nebo protože nás to zajímá a baví. Poznávání ve
všech odpovídajících rovinách je zde však nezbytné, nechceme-li zůstávat jen na
povrchu a uspokojovat se jakýmikoli výsledky práce. Poznání je klíč
k praxi. A poznání na odpovídají úrovni je také klíčem nejen
k zabezpečování a rozvíjení této muzejní činnosti, ale i pro obhajování
jejího významu a práva muzeí na
existenci.
·
V čem
spočívá vlastní poslání muzejního
studia? Především je rozdíl mezi
výchovou a vzděláváním. S výjimkou Getty Institut se nevěnuje dostačující
pozornost výchově společnosti k chápání muzejního fenoménu a jeho úlohy,
tj. k ovlivňování jejího vztahu ke kulturně-paměťové skutečnosti. I
využití hromadných sdělovacích prostředků je mnohdy nejen velmi povrchní, ale i
svým zaměřením problematické, zejména prezentuji-li nám tvůrci filmů muzeum
jako vhodné prostředí pro lupiče. Těžiště muzejních studií by mělo směřovat
k profesionalizaci muzejních aktivit. Je však také rozdíl, zaměřuje-li se
studium pouze na ovládání metodiky a techniky muzejní praxe nebo je zaměřeno na
osvojování si a užití poznávacích a hodnotících postupů, které vedou
k získávání nových poznatků a teprve následně k jejich aplikaci. Stav
muzejních studií ukazuje, že převládá metodicko-technická orientace. To však
nesouvisí pouze s praktickými
potřebami, ale obrážejí se v tom krizové faktory výchovy a vzdělávání. Ty
vedou k lavinovitému nárůstu pouhého osvojování si operací. To se
projevuje i na půdě univerzit, kde se
oslabuje vědecko-poznávací přístup.
·
Máme-li
prostřednictvím muzejních studií zajistit potřebnou profesionalizaci,
vzniká otázka, o jakou profesi se nám to vlastně
jedná? Neplatí i pro tuto sféru – jak to zdůraznili někteří Afričané – dělba
práce? Nebo snad existuje profese „muzejník“, který ví, zná a umí všechno, co
souvisí s muzeem? To, co snad bylo možné v minulých stoletích, není možné
dnes. Ne každý má také předpoklady k tomu, aby vedl muzeum jako celek,
zabýval se tvorbou sbírkových soustav, operoval s informacemi, koncipoval
prezentační formy nebo se věnoval práci s veřejností. Žel převážná většina
studijních programu je orientována globálně. Vyčlenění konzervace a
restaurování, péče o přírodní i kulturní dědictví či oborově vázané vzdělávání
kurátorů svědčí však o tom, že se zcela zákonitě prosazuje specializace. Se specializací a obecně z muzejním
vzděláváním souvisí také otázka profese vyučujících. Jsou všichni vzděláni
v muzeologii? Některé představitele muzeologie jsme si připomněli.
Většinou se však setkáváme s názorem, že k tomu, aby vyučovali,
dostačuje praxe v muzeu nebo jen zájem o tento fenomén. Velmi často se
však setkáváme s tím, že vyučující preferuje pouze svůj obor, ve kterém
byl vzdělán a působí, ať se jedná třeba o mineralogii, etnografii, informatiku
či management. Lze však takto profilovanými vyučujícími
zajistit profesionalizaci muzejní kultury?
Možná řešení
Máme-li překonávat a oslabovat faktory, které
vyvolávají problematiku soudobého stavu muzejních studií a reagovat na globální
krizi společnosti musíme hledat
možná řešení.
Měl jsem možnost - v souvislosti
s pověřením rektora Masarykovy univerzity v Brně přípravou a
vedením mezinárodní konference o reprofilaci univerzit
- se obeznámit s podstatnými
rozdíly v pojetí úlohy univerzit a diferenciací jejich výukových programů.
Uvědomil jsem si, že v rámci globálních proměn, kterými prochází lidstvo
se mění i požadavky na tuto výuku.
Kvantitativní nárůst požadavků
vysokoškolské kvalifikace vede nejen ku zrodu velkého počtu vysokoškolských
vzdělávacích center, ale současně i k zatlačování univerzitní orientace,
která vycházela z evropské tradice.
Domnívám
se, že v těchto souvislostech bychom měli usilovat o to, aby se v muzejní
výuce, jak v univerzitní, tak vysokoškolské rovině odlišovaly vzdělávací stupně, s čímž
jsme se také již v některých případech setkali. Neméně důležitá je i specializace tohoto studia. Ta by mohla
vést i ku vzniku samostatných škol středně odborné úrovně, co by také
odpovídalo povaze realizované specializace. Nemělo by se však zapomínat, že
část souvisí s celkem a že i specialista by si měl osvojovat poznatky,
které vedou k chápání významu specializace v rámci celého kontextu
muzejního fenoménu.
Otázkou
je, co má tvořit poznatkovou bázi tohoto studia. Reprezentanti heuristicky
angažovaných oborů budou hájit svůj primát a nezastupitelnost. Z hlediska
svých poznávacích intencí mají plnou pravdu. Ale jejich poznávací interes se
týká jen jistých složek či stránek muzejního fenoménu. Nemohou však zodpovídat
určující otázku jeho podstaty. Dokonce – jak prokazuje mnoholetá praxe – pokud jejich přístup se
neintegruje s poznatky týkajícími se tohoto fenoménu, může mít jejich
jednostranné prosazování negativní důsledky pro muzeum či galerii. Podobně je
tomu i v případě aplikace některých
nových vědních i technických oborů. Ty mohou být velmi přínosné pro samu věc,
ale ani jejich poznatkový či metodologický přínos nemůže zodpovědět určující
otázku po podstatě a smyslu muzejní kultury.
Ale
máme přece muzeologii, a mnohá výuková centra se tímto pojmem zaštiťují. Tak
narážíme na problém se kterým se můžeme setkat v mnoha výukových centrech
a obráží se to i v konfrontaci prezentovaných stromů. Stále přežívá amatérská představa, že předmětem poznávací
intence muzeologie je muzeum, Z epistemologického
hlediska se přehlíží, že muzeum je jen prostředek ne cíl, tj. prostředek
k naplňování osobitého poslání. To však není jak ve svém pojetí tak
objektivizačních formách jednou dáno,
ale jak prokazují dějiny, mění se a i
nadále se bude měnit. S identifikací tohoto osobitého, „muzealizačního osvojování skutečnosti“ se také více či méně
setkáváme u všech autorů, kteří se v intencích vědeckého profilování tímto
oborem zabývali či zabývají. Vědecký profil muzeologie má zásadní význam pro
formování výukových programů a tato orientace by měla transformovat stále ještě
převažující „museum studies“ do úrovně „museological studies“.Nejde však pouze o pojmy. Musíme mít na zřeteli,
že jedině prostřednictvím vlastního systému muzeologie lze také systematizovat
tuto výuku a nevytvářet z výukových programů pouhou ani nehierarchizovanou
snůšku toho, co více či méně souvisí s muzeem. Mimo rámec muzeologie nelze
také, řešit aplikaci metodických a technických postupů nutných pro realizaci muzealizace prostřednictvím muzejních institucí, ale ani
uplatňovat interdisciplinární přístupy angažovatelných
oborů. Jedině v konfrontaci s muzeologií lze přistupovat k novým
vědeckým a technickým podnětům, ať se již jedná o teorii paměti, ontickou či virtuální realitu, informační media či
informační zdroje.
Jsou
to právě výuková střediska muzeologie, která by měla především převzít
rozhodující roli v profesionalizaci muzeologie a jejím prostřednictvím i „muzealizovat muzejní praxi“. To předpokládá, že výuku
budeme stavět na vlastní vědecko-výzkumné činnosti a vyučující se budou muzeologicky profilovat. S tím souvisí i budování
vlastní dokumentační báze, rozvíjení publikační činnosti, mezinárodní orientace
i vlastní kritický přístup k muzeologické
produkci. Z toho ovšem ještě nevyplývá, že bychom chtěli ze všech
absolventů dělat museology. K tomu je třeba nejen zájem, ale i nadání a
není to také nijak lehký obor, protože vyžaduje poměrně širokou orientaci
v oblasti filozofie,vědy i kultury. Prostřednictvím muzeologie je třeba
prosadit do výukových programů systém a
na jeho základě diferencovat výukové stupně, a to jak v rámci muzeologie,
tak muzeografie.
Tato hierarchizace by se měla promítat do bakalářského, magisterského až
doktorandského stupně studia.
Poselství
Prokazatelný
kvantitativní nárůst muzejních studií se dostává v důsledku plejády
faktorů globální krize lidstva do problematiky, ze které mnozí hledají různá
východiska. Komerčně atraktivní prakticismus vede k uplatňování
jednostranných a nesystémových výukových programů, které se zdají krátkodobě
přínosné, ale zastírají to, co je jak pro samo poslání studia, tak muzejní
kulturu jako takovou nejpodstatnější.
Bez
vlastní vědecké báze muzeologie, nelze reagovat na faktory soudobé krize a
zakládat výukové systémy na odpovídající úrovni.
Touto prací bych chtěl vyvolat obecný zájem o řešení této prokazatelné
problematiky.
Ale asi neuspěji, pokud se bude
věc muzeologie stále jen nacházet „ im Spannungsfeld zwischen Ahnungslosigkeit und Verweigerung „ jak to
charakterizoval ve svém inauguračním projevu na Univerzitě v Graz Prof.Dr.Friedrich Waidacher.
Souhrn
Autor
na základě připomenutí dvou typů výukových programů symbolizovaných stromy
charakterizuje stav této výuky různých zemích a ve všech kontinentech a
konfrontačně prezentuje rozdílné motivace i obsahy výuky. Konstatuje, že tato
speciální výuka se dnes rozšířila v celosvětovém měřítku a stala předmětem
i zájmu ICOM a jeho komisí. Konfrontace zaměření výukových center a nové
odstředivé tendence však dokumentují ve vztahu k procesu globalizace
problematiku této výuky.
S odkazem na závěry, ku kterým dospělo ICOM-ICTOP v otázce
„Museum Training in a Globalizing
World “ a s ohledem k novým „ ICOM Currucula Guidelines for Museum
Professional Development„ poukazuje autor na
problémové faktory:
·
V globální
krizi lidstva, která postihuje všechny jeho stránky dochází
k periferizaci
kultury. Muzea by neměla nekriticky podléhat mnoha rozporuplným trendům. Ti,
kdo spoluvytvářejí muzejní fenomén nesou zodpovědnost za jeho působení na
vědomí společnosti a stávají se spoluhráči v této krizi. Výukové programy nemůžeme nekriticky
podřizovat jakýmkoli přáním společnosti,
jen proto, že jsou komerčně efektivní.
·
V muzejní
kultuře se v průběhu posledních stopadesáti let
silně oslabila
úloha vědy. Protože angažované obory nemohou řešit
vlastní problematiku muzejní kultury, hledá se spása v aplikaci
pedagogiky, komunikologie, informatiky či
managementu. To se také promítá i do výukových programů. Tím však nelze řešit
vlastní problematiku.
·
Vše se
točí kolem muzea. V důsledku toho
se výuka týká převážně jen
metodiky a techniky a její poslání se vidí
v praxi. Muzea potřebují profesionalizaci každodenních činností, ale z pouhého ovládání praxe
neplyne, že víme proč to vůbec děláme.
·
Co chceme,
aby absolventi ovládali? Je rozdíl mezi výchovou a
vzděláváním. V muzejních studií převládají vzdělávací formy. Ty se však mohou
orientovat na pouhé osvojování poznatků,
nebo mohou vést k uplatňování vlastních poznávacích přístupů. V rámci
vysokých škol se oslabuje vědecko-poznávacího přístupu a to má dopad i
na profilování muzejních studií.
·
Chceme-li
prostřednictvím muzejních studií profesionalizovat muzejní práci,
o jakou profesi se jedná? Neplatí i zde dělba
práce? Převážná většina studijních programu je však orientována globálně.
Vyčleňování specializací a zřizování osobitých institucí dokládá tuto
nezbytnost, Jsou však vyučující vzděláni v muzeologické
profesii?
Většinou se setkáváme s názorem, že dostačuje praxe v muzeu,
nebo vyučující preferuje obor ve kterém byl vzdělán. Vychová tak muzejní
profesionály?
Vzhledem k těmto skutečnostem hledá autor
možná řešení.
Poukazuje především na proměny, které nastávají jak v rozsahu, tak
v úrovních univerzitního a vysokoškolského studia. Domnívá se, že je třeba
uplatnit především odlišení vysokoškolské a středně odborné úrovně tohoto
studia. Současně by bylo třeba odlišit
vysokoškolské a univerzitní studium a odlišit i odpovídající úrovně
osvojovaných poznatků.
Otázkou
je, co má tvořit poznatkovou bázi tohoto studia. Reprezentanti heuristicky
angažovaných oborů háji svůj primát. Ale jejich poznávací interes se týká jen
jistých složek muzejního fenoménu a nemohou proto zodpovídat určující otázku.
Podobně je tomu i v případě aplikace některých nových vědních i
technických oborů, které mohou být přínosné, ale ani ony nemohou přebírat
určující vědeckou úlohu.
Ale
mnohá výuková centra se zaštiťují pojmem muzeologie. Přežívá však amatérská
představa, že předmětem poznávací intence muzeologie je muzeum, Muzeum je však
jen prostředek k uskutečňování osobitého, muzealizačního
osvojování reality. Pouze takto zaměřený vědecký profil muzeologie má význam pro formování výukových programů a pro
transformaci převažujících „museum studies“ v
„museological studies“. Jedině v rámci muzeologie
lze přistupovat k novým
vědeckým podnětům, ať se již jedná o
teorii paměti, ontickou či virtuální realitu, informační
media či informační zdroje, ale i k angažovatelným
oborům.
Jsou
to výuková střediska muzeologie, která
by měla převzít rozhodující roli v profesionalizaci muzeologie a jejím
prostřednictvím v muzeologizaci muzejního
fenoménu. Výuku je třeba podkládat vlastní vědecko-výzkumnou činností, budovat dokumentační báze, rozvíjet
publikační činnost i kritický přístup k muzeologické
produkci. Z toho nevyplývá, že bychom chtěli ze všech absolventů dělat
museology. K tomu je třeba nejen zájem, ale i nadání a není to nijak lehký obor. Muzeologie by však měla
tvořit vlastní bázi tohoto studia a její systém by se měl promítat do systému
této výuky a její diferenciace v bakalářský, magisterský a doktorandský
stupeň.