Nacházíte se zde: UAM-OPAPV Blog Recenze komiksu Šejch Músá
Akce dokumentů

Recenze komiksu Šejch Músá

Kdo zná Aloise Musila? Rychtářovský rodák ze selské rodiny, který se zasloužil o senzační objev barevných fresek v pouštním paláci Qusejr Amra a stal se čestným členem beduínského kmene, se dočkal zajímavé pocty- vlastního komiksu. Nádherně ilustrovaná knížka plná pravdivých příběhů o známém orientalistovi se dostala i k nám a rozhodli jsme se pro Vás připravit krátkou recenzi díla:

Profesor Alois Musil je v archeologických kruhoch známou osobnosťou.  Spolu s profesorom Bedřichom Hrozným (zaslúžil sa o rozlúštenie chetištiny) tvoria základ tradície blízkovýchodných štúdií v Českej republike.

Na ich odkaz nadväzujú mnohé odbory vrátane toho, ktorý som vyštudovala - Praveká archeológia Blízkeho východu na Masarykovej univerzite v Brne. I keď sme sa o jeho objavoch učili na prednáškach, nenechala som si ujsť možnosť podporiť vznik komiksu venovaného tejto osobnosti, a jeden výtlačok som si kúpila. Musím povedať, že forma ma zaujala najviac. Komiksové prevedenie Musilovho príbehu je netradičné a podľa mňa práve to bude kľúč k popularite medzi mladými ľuďmi.

V mori moderných komiksových hrdinov s nadprirodzenými schopnosťami, alebo populárnych archeológov/ne-archeológov ako Indiana Jones, považujem zvečnenie života tohto odvážneho vedca za významný krok. Je to hrdina so všetkým čo k tomu patrí, ale mňa najviac inšpiruje jeho sebadisciplína, vytrvalosť, obeta, otvorenosť, hlad po poznaní, neoblomnosť a trpezlivosť. Po prečítaní zlomkov z jeho života sa stal mojím skutočným vedeckým a archeologickým vzorom. Nie je to vymyslená postava, ale človek, ktorý skutočne žil a uskutočnil svoje sny.

Popularizácia jeho príbehu a načasovanie vydania komiksu sú dôležité i vo svetle posledných udalostí vo svete, konkrétne utečeneckej krízy a vojny v Sýrii a Iraku. Alois Musil sa narodil v dedine Rychtářov na Vyškove, no bol schopný uskutočniť niekoľko ciest do orientálneho sveta a bol natoľko otvorený, že zapadol medzi jordánskych beduínov. Vrcholom ich priateľstva a vzájomnej dôvery boli udelenie čestného mena Šejch Músa a možnosť znovuobjaviť úchvatný púštny zámok Amra, ktorý je pokrytý figurálnymi dekoráciami nevídanými v arabskom a islamskom umení. Bol to jeho prístup bez predsudkov a rešpekt k iným kultúram, čo ho dostal tak ďaleko.

Dúfam, že s hrdinom Šejch Músa sa opäť stretnem v rámci iného príbehu z jeho dobrodružného života. Tento projekt plne podporujem a už sa teším na pokračovanie.

Recenzi pro nás napsala Barbora Kubíková (absolventka odboru PAPV)

Osobní nástroje