Navigace

Fakultní služby


Univerzitní služby

 
Akce dokumentů

Pošta na FF MU

spravuje: Lukáš NavrátilPoslední změna: Čtvrtek 22.06.2017 17:42

Elektronická pošta na Filozofické fakultě MU

Přístup k fakultní poště

Existují dva způsoby, jak se dostanete do své poštovní schránky s adresou jméno@phil.muni.cz: 1) pomocí poštovního klienta a protokolu IMAP a 2) přes webové rozhraní.

Vždy je nutné přihlašovací jméno, tzn. jméno obsažené ve vaší e-mailové adrese jméno@phil.muni.cz (není to tedy UČO ani alias), a heslo, které si nastavíte sami prostřednictvím formuláře v IS MU: Změna hesla pro systémy Filozofické fakulty (vložit odkaz: https://is.muni.cz/auth/system/heslo_phil.pl) (nepoužíváte tedy ani primární ani sekundární heslo).

 

1. Přístup k fakultní poště pomocí poštovního klienta a protokolu IMAP

Pro tento způsob doporučujeme zvolit poštovního klienta Mozilla Thunderbird– viz návod s popisem nastavení.

Nastavení příchozí pošty (IMAP)

  varianta č. 1 varianta č. 2
jméno IMAP serveru mail.phil.muni.cz mail.phil.muni.cz
port 143 993
použít jméno a heslo ano ano
zabezpečení STARTTLS SSL/TLS


Nastavení odchozí pošty (SMTP)

  varianta č. 1 varianta č. 2
jméno SMTP serveru mail.phil.muni.cz mail.phil.muni.cz
port 25 465
použít jméno a heslo ano ano
zabezpečení STARTTLS SSL/TLS

POZOR: varianta nastavení č. 1 s portem 25 je funkční pouze na počítačích v areálu FF MU, na počítačích mimo areál FF MU (domácí počítač/notebook) je nutné nastavit variantu č. 2 s portem 465.
 

2. Přístup k fakultní poště přes webové rozhraní

Tento způsob je dostupný z jakéhokoliv počítače s přístupem k Internetu, a to na adrese https://mail.phil.muni.cz.
 

Automatická odpověď

Chcete-li, aby vaše fakultní poštovní schránka v době vaší nepřítomnosti sama posílala odpověď s informací o vaší nepřítomnosti na doručené e-maily, požádejte o to správce fakultního poštovního serveru e-mailem na adresu cit-sys@phil.muni.cz. Uveďte text automatické odpovědi a datum (a čas) začátku i konce období, ve kterém má být automatická odpověď v nepřítomnosti aktivní.

Příklad:
text: „V době od 27. 7. do 14. 8. 2015 jsem mimo kancelář. Pokud je Váš požadavek urgentní a nesnese odkladu, zašlete jej prosím na adresu…“
období: „od 27. 7. 2015 (06:00) do 14. 8. 2015 (20:00)“


Systém automaticky odpovídá na adresu každého odesílatele maximálně jednou za týden. To znamená, že systém poprvé odpoví ihned a zapíše si adresu odesílatele a čas odeslání automatické odpovědi. V případě, že ze zapsané adresy přijde nový e-mail, systém před dalším odesláním automatické odpovědi zkontroluje, zda uběhl alespoň jeden týden.
 

Před rozhodnutím o aktivaci automatické odpovědi je však vhodné vzít v úvahu, že použití jakéhokoliv automatického odpovídače s sebou nese drobná hůře předvídatelná rizika a každý by si sám měl rozhodnout, jestli je tato služba pro něj a jeho korespondenční partnery skutečně důležitá. I když je pošta přicházející na fakultní server filtrována proti spamu, může se stát, že je automatická odpověď odeslána i osobám hromadně rozesílajícím nevyžádanou poštu (spammerům) a může být chápána jako potvrzení, že adresa je platná, a tím cennější na prodej dalším zájemcům. Případně je z ní možné zjistit další informace, které mohou být zneužity. Problematické je použití odpovídače u uživatelů, kteří jsou členy e-mailových konferencí nebo mají rozsáhlejší soubory filtrovacích pravidel. Další osobní riziko přináší možnost vyvození závěru, že domácnost uživatele není hlídána („pozvánka do prázdného bytu“).

Výše uvedená rizika je částečně možné eliminovat nastavením odpovídače tak, že je automatická odpověď v nepřítomnosti zasílána pouze určité skupině odesilatelů – např. pouze odesilatelům v rámci fakulty nebo univerzity. V případě zájmu specifikujte takový požadavek do své žádosti o nastavení automatické odpovědi, zasílané správci fakultního poštovního serveru.


Osobní nástroje