Akce dokumentů

DOKTORSKÉ STUDIUM

/ PRACOVIŠTĚ

Masarykova universita - Filosofická fakulta, Brno 602 00

/ DOKTORSKÝ STUDIJNÍ OBOR

  • Obor je čtyřletý (tj. standardní doba studia činí 4 roky) a má dvě specializace:

  1. teatrologickou (zahrnující teorii a dějiny divadla a dramatu, a

  2. filmologickou (zahrnující teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury).

/ OBOROVÁ KOMISE

 

předseda (garant filmologické sekce; místopředseda oborové rady)

místopředsedkyně (garantka teatrologické sekce)

interní členové

externí členové

 

/ FILMOLOGICKÁ SEKCE / ŠKOLITELÉ

  • Prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.

  • Doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.

  • PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D.

  • Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. 

/ POŽADAVKY K PŘIJÍMACÍ ZKOUŠCE

Během studia, které standardně trvá 4 roky (8 semestrů),  je nutno získat celkem 240 kreditů podle následujícího zadání:

/ SPOLEČNÝ ZÁKLAD (celkem 10 kr.)
/ POVINNÉ PŘEDMĚTY FAV (celkem 230 kr.)
  • FAVD010 Obecná metodologie I [10 kr.]
  • FAVD011 Obecná metodologie II: Akademické psaní v angličtině [10 kr.]
  • FAVD003 Disertační seminář (I-IV) [10 kr.] - zapisuje se v 1. - 4. semestru
  • FAVD004 Disertační seminář (V-VIII) [20 kr.] - zapisuje se v 5. - 8. semestru
  • FAVD005 Pedagogická praxe (I-III) [5 kr.] - zapisuje se 3 x během studia
  • FAVD006 Publikační praxe (I-III) [5 kr.] - zapisuje se 3 x během studia
  • FAVD007 Zahraniční stáž [10 kr.]
  • FAVz*** kurz zahraničních hostů [5 kr.] - zapisuje se 4 x během studia
  • FAVD001 Disertační práce [25 kr.]
  • FAVD002 Teze disertační práce [5 kr.]

/ VOLITELNÉ PŘEDMĚTY FAV

/ ZÁSADY INDIVIDUÁLNÍHO STUDIJNÍHO PLÁNU

  • Student má za povinnost absolvovat všechny kursy podle struktury a harmonogramu, jak jsou předepsány tímto studijním programem. Do konce druhého roku studia se stanovuje povinnost absolvovat metodologické semináře I – II a cizí jazyk.

  • Studijní plán je student povinen odevzdat na studijní oddělení do 30. října (při nástupu od podzimního semestru), respektive do 30. března (při nástupu od jarního semestru), a to na předepsaném formuláři s podpisem školitele a předsedy oborové komise.

  • Dle interních pravidel oboru je první a poslední semestr studia volný (od mimostudijních povinností); první semestr slouží k orientaci ve studiu a přípravě disertačního projektu, poslední semestr slouží k dokončení disertační práce a k přípravě na státní doktorskou zkoušku.

/ FORMY VÝUKY

  • Základem doktorského studia je samostatná, systematická příprava na akademickou a vědeckou práci.

  • Na základě individuálního studijního plánu se výuka doktorandů realizuje v rámci metodologické a jazykové přípravy (tzv. společný základ) a v rámci oborové přípravy.

ANOTACE PŘEDMĚTŮ

 

/ OBECNÁ METODOLOGIE I, II

  • Metodologický seminář je zaměřen především na metodologii mateřského oboru a slouží jako příprava k realizaci disertačního badatelského projektu. Doktorandi se formou samostudia kombinovaného s konzultacemi učí metodologickým principům koncipování a realizace výzkumného projektu, psaní disertační práce a vykonávání dalších akademických činností (příprava sylabů, přednášek, prezentace na mezinárodní konferenci, úprava textů k publikování atd.). Jako základní učební pomůcky slouží vybrané příručky renomovaných zahraničních autorů a nakladatelství.

  • Výstupem jsou 4 písemné podklady vypracované v návaznosti na konkrétní zaměření badatelské a pedagogické činnosti studenta:


        1. přepracovaný projekt disertace,
        2. soupis pramenů
        3. sylabus přednášky, 
        4. prezentace konferenčního příspěvku v Powerpointu.
     
  • Předmět je vyučován obvykle jednou za dva roky.
  • Předmět se doporučuje absolvovat v první polovině studia, tj. během prvních čtyř semestrů.

  • Předmět lze nahradit - po dohodě s vedoucím kurzu a se školitelem - jiným specializovaným metodologickým kurzem podle zaměření disertačního projektu, a to případně i na jiném oboru.

  • Předmět je oborovou alternativou ke společným kurzům PHDZ1 (podzimní semestr) a PHDZ2 (jarní semestr), které zajišťuje Katedra filozofie.

/ CIZÍ JAZYK

Cizí jazyk se realizuje jedním ze dvou způsobů (viz Organizace jazykového vzdělávání MU)

  • a) Cizí jazyk CJV (v rámci Centra jazykového vzdělávání MU):

    • „Kreditová hodnota předmětu se určuje dle zásad přidělování kreditů předmětům na MU. Za ukončení předmětu v rozsahu 0/2 týdenní výuky zápočtem získá student

    • 2 kredity, za ukončení předmětu v rozsahu 0/2 týdenní výuky zkouškou 4 kredity. Pokud student nezapíše volitelnou výuku a rozhodne se pouze pro absolvování předmětu zkouškou, získává za úspěšné složení 4 kredity, což odpovídá zátěži v posledním semestru volitelné výuky.“

  • b) Cizí jazyk FAV I a II (v rámci oborových předmětů):

  • „Prokázání jazykové kompetence podle Studijního a zkušebního řádu MU, čl. 28 odst. 3 písm. b): Předměty jsou zařazeny v studijních plánech oborů, zápočet za písemný projev v cizím jazyce 5 kreditů, zápočet za ústní referát v cizím jazyce 5 kreditů, posluchači se registrují pod kódy oborů)“

// Cizí jazyk I (FAVD008)

  • zápočet se uděluje za cizojazyčný text publikovaný v cizojazyčném periodiku nebo sborníku (min. rozsah 5 NS).

// Cizí jazyk II (FAVD009)

  • zápočet se uděluje za cizojazyčnou přednášku (referát) přednesenou na odborném fóru.

/ ZAHRANIČNÍ STÁŽ

  • Zahrnuje povinnost absolvovat pobyt na zahraniční universitě (případně jiném odborném pracovišti) o délce nejméně jednoho měsíce. Zápočet se uděluje na základě předloženého dokladu potvrzeného hostitelskou stranou.

/ PUBLIKAČNÍ PRAXE (I-III)

  • Cílem předmětu je získat odborné publikační a konferenční kompetence.

  • Předmět zahrnuje povinnost publikovat 3 studie (každá v rozsahu min. 15 NS) v odborném tisku. Jeden publikační výstup lze nahradit příspěvkem na odborné konferenci.

  • Každý jednotlivý zápočet se uděluje na základě předloženého originálu/kopie publikovaného textu, který musí obsahovat kompletní bibliografické údaje.

  • Předmět se zapisuje opakovaně, a to celkem 3x během studia.

  • Upřesnění k uznávaným výstupům: Neuznává se publikace projektu disertační práce, která je hodnocena v rámci disertačního semináře, naopak se uznává a doporučuje publikace části či kapitoly z disertační práce.

/ PEDAGOGICKÁ PRAXE (I-III)

  • Cílem předmětu je získat pedagogické kompetence.

  • Zahrnuje povinnost realizovat tři samostatné semestrální výukové kursy.

  • Každý jednotlivý zápočet se uděluje na základě předloženého dokladu o realizaci kursu (ve formě anotace v ISu, případně jiného veřejně dostupného/ověřitelného dokladu, je-li výuka realizována mimo MU).

  • Předmět se zapisuje opakovaně, a to celkem třikrát během studia.

  • Upřesnění k uznávaným výstupům: Minimálně jedním povinným kurzem musí být samostatná přednáška. Jako jeden z výstupů lze uznat podíl na bakalářském, ev. magisterském semináři.

/ KURZY ZAHRANIČNÍCH HOSTŮ

  • Zahrnuje povinnost absolvovat čtyři řádné kursy zahraničních hostů v cizím jazyce (kód FAVz).

/ DISERTAČNÍ SEMINÁŘ I-IV a DISERTAČNÍ SEMINÁŘ V-VIII

  • Cyklus osmi (4 + 4) seminářů k disertační práci, jež se uskutečňují jednak formou individuálních konzultací, jednak formou pravidelných skupinových setkání. 

  • Konzultace  se konají podle potřeby, nejméně však jednou za semestr: jako výstup se hodnotí příslušná část disertační práce.

  • Skupinové semináře  se konají obvykle třikrát za semestr. Jako výstup se hodnotí prezentace disertačního projektu v podobě referátu a při následné diskusi.

  • Seminář I-IV  se zapisuje pravidelně v prvním až čtvrtém semestru studia.

  • Seminář V-VIII se zapisuje pravidelně ve čtvrtém až osmém semestru studia.

    // Základní pravidla semináře:

  • Každý student má během studia povinně čtyři prezentace:

    • 1. roce (ve 2. semestru) studia prezentaci projektu,

    • ve 2. roce studia  prezentaci teoretického / historického kontextu,

    • ve 3. roce studia  prezentaci vzorové kapitoly,

    • ve 4. roce studia závěrečnou prezentaci práce (teze).

  • Prezentace projektu trvá 20 min. (první prezentace), respektive 30 min. (ostatní prezentace)

  • Po prezentaci následuje posudek stanoveného oponenta a řízená debata o délce 60 min.

  • Oponent stejně jako zapisovatel a předsedající pocházejí z řad studentů. Předsedající řídí seminář a zajišťuje veškerou činnost spojenou s jeho přípravou, průběhem i zveřejněním.

  • Jako podklad k semináři slouží celá příslušná kapitola disertace, z níž prezentovaný příspěvek vychází. Kapitolu rozesílá prezentující student 2 týdny předem všem doktorandům a učitelům e-mailem.

  • Pozvánku s programem semináře rozesílá předsedající semináře taktéž 2 týdny předem. Pozvánka se současně zveřejňuje na katedrovém webu.

  • Ze semináře se pořizuje zápis, který se spolu s prezentacemi zveřejňuje do 1 týdne na katedrovém webu.

  • Termíny seminářů a jejich program stanovuje garant oboru, a to obvykle na semestr dopředu.

  • Seminář je přístupný i magisterským studentům.

  • K vybraným problémům se zvou vybraní hosté.

   // Postupné úkoly

  • ... pro jednotlivé semináře jsou po semestrech stanoveny takto:

I.

(1. semestr): konspekt projektu: název, vymezení a definice zkoumaného problému, hypotetické závěry, stav bádání v dané oblasti, členění práce, postup práce, zdroje - literatura a prameny (cca 5 NS)

II.

(2. semestr): podrobný popis projektu: podrobně rozpracované části konspektu, definice klíčových pojmů, vymezení teoretického a historického kontextu, komentovaná rešerše prostudované literatury a pramenů (cca 15 NS).

III.

(3. semestr): teoretický/historický úvod (cca 25 s.).

IV.

(4. semestr): první vzorová kapitola (cca 25 s.).

V.

(5. semestr): druhá vzorová kapitola (cca 25 s.).

VI.

(6. semestr): třetí vzorová kapitola (cca 25 s.).

VII.

(7. semestr): pracovní verze celkové práce.

VIII.

(8. semestr): konečná verze práce.

    Každý jednotlivý zápočet se uděluje za:

  • prezentaci a povinnou aktivní účast v seminárních diskusích,

  • odevzdání příslušné části disertační práce,

  • odevzdání semestrálního výkazu činnosti o stavu disertační práce, badatelské činnost, publikační činnosti, pedagogické činnost a případně jiné odborné činnost.

  • Práce a výkaz se odevzdávají nejpozději do konce zkouškového období příslušného semestru, a to školiteli i garantovi oboru.

    // Zápisy

  • Zápisy z disertačních seminářů naleznete ZDE

/ TEZE DISERTAČNÍ PRÁCE

  • Shrnutí disertační práce, které se jako autoreferát předkládá k obhajobě.

/ DISERTAČNÍ PRÁCE

/ STÁTNÍ DOKTORSKÁ ZKOUŠKA A OBHAJOBA DOKTORSKÉ PRÁCE

  • Zkušební komise:

    • Předsedové:

      • prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.

      • doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.

      • prof. PhDr. Eva Stehlíková 

      • prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.

  • Stálí členové filmologická sekce:

    • PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D.

    • Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Předsedové zkušební komise byli jmenováni prorektorkou MU dne 4. ledna 2010.

Stálí členové zkušební komise byli jmenováni děkanem FF MU dne 12. listopadu 2010.

/ SOUVISEJÍCÍ ODKAZY

 

 

Osobní nástroje