E-learning


Co je E-learning

Přínosy E-learningu

Úskalí zavedení E-learningu

E-learning x klasické vzdělávání

Závěr


  • Co je E-learning

    • E-learning v širším slova smyslu znamená proces, který popisuje a řeší tvorbu, distribuci, řízení výuky a zpětnou vazbu na základě počítačových kurzů, kterým stále častěji říkáme e-learningové kurzy
    • E-learning je multimediální interaktivní vzdělávání nové generace, praktikované počítačovými kurzy, které jsou distribuovány pomocí CD-ROMu, Internetu, Intranetu apod...
    • elektronické kurzy jsou založeny na programovém vybavení využívající nejen texty, ale i obrázky, grafy, zvukové a video záznamy
    • E-learning může být využíván na Intranetu instituce, tedy studující může studovat v prostorách školy, nebo může být zpřístupněn na Internetu, takže může být využit kterýkoliv počítač, který je k Internetů připojen
    • student nové informace přijímá nejenom sluchově, ale také vizuálním vjemem
    • hlavním argumentem pro zavádění e-learningu je vyšší efektivita procesu učení
    • Podle způsobu komunikace studentů s lektorem lze vzdělávání pomocí elearningových technologií rozdělit následovně:
      1. asynchronní e-learning - v současnosti je to asi nejrozvinutější elektronická forma výuky. Student samostatně prochází připraveným vzdělávacím programem. To znamená, že jak na studenty, tak na manažery, jsou kladené vysoké nároky na proces motivace k získávání nových poznatků.
      2. synchronní e-learning - nabízí možnost vzájemné komunikace mezi všemi zúčastněnými navzájem prostřednictvím tzv. virtuálních učeben. Tento způsob výuky je však stále omezen technickými možnostmi jako např. propustností datových sítí.

    Nahoru

  • Přínosy E-learningu

    • časově nezávislé individuální studium, student volí tolik času ke studiu jednotlivých témat, kolik sám potřebuje
    • sám si volí dobu kdy se chce studiu věnovat, vzdělává se ve chvíli kdy to potřebuje, sám si volí rychlost , formu a typ kursu
    • kdykoli se může k probrané látce vrátit a ověřit si svoje znalosti
    • rozšiřuje okruh příjemců výuky o lidi, kteří by se jinak nemohli vzdělávat kvůli nedostatku času, zdravotním problémům ...
    • e-learning nejenom vzdělává, ale i šíří a sdílí informace
    • v klasickém vzdělávání je v rámci hodnocení jistá závislost na lektorovi, hodnocení není objektivní a nemusí přesně korespondovat s úrovní znalostí studenta.V e-learningu je student hodnocen objektivně dle svých znalostí, získává okamžitě informaci o svých výsledcích

    Nahoru

  • Úskalí zavedení E-learningu

    • vysoké náklady na potřebné počítačové vybavení, řídící systém a koupi kurzu - mnohé firmy si nemohou dovolit tak vysokou jednorázovou sumu
    • nedostatečná motivace a chuť se sebevzdělávat a podcenění nutnosti celoživotního vzdělávání
    • to, že vzdělávání je jednou z nejdůležitějších priorit si mnohem více uvědomují moderní společnosti než jednotlivec
    • zvládnutí alespoň minimální počítačové gramotnosti, práce s PC, schopnost se pohybovat v elektronickém výukovém programu
    • nároky na odpovědnost a osobní rozvoj každého jednotlivce
    • problémy s přenosovou rychlostí, architekturou systému, softwarové a hardwarové vybavení
    • pokud zohledníme rentabilitu, není e-learning vhodný pro subjekty s nízkým počtem zaměstnanců
    • efektivita využití

    Nahoru

  • E-learning versus klasické vzdělávání

    E-learning
    • prvotní zdroj informací
    • větší efektivita a nová forma učení
    • produktové školení
    • masová výuka
    • stejná úroveň získaných informací
    • nejnovější informace, teoretické informace
    • objektivní hodnocení
    • absence osobního kontaktu


    Klasické vzdělávání
    • školení orientované na získávání nových dovedností, změnu chování
    • zastaralé učební osnovy a získávání přebytečných informací
    • subjektivita hodnocení
    • možnost diskuse a dialogu s ostatními
    • možnost navázat nové osobní kontakty
    • výměna zkušeností a znalostí v průběhu procesu učení
    • procvičení reálných situací

    Nahoru

  • Závěr

    • E-learning je chápán zejména jako nástroj pro podporu řádné prezenční výuky ve školách, ale také jako konkrétní možnost realizace celoživotního vzdělávání
    • nemá nahradit klasickou formu výuky, má ji pouze doplnit a nahradit její nedostatky

    Nahoru