Můj první mobilní telefon pořízený před deseti lety byl vybaven Twist kartou od operátora tehdy Paegase, dnes T-Mobile (SIM karta je tak stará, že se mi jako logo stále ještě ukazuje PAEGAS-CZ). V poslední době mi karta sloužila už jen výjimečně, a tak se stalo, že jsem zapomněl na její požadované dobití a byla deaktivována. Ovšem zůstal na ní ještě kredit asi 400 Kč. Trochu mne to naštvalo, a tak jsem napsal na zákaznickou podporu:
přišla mi varovná SMS, že mi bude pro neaktivitu zrušen M-Box (nikoli tel. číslo). Reagoval jsem na to tak, že jsem se na účet přihlásil a použil ho, abych zamezil jeho deaktivaci. Nejen že to nepomohlo a na účet již nemám přístup, ale vypadá to tak, že není aktivní ani moje telefonní číslo 604xxxxxx, patřící SIM kartě, na které bylo ještě asi 400 Kč v kreditu. To přece nemůžete myslet vážně, že mne připravíte takto o mé peníze. Prosím o vysvětlení a nápravu.
A tak se rozvinula korespondence. Přišla odpověď, v níž mimo jiné stálo:
Telefonní číslo 604 xxx xxx bylo deaktivováno z důvodu nedobytí minimální částky 200 Kč v průběhu jednoho roku, jak je nastaveno ve všeobecných podmínkách. S číslem byl propojen i přístup na naše internetové stránky T-zones. Protože číslo již neexistuje, nemohl jste se tedy přihlásit. Litujeme, že pro Vás nemáme příznivější informace.
A já na to:
Žádnou takovou částku ze mne nikdo nedobýval. V předchozích případech jsem byl na potřebu dobití kreditu upozorněn SMS, tentokráte se tak nestalo. V každém případě mi připadá značně neseriózní, aby mi vaše společnost po 10 letech, kdy jsem využíval její služby, bez varování zrušila číslo a ukradla peníze, které mi zůstávaly ve formě kreditu. Nebo mi je poukážete zpět na můj účet?
Pokud máte zájem o navrácení nevyčerpaného kreditu na Vašem telefonním čísle je nutné zaslat písemnou žádost na adresu T-Mobile Czech Republic a.s., Tomíčkova 2144/1, 149 00 Praha 4.
Žádost musí obsahovat následující údaje:
Twist SIM kartu nebo originál průvodního dopisu s bezpečnostními kódy
kopii OP nebo pasu
kontaktní telefon pro řešení případných nesrovnalostí
číslo bankovního účtu, na který bude částka vrácena
No, moc se mi nechtělo jim posílat kopii občanky ani pasu, a tak jsem bojoval dál.
Váš návrh mi připadá dost neuvěřitelný. Vlastně mi nabízíte, že ukradené peníze mi vrátíte, když si o to požádám a dodám vám k tomu ještě osobní údaje. Za celých deset let, kdy jsem vám posílal peníze, po mě nikdo ani jednou nepožadoval identifikaci ani náznakem. Teď když máte vrátit, co vám nepatří, vymýšlíte obstrukce.
Zde je číslo mého účtu
000000-0xxxxxxxxxxxxxx
Česká spořitelna:
OP Brno
Jánská 6, Brno
Pokud je to pro vás tak složité, můžete mi zpět aktivovat číslo.
Pak přišla skutečná perla:
Jako zákazník s předplacenou službou Twist jste byl pro nás zcela anonymní, tudíž bylo bezpředmětné, abyste nám prokazoval totožnost. V případě vrácení peněz však potřebujeme totožnost prokázat, abychom nevrátili peníze neoprávněné osobě, která nemá s Vaším telefonním číslem nic společného. Jistě by se Vám tato situace nelíbila.
Poučení: Jestliže jste anonymové, nemusíte prokazovat svou totožnost. Chcete-li zjistit, kdo je anonymním přispěvatelem, požádejte někoho o kopii občanského průkazu.
Pak jsem šel do místní prodejny T-M, s tím, že osobní jednání snad lépe povede k výsledku. Je pravda, že se mnou jednali velice slušně a snažili se věc vyřešit reaktivací karty, ale neměli na to oprávnění. Tak mi doporučili, abych ty peníze oželel, že se to tak dělá, normální postup. Nechtěl jsem být normální. Následovala další výměna mailů, kdy mi T-M doporučil zajít do prodejny, kde mi kartu budou aktivovat. Po mé odpovědi, že jsem tak již učinil s nulovým výsldekem, se omlouvali za poskytnutí chybné informace. V této fázi jsem jim opět opakoval, že bych dal přednost reaktivaci karty a vždy jsem se jen dozvěděl, že když byla takto zrušena, již to není možné. Už nebylo možné couvnout. Velice nerad, ale nakonec jsem se rozhodl pro zaslání požadovaných údajů. Hotovo a odesláno. Na chvíli pociťovaná prohra se ale stala vítězstvím:
dne 24. června 2010 jsme přijali Váš dopis, ve kterém žádáte o vrácení kreditu ve výši 400 Kč u deaktivovaného čísla 604 xxx xxx.
Kontrolou záznamů v naší databázi jsme zjistili, že SIM karta byla dne 8. června 2010 deaktivována z důvodu vypršení expirační doby. Vzhledem k tomu, že nebyla splněna podmínka řádného dobití ve lhůtě jednoho roku, zaslali jsme na SIM kartu SMS zprávu informující o uplynutí expirační doby. Tuto informaci bylo možné rovněž jistit zavoláním na bezplatné číslo 4601*). V rámci vstřícného kroku jsme dne 30. června 2010 SIM kartu reaktivovali.
Na SIM kartu jsme nastavili původní kredit ve výši 404 Kč včetně DPH. SIM kartu je potřeba dobít částkou minimálně 200 Kč a expirační dobu tak prodloužit na další rok. SIM kartu prosím aktivujte prvním odchozím ovorem. Toto řešení je výjimečné a nebude se moci v budoucnu opakovat.
A je to.
*) Skara, jak tam má uživatel volat (bezplatně), když mu deaktivují kartu?