Zvuková karta

Typická zvuková karta se skládá z několika částí.
  1. Čip pro FM syntézu
    Starší, jednodušší metoda, i když ne nutně horší. Je na každé zvukové kartě. Zvuk hudebního nástroje se emuluje pomocí směšování generovaných sinusových signálů.
    Firmou Yamaha vytvořený standard v této oblasti je OPL (OPL 2, OPL 3, OPL 4).
  2. Čip pro wavetable syntézu
    Zvuk hudebního nástroje se vytváří pomocí tabulky vzorků - zaznamenaných a digitalizovaných zvuků skutečných nástrojů a jiných přirozených zvuků. Vzorek obvykle zachycuje nasazení zvuku a krátký úsek jeho ustálené podoby, případně dozvuk. (V ideálním případě by šlo o fáze Delay, Attack, Hold, Decay, Systain, Release.) Kvalita a věrohodnost výsledného zvuku závisí na kvalitě pořízení záznamů, na rozsáhlosti tabulky vzorků a na volbě prolínání jednotlivých fází signálu. Je pouze na lepších zvukových kartách, u kterých se předpokládá generování zvuků, ne pouze přehrávání (ozvučená cédéčka).
    Banka zvuků je v paměti ROM, na desce bývá malá RAM paměť na uživatelské zvuky nahrávané softwarově (zvuková banka, zvukový font - soubory s příponou .sfb, .sf2), někdy rozšiřitelná pomocí SIMMů nebo firemním řešením na větší velikost (Memory Module Expansion Slot). Někdy se používá přímo operační paměť počítače.
  3. řadič pro připojení MIDI zařízení, emulátor MIDI rozhraní
  4. Malý zesilovač (typicky 2x 1 watt - tedy nic moc, pokud je vůbec nějaký)
  5. Propojka s CD jednotkou pro přehrávání audio CD
  6. Analogově-digitální a digitálně-analogový převodník Je karta schopna pracovat ve full-duplex režimu?
  7. Digitální mixér a volič vstupu

    Řidčeji lze přímo na kartě nalézt ještě tyto přípojky:

  8. Konektor pro Wave Blaster
    Konektor pro připojení MIDI syntetizéru
  9. Konektor pro připojení vývodu pro počítačový reproduktor (PC speaker)
    Aby zvuková karta mohla zpracovávat signály posílané internímu reproduktoru
  10. Konektor SPDIF - Sony/Philips Digital Interface Format
    Pro přenos digitálního audio signálu
  11. Konektor pro připojení modemu
  12. Patice pro ASP chip
    ASP (Advance Signal Processor) umožňuje komprimaci a dekomprimaci audio dat v reálném čase
  13. Obvody DSP pro kompresi zvukových dat (mpeg 2 layer 3 - mp3, dříve ADPCM)
  14. Konektor pro připojení profesionálních zařízení (DAT rekordér)
Na zadní straně desky najdete několik zdířek:
  1. Analogový vstup
  2. Analogový vstup pro slabý signál (mikrofon)
  3. Nezesílený analogový výstup do aktivních prvků (zesilovač, aktivní reproduktorky)
  4. Zesílený analogový výstup pro sluchátka nebo pasivní reproduktorky
  5. Midi vstup a výstup
Hodně moderní počítače používají sběrnici USB, kde tradiční zvuková karta ztrácí opodstatnění, výstup z počítače se připojuje do speciálního zařízení s digitálním vstupem.
Literatura:
Změna kódování
Nerozumíte něčemu? Chybí vám něco? Napište mi.