Umělci
Zmíním se zde jen o čtyřech nejvýznamnějších a svým dílem nejvýraznějších umělcích Osmy.
Emil Filla – po začátcích v duchu impresionismu se stává nejvýraznějším českým expresionistou. Jeho nejznámějším dílem je Čtenář Dostojevského – člověk zhroucený tíhou života, jak ho sám spisovatel popisuje, mrtvolná tvář barvy síry je typická barvová kvalita expresionistického pojetí barvy. Filla používá barvy v symbolickém významu, kde dokonale vystihuje pocit hnusu, rozkladu, tlení. Dále však už nad expresí nabývá vrchu spíše zájem o skladebnost, směřující postupně ke kubismu.
Antonín Procházka – malíř působící v Brně. Jako první maloval obrazy v duchu Munchova díla (Milenci). Nejvýznamnější je asi obraz Hráči karet, vystavený v Pražákově paláci v Brně. Podobný motiv zobrazovali i Kubišta s Fillou, neboť u hráčů lze dobře vystihnout napětí mezi aktéry hry. Jeho žena, Linka Procházková, se zúčastnila druhé výstavy Osmy.
Bohumil Kubišta – známá jsou spíše jeho kubistická díla. Expresionismus tvoří pod vlivem Muncha. Příkladem jeho expresionistické tvorby je například malba Schopenhauer. Byl velkým obdivovatelem Pabla Picassa, který ho ale bohužel rád neměl a považoval ho jen za napodobovatele jeho vlastního díla. Líbilo se mu pouze jeho „kubistické“ jméno.
Otakar Kubín – byl označován jako „nejfrancouzštější z českých malířů“ a na rozdíl od ostatních členů skupiny nepodléhal Munchovu vlivu, jeho vzory byli Paul Gaughin a Vincent van Gogh. Společně s Fillou byl později členem Mánesa a nepřešel ke kubismu jako ostatní malířů, ale spíše k novoklasicismu. Oblíbil si motivy krajin a polí. Portrétům se takřka nevěnoval.