Inspirujte a pomáhejte objevovat svět

Vydejte se cestou učitelství pro střední školy

Chcete inspirovat ostatní a pomáhat jim objevovat svět? Přáli byste si proměnit lásku k oboru ve společensky relevantní povolání? Pak se vydejte cestou studia učitelství pro střední školy. Studium učitelství na Filozofické fakultě MU propojuje kvalitní vzdělání v daném oboru se současnými didaktickými a pedagogicko-psychologickými poznatky. Jejich uplatnění přímo při práci ve třídě si přitom průběžně vyzkoušíte během praxí.

Oblasti studia

  • Oborové znalosti

    Když si budete jistí svými vlastními znalostmi vyučovaného oboru, můžete své žáky a žákyně kvalitně vést a inspirovat.

  • Pedagogická propedeutika

    Díky předmětům z oblasti pedagogiky, psychologie či speciální pedagogiky budete moci rozvíjet své pedagogické a psychologické kompetence. Zaměříte se na to, jak se vyvíjí myšlení žáků, jak probíhají procesy učení a čím je lze podpořit, jak připravit výuku s ohledem na potřeby jednotlivých žáků a žákyň, jak fungují vztahy ve třídě a na mnoho dalšího.

  • Oborová didaktika

    Zjistíte, jak své oborové znalosti zprostředkovávat žákům a žákyním srozumitelně, zajímavě a přiměřeně jejich věku a potřebám. Získáte repertoár vyučovacích metod a strategií a bude na vás, abyste si z nich vybrali ty, které odpovídají vašemu vlastnímu pojetí výuky.

  • Reflektovaná praxe

    Průběžné praxe vám umožní aplikovat získané poznatky přímo ve školách, a to s trvalou podporou provázejících učitelů. Postupně si osvojíte profesní dovednosti v reálném prostředí a budete rozvíjet svou schopnost plánovat, realizovat a reflektovat výuku.

    Celá příprava směřuje k systematickému rozvoji profesních kompetencí, které jsou dány Standardem kvality profesních kompetencí učitele, z nějž během studia vycházíme. Standard kvality pomáhá kvalitně plánovat, realizovat a vyhodnocovat vlastní výuku, umožňuje posuzovat úroveň vlastních profesních kompetencí a sledovat pokrok, k němuž v průběhu studia dochází. Vymezuje rovněž, co by měl budoucí učitel či učitelka na konci studia umět – od plánování výuky a podpory učení všech žáků a žákyň až po vytváření bezpečného, podnětného a respektujícího prostředí ve třídě či poskytování pestré zpětné vazby.

    Studiem vás budou provázet různí vyučující: vyučující oboru, kteří vám pomohou prohlubovat oborové znalosti a dovednosti, vyučující propedeutiky, kteří vám budou poskytovat podporu v rozvoji pedagogických kompetencí, vyučující oborové didaktiky, kteří vám pomohou s hledáním cesty, jak vhodně zprostředkovávat oborový obsah žákům a žákyním, a v neposlední řadě provázející učitelé, kteří vám budou poskytovat oporu na praxích a budou s vámi praxe reflektovat.

    Jedinečnost studia učitelství na FF MU spočívá v tom, že studující jsou připravováni spolupracujícím týmem vyučujících. Vyučující napříč pracovišti se společně pravidelně scházejí, sdílejí dobrou praxi, pracují na sjednocení postupů napříč programy, navštěvují se ve výuce, vzdělávají se spolu, tráví společně čas. Nabízíme studium v deseti programech, ale jsme jeden tým.

Spolupráce s provázejícími učiteli a učitelkami

Provázející učitelé a učitelky tvoří pevnou součást týmu. V současné době spolupracujeme s více než třiceti učiteli ve specializační pozici provázejících učitelů a učitelek, s nimiž se pětkrát za rok setkáváme na fakultě. Diskutujeme, jak můžeme společně podporovat studující v průběhu praxí, bavíme se o podobě přípravy ve školách i na fakultě. V kontaktu jsme i s dalšími provázejícími učiteli z fakultních škol.

Společně pravidelně realizujeme tzv. tripartity, tedy setkání studujícího, oborového didaktika a provázejícího učitele. Cílem je otevřít studujícím možnost reflektovat svoji praxi v trojici a tím získat konstruktivní zpětnou vazbu, díky níž se mohou posouvat dále.

Podpora při studiu i v praxi

Studium učitelství je jedinečnou příležitostí, jak můžete nadále odborně růst a spolu s tím rozvíjet svoje dovednosti plánovat, komunikovat, poskytovat podporu či reflektovat. Představu toho, jakými kompetencemi má být vybaven absolvent či absolventka učitelských programů, vám může nabídnout Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství.

Studium učitelství zahrnuje i situace, které mohou být některými studenty či studentkami vnímány jako náročnější. Než se proto rozhodnete, zda je pro vás tato cesta ta pravá, doporučujeme se s možnými výzvami učitelského studia blíže seznámit.

  • Adaptace na nová prostředí

    Na profesi učitele se nelze připravit bez praxe. Učitelské studium zahrnuje realizaci pedagogických praxí, které se odehrávají přímo ve školách a školních třídách. Přechod do nového prostředí, adaptace na toto prostředí a začleňování se do nového kolektivu ale mohou pro některé studenty či studentky představovat výzvu, o které je dobré vědět dopředu.

  • Vedení a řízení třídy

    Vedení a řízení vyučovacích hodin, z nichž některé zahrnují zvládání náročného chování žáků a žákyň ve školách, je neoddělitelnou součástí pedagogické praxe. Studenti a studentky učitelství přitom běžně vedou výuku ve třídách s žáky či žákyněmi jen o málo mladšími, než jsou oni sami.

  • Nečekané situace vyžadující flexibilitu a improvizaci

    Výuka je živý organismus, a učitelé/učitelky proto místy nutně musí reagovat na nenadálé situace ve výuce. Přizpůsobení výuky podle aktuálních potřeb žáků a podle situace ve třídě je důležitou součástí učitelského instrumentáře.

  • Poskytování zpětné vazby

    Během praxe studenti a studentky aktivně spolupracují s didaktiky, provázejícími učiteli i spolužáky a spolužačkami, již jim poskytují zpětnou vazbu. Zpětná vazba je totiž cenným nástrojem pro profesní růst. Schopnost vyslechnout si konstruktivní zpětnou vazbu a vyhodnocovat její přínos pro další praxi je důležitou součástí profesního vývoje.

  • Sebereflexe

    Ochota a dovednost reflektovat vlastní zkušenosti je zásadní pro všechny učitele a učitelky. Naše studium učitelství je proto vystavěno na tzv. reflektivním přístupu, což znamená, že studenti a studentky jsou vedeni k tomu, aby se vraceli ke svým zkušenostem, sdíleli je s ostatními a pokoušeli se jim komplexně porozumět.

  • Spolupráce

    Učitelství není izolovaná profese, ačkoli se to ještě občas říká. Během svého studia budete pravidelně spolupracovat nejen se svými spolužáky a spolužačkami, ale také s provázejícími učiteli a učitelkami, například v rámci tandemové výuky. Budete tedy plánovat, vyučovat i reflektovat ve spolupráci s druhými. Bez ostatních to zkrátka v učitelském studiu (a ani při výkonu profese učitele) nejde.

Podpora během studia

Při studiu budete mít přístup k podpoře vyučujících, provázejících učitelů a spolužáků. Náš tým je zde pro vás, aby vám pomohl překonávat případné obtíže a úspěšně zvládnout náročné situace spojené s výukou a odbornými praxemi. Studující jsou průběžně informováni o konkrétních nárocích a očekáváních, a to jak ve vztahu k teoretické přípravě, tak i v průběhu praxí.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info