TEORIE A DĚJINY FILMU A AUDIOVIZUÁLNÍ KULTURY OBOROVÝ TEST 2018 – varianta A Příjmení Studijní kombinace Jméno Vlastnoruční podpis Osobní číslo Počet bodů celkem Opravil Pište prosím každou odpověď jen na ten list papíru, na kterém je otázka, případně na další volný list, který opět podepíšete a přiložíte k příslušnému listu, kde je otázka. 1. Jaký je rozdíl mezi promítáním filmu a jeho vysíláním? (1 bod) 2. Jak se vyvíjela síť jednosálových kin v souvislosti s nástupem multiplexů a digitální technologie? (2 b) 3. Kdo jsou youtubeři a jaké je jejich postavení v současné audiovizuální kultuře? (3 b) 4. Co se snažíme zjistit, uvažujeme-li o fotogenických rysech filmového obrazu? (2 b) 5. Budeme-li ve filmu analyzovat mizanscénu, jaké jeho vlastnosti nás budou zajímat? (3 b) 6. Čím se liší jízda kamery od panorámování? (2 b) 7. V čem spočívá rozdíl mezi diegetickým a nediegetickým zvukem? Uveďte příklad. (2 b) 8. Čím se zabývá sémiotika? (1 b) 9. Pojem syžet představuje události, jež ve filmu vidíme a slyšíme, a to v pořadí, v jakém je vidíme a slyšíme. Pojem fabule představuje naši mentální rekonstrukci událostí zprostředkovaných syžetem v jejich příčinných a chronologických souvislostech, takže fabule začíná vždy nejstarší událostí a končí událostí nejnovější. Zvolte si jeden z následujících filmů, krátce popište jeho syžet a poté jeho fabuli. (4 b) Přes kosti mrtvých (Agnieszka Hollandová) Tátova volha (Jiří Vejdělek) Tlumočník (Martin Šulík) Vražda v Orient expresu (Kenneth Branagh) Wind River (Taylor Sheridan) TEORIE A DĚJINY FILMU A AUDIOVIZUÁLNÍ KULTURY OBOROVÝ TEST 2018 – varianta A Příjmení Opravil Jméno Počet bodů za část teoretickou 10. Označte níže tvrzení, která jednoznačně vyplývají z následujícího textu: (3 b) Umělecké dílo může působit nestravitelně, ba dokonce odpudivě, neboť vyvolává v pozorovateli pocit strachu nebo vědomí viny, anebo stupňuje prožívání těchto pocitů. Může tak působit i proto, že znovu oživuje potlačená přání, nebo že ve vědomí pozorovatele znovu vyvolává nevyřešené rozpory, a konečně i proto, že umělec spíše zdůrazňuje, než zakrývá skutečnost, že svět kolem nás je v troskách, a pocit, že nejsme asi zcela bez viny na jeho zničení. Naproti tomu nás jiná umělecká díla přitahují a uspokojují, neboť zobrazují pokojný, zdravý, bezpečný, neporušený a nezničitelný svět, protože nám pomáhají řešit naše vlastní problémy, to znamená, že je ukazují jako řešitelné, a proto neškodné. Arnold Hauser, Filosofie dějin umění, Praha, Odeon 1975, s. 67 a) I dílo, které působí nestravitelně nebo odpudivě, může být dílem uměleckým. b) Jen takové dílo, které vyvolává strach a působí odpudivě, můžeme nazvat uměleckým. c) Někteří umělci akcentují pocit, že jsme se podíleli na zničení světa. d) Pouze zdravá díla, která zobrazují bezpečný a nezničitelný svět, lze nazvat uměním. e) Svět kolem nás je v troskách. f) Úkolem každého uměleckého díla je uklidňovat pozorovatele a řešit jeho problémy. g) Umělecká kritika je povinna pranýřovat nezdravé a odpudivé umění. 11. Jaký význam může mít v souvislosti s audiovizí slovo formát? Spojte je s vhodnými adjektivy. (2 b) 12. Podle jakých znaků můžeme definovat žánr sci-fi? (2 b) 13. Z čeho povstala kampaň #MeToo, co je jejím obsahem a jak ovlivnila filmový průmysl? (3 b) 14. Vyberte si dvě z následujících internetových adres a napište, jaké služby svým uživatelům poskytují (2 b): ČSFD.cz FDb.cz filmovyprehled.cz/cs imdb.com ZÓNA *** netuctové filmy (nejen) na DVD 15. Vyberte si jeden z následujících časopisů, charakterizujte jeho obsah a napište, jak často vychází: (3 b) Cinepur, Film a doba, Iluminace, Kino-Ikon 16. V květnu 2018 se v Brně odehrál pilotní ročník festivalu Serial Killer. Zaškrtněte, na co se tento nový festival zaměřuje: (1 b) a) na dokumentární snímky z produkce veřejnoprávních televizí b) na filmy inspirované komiksem c) na filmy o masových a sériových vrazích d) na filmy žánru noir e) na kriminální filmy a detektivky f) na televizní a online seriálovou tvorbu ve střední a východní Evropě TEORIE A DĚJINY FILMU A AUDIOVIZUÁLNÍ KULTURY OBOROVÝ TEST 2018 – varianta A Příjmení Jméno 17. Navrhněte periodizaci dějin české kinematografie od počátků do současnosti, návrh stručně zdůvodněte. (3 b) 18. Co byl kočovný kinematograf? (1 b) 19. Co se v československé kinematografii změnilo po vydání dekretu prezidenta Edvarda Beneše z 11. srpna 1945 o opatřeních v oblasti filmu? Do kdy platnost tohoto dekretu trvala? (3 b) 20. Objasněte pojem budovatelský film a jmenujte jeden příklad takového snímku. (2 b) 21. Objasněte pojem trezorový film a uveďte příklad. (2 b) 22. Jaké osudy mohly potkat české a slovenské filmové tvůrce po nástupu normalizace? Uveďte příklady. (3 b) 23. Jmenujte alespoň tři filmy režiséra Miloše Formana a pokuste se stručně vystihnout jejich myšlenkové poselství. (3 b) 24. XXI. mezinárodní filmový festival v Cannes měl před padesáti lety, v roce 1968, zvláštní průběh. Co se tehdy na festivalu přihodilo? Jak se na onom festivalovém ročníku podílely české filmy? (2 b) TEORIE A DĚJINY FILMU A AUDIOVIZUÁLNÍ KULTURY OBOROVÝ TEST 2018 – varianta A Příjmení Jméno 25. Přiřaďte k sobě filmy, jejich režiséry a autory literárních předloh: (2 b) a) Démanty noci b) Marketa Lazarová c) Odcházení d) Ostře sledované vlaky e) Romance pro křídlovku f) Spalovač mrtvol g) Žert h) František Vláčil i) Jan Němec j) Jaromil Jireš k) Jiří Menzel l) Juraj Herz m) Otakar Vávra n) Václav Havel o) Arnošt Lustig p) Bohumil Hrabal q) František Hrubín r) Ladislav Fuks s) Milan Kundera t) Václav Havel u) Vladislav Vančura 26. V kterém roce začala vysílat Československá televize? (1 b) a) 1918 b) 1953 c) 1968 d) 1993 27. Co byl Československý filmový týdeník? (1 b) 28. Zaškrtněte důvod, proč bývá film Občan Kane pokládán za mezník ve vývoji filmové řeči: (1 b) a) Díky uplatnění hloubky ostrosti divák souběžně sleduje paralelní děje v předním plánu i v pozadí scény. b) Obraz byl snímán rychlostí 48 okének za sekundu. c) Poprvé se na plátně objevil Marlon Brando. d) Poprvé byl v celovečerním filmu využit barevný systém Technicolor. e) Poprvé zde byl použit 70mm formát Todd-AO s šestikanálovým stereofonním magnetickým zvukem. 29. Vyberte si jeden z následujících seriálů, charakterizujte jeho žánr, postavy a děj: (3 b) Bohéma Dabing Street Dům z karet (House of Cards) Kancelář Blaník Most (Bron/Broen) Sedmilhářky (Big Little Lies) Trpaslík 30. Vyberte si jednu z následujících minisérií a napište: (3 b) a) Která televize dílo produkovala? b) O čem vypráví jeho první a o čem druhý díl? c) Jak dílo přijali diváci a jak kritika? Dukla 61 (David Ondříček), Marie Terezie (Robert Dornhelm), Metanol (Tereza Kopáčová) TEORIE A DĚJINY FILMU A AUDIOVIZUÁLNÍ KULTURY OBOROVÝ TEST 2018 – varianta A Příjmení Opravil Jméno Počet bodů za část historickou 31. Vyberte si jednu z následujících institucí a napište, co je jejím posláním: (2 b) a) Česká filmová a televizní akademie b) Filmová a televízna fakulta VŠMU c) Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze (FAMU) d) Národní filmový archiv e) Slovenský filmový ústav f) Státní fond kinematografie 32. Kolik milionů diváků přišlo v uplynulém roce 2017 do českých kin? (1 b) a) 9,57 b) 15,23 c) 23,15 d) 44,25 33. Přiřaďte filmy k režisérům a národním kinematografiím: (2 b) a) Bláznivý Petříček (Pierrot le fou) b) Kanály (Kanał) c) Lid dosud prosí (Még kér a nép) d) Nákupčí peří (Скупљачи перја) e) Rekonstrukce (Reconstituirea) f) Stíny zapomenutých předků (Тіні забутих предків) g) Tisícročná včela h) Tramvaj do stanice Touha (A Streetcar Named Desire) i) Aleksandar Petrović j) Andrzej Wajda k) Elia Kazan l) Jean-Luc Godard m) Juraj Jakubisko n) Lucian Pintilie o) Miklós Jancsó p) Sergej Paradžanov q) Francie r) Maďarsko s) Polsko t) Rumunsko u) Slovensko v) Srbsko w) Ukrajina x) USA 34. Přiřaďte k sobě filmy, režiséry, festivaly a ceny: (1 b) a) Křižáček b) Nedotýkej se mě (Nu ma atinge-ma) c) Zloději (Manbiki kazoku) d) Adina Pintilie e) Hirokazu Kore'eda f) Václav Kadrnka g) MFF v Berlíně h) MFF v Cannes i) MFF v Karlových Varech j) Křišťálový glóbus k) Zlatá palma l) Zlatý medvěd 35. Ze seznamu vyberte jeden film, který jste viděl(a), a navrhněte pro něj upoutávku (trailer): popište tři scény, které byste do něj zařadil(a). (3 b) Dunkerk (Christopher Nolan) Chlapi nepláčou (Alen Drljević) Měsíc Jupitera (Jupiter holdja) Psí ostrov (Wes Anderson) Western (Valeska Grisebach) TEORIE A DĚJINY FILMU A AUDIOVIZUÁLNÍ KULTURY OBOROVÝ TEST 2018 – varianta A Příjmení Počet bodů za glosu Počet bodů za překlad Jméno Opravili 36. Z následující osmice si vyberte jeden film, který jste viděl(a), a napište k němu na druhou stranu tohoto listu kritickou glosu v rozsahu 250–300 slov. Pokud jste žádný z těchto filmů neviděl(a), úkol vynechejte. (5 b) a) Backstage (Andrea Sedláčková) b) Bajkeři (Martin Kopp) c) Čiara (Peter Bebjak) d) Hastrman (Ondřej Havelka) e) Hmyz (Jan Švankmajer) f) Kvarteto (Miroslav Krobot) g) Po strništi bos (Jan Svěrák) h) Únos (Mariana Čengel Solčanská) 37. Následující text přeložte do českého nebo slovenského jazyka. Pište jen na tento, případně na volný list. (20 b) Even with the critical acclaim for Resnais's and Truffaut's films, it was Jean-Luc Godard's Breathless that became the New Wave's emblematic film, assuring the movement's place in cinema history and legend. In retrospect the differences seem self-evident, and perhaps they did at the time: Hiroshima, mon amour and The 400 Blows are concerned with the past, as history, memory, or autobiography. Breathless caught the moment. Besides its intellectual and aesthetic resonances, it gave spectators opportunities for identification and fantasy. It blatantly espoused its allegiance to Hollywood commercial cinema, while at the same time radically challenging conventional narrative codes through jump cuts (cuts that break temporal continuity in a scene by leaving gaps in time) and extended long takes shot with a hand-held camera. Breathless was “trendy” not in the sense of following fashion but in taking strands of contemporary culture – popular cinema, existentialism – and shaping them into artistic creation that was simultaneously derivative and new. Looking back with a later era's vocabulary, some critics have called it postmodern. The formulaic aspects of characterization and narrative were, in a way, the underpinning and counterpoint of the film's challenge to conventional film style. Breathless put the term jump cut into the everyday language of film technique. Jump cuts disoriented the spectator, leaving gaps in movement and camera placement. This break with standard shot continuity practice was aimed at keeping viewers attuned to the movement of performers and the vantage point from which the camera observed them. Jump cuts, like virtually every technique, go back a long way in cinema history (Orson Welles used a version of jump cutting, for example, in Citizen Kane), but Godard gave them more prominence than ever before, with continual surprises for spectators. Breathless made the New Wave synonymous with stylistic rule-breaking, a cinema of the unexpected.