1 / 3 Opatření Filozofické fakulty Masarykovy univerzity č. 12/2020 Koncepce rozvoje personální politiky v oblasti vzdělávání zaměstnanců činných ve výzkumu a jeho podpoře pro období 2020–2022 Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách“), vydávám toto opatření: Článek 1 Předmět a účel úpravy (1) Účelem tohoto opatření je stanovit koncepci rozvoje personální politiky pro období let 2020 až 2022 v oblasti komplexního a systematického vzdělávání zaměstnanců fakulty směřujícího ke zvýšení kompetencí pracovníků ve vědě a výzkumu a v oblasti podpory vědy a výzkumu. (2) Koncepce reaguje na výsledky analýzy strategického řízení organizace, a to zejména v oblastech vzdělávání a práce s mladými vědecko-výzkumnými pracovníky. Zároveň reaguje na potřeby definované Dlouhodobým záměrem Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na léta 2016–2020, zejména na strategický cíl podporovat vzdělávání a kariérní růst zaměstnanců vyjádřený v bodě 9.3 výše uvedeného dokumentu. (3) Plánované vzdělávací akce umožní efektivní zavedení principů Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků (doporučení Evropské komise ze dne 11. března 2005 - více na https://euraxess.ec.europa.eu/euraxess/charter-code-researchers), ke kterým se Filozofická fakulta Masarykovy univerzity hlásí. Článek 2 Cílové skupiny Cílovými skupinami jsou zaměstnanci Filozofické fakulty Masarykovy univerzity: (1) Studenti doktorských programů a začínající vědecko-výzkumní pracovníci. (2) Vědecko-výzkumní pracovníci. (3) Administrativní a techničtí pracovníci podporující vědecko-výzkumnou práci ve specializovaných činnostech. 2 / 3 Článek 3 Oblasti a cíle vzdělávacích aktivit Cílem vzdělávacích aktivit je zvyšování, prohlubování a rozvíjení kompetencí zaměstnanců především v těchto oblastech: (1) Studenti doktorských studijních programů a začínající vědecko-výzkumní pracovníci a) možnosti kariérního rozvoje – především efektivní rozvoj kariéry mladých vědců v oblasti vědecko-výzkumné práce po úspěšném ukončení doktorského studia, zapojení do výzkumných týmů, získání finanční podpory pro vlastní výzkum a budování vlastní badatelské skupiny. b) projektové řízení – především zvyšování předpokladů pro předložení úspěšného projektového návrhu, jeho realizaci a ukončení (přehled grantových programů, formální podmínky pro zapojení do grantových soutěží, formulace badatelské otázky pro potřeby návrhu grantového projektu, řízení a správa grantového projektu). c) publikační činnost – především příprava textů pro mezinárodní oponentního řízení, tzv. peer review (výzkumná otázka, struktura, vymezení pojmů, zapojení vlastního výzkumu do nadnárodního proudu bádání). d) socio-manažerské dovednosti – především rozvoj technik duševní práce a komunikace (tzv. soft skills) vhodných pro efektivní práci ve výzkumném týmu a ve vědeckém prostředí. (2) Vědecko-výzkumní pracovníci a) mentoring – především rozvoj a prohlubování kompetencí při vedení a mentoringu studentů doktorských programů a začínajících vědecko-výzkumných pracovníků s cílem vytvářet pracovní prostředí příznivé pro rozvoj jejich kreativity. (3) Administrativní a techničtí pracovníci podporující vědecko-výzkumnou práci ve specializovaných činnostech a) socio-manažerské dovednosti – především komplexní rozvoj interpersonálních dovedností (tzv. soft skills) zaměstnanců Filozofické fakulty Masarykovy univerzity za účelem pozitivního rozvoje kultury organizace. b) rozvoj personálního řízení – především pochopení významu strategie rozvoje organizace a její vazby na oblast personalistiky, seznamování s moderními trendy a novými metodami nutnými pro práci se zaměstnanci podle jejich specifických potřeb, hledání vhodné formy, jak tyto přístupy uplatnit v personálním řízení fakulty. c) projektové řízení – především prohlubování znalostí specializovaných pracovníků Filozofické fakulty Masarykovy univerzity za účelem poskytování odborné podpory vědecko-výzkumným pracovníkům Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v rámci projektového cyklu od návrhu projektu po jeho ukončení včetně finančního a personálního řízení a koordinace dílčích procesů. d) informační technologie – především zdokonalování dovedností v oblasti informačních technologiích ve vazbě k oblastem projektového, ekonomického a personálního řízení za účelem zvýšení efektivity práce. e) jazykové vzdělávání – především posilování jazykové kompetence zaměstnanců jakožto jednoho z klíčových indikátorů stanovených v Dlouhodobém záměru Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na léta 2016–2020. 3 / 3 Článek 4 Organizační zajištění (1) Školení budou organizována pověřenými pracovníky Děkanátu Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Článek 5 Závěrečná ustanovení (1) Výkladem jednotlivých ustanovení tohoto opatření a jeho průběžnou aktualizací pověřuji proděkana pro výzkum a rozvoj. (2) Kontrolu dodržování tohoto opatření vykonává tajemník fakulty. (3) Toto opatření nabývá platnosti dnem podpisu. (4) Toto opatření nabývá účinnosti dnem zveřejnění na veřejné části internetových stránek Masarykovy univerzity, účinnost končí dne 31. 12. 2022. V Brně dne 25. března 2020 prof. PhDr. Milan Pol, CSc. děkan