Kosmogonický cyklus |
Nuže pojď a slyš má slova, vždyť učení rozhojňuje moudrost. Jak jsem řekl již dříve, když jsem stanovil meze svých slov, pronesu dvojí řeč: Jednou totiž z mnoha srostou a jsou jenom jedno, podruhé se zase rozrostou v mnohé - oheň a voda a země a nesmírná výšina vzduchu, a bídný Svár, oddělen od nich, stejný v každém směru, a uprostřed nich Láska, stejná nadél i našíř. Musíš na ni hledět svou myslí, a ne na ní viset užaslýma očima. Je to ona, o níž se soudí, že je vrozena i smrtelným údům, ona, díky níž mají [lidé] přátelské myšlenky a konají souladná díla, ona již zvou jménem Radost či Afrodité. Žádný smrtelný muž nespatřil, jak mezi nimi působí: ty však naslouchej neklamnému uspořádání mého výkladu.
Všechny tyto věci jsou si rovné a stejného věku, ale každé náleží jiný úděl, každá má jinou povahu a každá vládne střídavě v oběhu času. Kromě nich již nic dalšího nepřibývá ani neubývá. Jak by také mohly zcela zaniknout, když není nic, v čem by nebyly? Neboť jen kdyby stále zanikaly, nemohly by dále být. A co by mohlo rozhojnit toto veškerenstvo? Odkud by to mohlo přijít? Ne, jsou právě jen tyto věci, ale probíhají jedny druhými, a tak se stávají pokaždé něčím jiným, a přece jsou nepřetržitě a navždy stejné.
B17, Simplikios, In Arist. Phys. 158, 1; 13.
A38, Aristotelés, O nebi 279b14-17. (Překlad: T. Vítek, Empedoklés II. Zlomky.)
A52 ze Simplikia, In Arist. de cael. 293, 18-23. (Překlad: T. Vítek, Empedoklés II. Zlomky.)
A38 z Filopona, In Arist. Gen. et Corr. 268, 8-13. (Překlad: T. Vítek, Empedoklés II. Zlomky.)
A38 z Filopona, In Arist. Phys. 823, 10-14. (Překlad: T. Vítek, Empedoklés II. Zlomky.)
A47 Aëtios, Plac. I, 5, 2; D. 291.
B29, Hippolytos.
B27 ze Simplikia, In Arist. Phys. 1183, 28.
B27, Plútarchos, De fac. in orbe lun. 12, 296e.
B36, Aristotelés, Met. 1000b 1.
B31 ze Simplikia, In Arist. Phys. 1183, 28.
B30, Aristotelés, Metafyzika 1000b 12.
B21, Simplikios, In Arist. Phys. 159, 13.
B27 z Plútarcha, De fac. in orbe lun. 926e-f.
B35, Simplikios, In Arist. De caelo 529, 1; In Arist. Phys. 32, 13.
Výklad |
Kosmogonie |
B38, Kléméns, Strom. V, 48, 3.
A49, Aëtios, Plac. II, 6, 3; D. 334.
A30, Pseudo-Plútarchos, Strom. u Eusebia, Praep. evan. 1, 8, 10.
Aristotelés, O vzniku a zániku II, 6, 344a1.
Výklad |
Slunce, Měsíc, Země |
A49, Aëtios, Plac. II, 6, 3; D. 334.
A1, DL VIII, 77.
A30, Pseudo-Plútarchos, Strom. u Eusebia, Praep. evan. 1, 8, 10.
A56, Aëtios, Plac., D. 350, 351.
A30, Pseudo-Plútarchos, Strom. u Eusebia, Praep. evan. 1, 8, 10.
B43, Plútarchos, De fac. in orbe lunae 929c.
A60, Aëtios, Plac. II, 28, 5; D. 358.
A59, Aëtios, Plac. II, 24, 7; D. 354.
…zakryl paprsky slunce,
zatímco kráčelo nad ním, a ze země zatemnil tolik,
jakou měl právě šíři ten měsíc jiskrnooký.
B42, Plútarchos, De fac. in orbe lunae 929c.
A61, Aëtios, Plac. II, 31, 1; D. 362.
A67 z Aristotela, O nebi 295a17.
A56, Aëtios, Plac., D. 350.
Výklad |
Tato teorie o Slunci-odraze musí být nějakým způsobem spojena s pýthagorejskou představou o Slunci přisuzovanou Filoláovi. Ten byl mladší, ale s jistotou nelze chronologii obou teorií určit. Navíc je možné, že Aëtios spojil dvě teorie v jednu. Rozdíl je každopádně v tom, že u Empedokla není centrální oheň.
Nejasné je, jak by mohlo být Slunce zrcadleno do temné hemisféry, jak o tom Aëtios píše. Možná je to nějaké zmatení. Těžko si totiž představit, jak by mohla Země odrážet do této polokoule světlo z protivné. Navíc je to polokoule noci, Slunce tam nemá co dělat. Podle Strómateis A30 (také podle B49) je nocí hemisféra vzduchu smíšeného s trochou ohně (zřejmě hvězdy).
Zóogonie |
B98, Simplikios, In Arist. Phys. 32, 6.
B96, Simplikios, In Arist. Phys. 300, 21.
A72, Aëtios, Plac. V, 19, 5; D. 430.
B57, Aristotelés, O nebi III, 2, 300b30; Simplikios, In Arist. De caelo 587, 1.
B61, Ailiános.
B61, Aristotelés, Fyzika II, 8, 198b29.
B62, Simplikios, In Arist. Phys. 381, 31.
A75, Aëtios, Plac. V, 18, 1; D. 427 (překlad T. Vítka).
Výklad |
Uspořádání kosmu |
A30, Pseudo-Plútarchos, Strom. u Eusebia, Praep. evan. 1, 8, 10.
A58, Aëtios, Plac., D. 338 Stobaios.
A50, Aëtios, Plac., D. 363 Stobaios.
A50, Aëtios, Plac., D. 339 Stobaios.
Výklad |
(Obrázek ovšem nebere do úvahy posunutí pólů podle A58 a elipsovitý tvar kosmu podle A50.) Na úrovni látkového složení to zajišťují oheň a vzduch. (T. Vítek - Empedoklés I. Studie, s. 207 nn. - tuto interpretaci odmítá.)
Zhodnocení |
Je tak úzký, že nelze uvažovat o Empedokleově myšlení bez úvahy o jeho kosmologii a naopak. Kosmogonický proces tvoří rámec veškeré skutečnosti a Empedoklés jeho důsledky dovozuje pro dílčí oblasti (zóogonie). Otázkou zůstává pouze vztah kosmogonie k morálním naukám básně Očisty, ovšem i v ní se zřetelné styčné body s kosmogonií nacházejí.
Kritika a domýšlení |
Empedokleův systém by mohl být velmi podnětný pro úvahy. K přemýšlení určitě vybízí samotný kosmogonický cyklus - jak a kdy vznikají jednotlivé struktury našeho kosmu.
Dalším - dílčím - motivem by se mohla stát podoba kosmu, zvláště Empedokleovo vysvětlení střídání dne a noci.
A jistě také jeho originální zóogonie bude inspirativním zdrojem.
Ale pozor! Naše spekulace, jimiž budeme domýšlet či kritizovat spekulace Empedokleovy, by se měly držet Empedokleových textů a nesklouzávat do všeobecných světonázorových úvah, k čemuž může Empedokleovo myšlení svádět.
Jako povzbuzení a návod přidávám metodologický úvod T. Vítka:
Svou pozornost jsem proto soustředil na zkoumání a odkrývání celkové
myšlenkové a obrazové
stavby Empedokleovy nauky či vize a na stopování a rekonstrukci jejího vnitřního pohybu a zákonitosti. K tomu jsem
využíval zejména dva postupy: první spočívá v tom, že jsem ze základních a zřetelně definovaných myslitelových propozic
derivoval principy, na nichž podle mého soudu jeho nauka stojí, a ty jsem se vší důsledností, jíž jsem byl mocen,
uplatňoval i na místech nejasných či nedochovaných, neváhaje na mnoha místech korigovat testimonia doxografů, nebo se proti
nim postavit; princip druhého způsobu, který by se dal označit jako určitá filosofická archeologie, tkví v tom, že jsem
se porůznu roztroušeným střepům ze špatně zachované myšlenkové vázy (k níž lze Empedokleův systém přirovnat) snažil
porozumět nejen jejich vzájemným srovnáváním a zvažováním okolností jejich nálezu (...), nýbrž i prostřednictvím analogií
z již popsaných a identifikovaných celků příbuzného charakteru, na jejichž základě někdy některé momenty a myšlenky
dovádím i za Empedokleovy formulace (...).
Empedoklés. I. Studie s. 9 - 10. |