sipka Bytí a kosmologie - vztah dvou částí básně

  1. Je třeba, aby ses dozvěděl vše: jak neochvějné srdce pěkně zakulacené pravdy, tak mínění smrtelníků, v nichž není pravé spolehlivosti. Přesto máš zvědět i toto: jak by to, co je míněno, mohlo být pokládáno za jisté, pronikajíc veskrze všemi věcmi.

    B1, 28-32, Simplikios, De caelo, 557, 25.


  2. Parmenidés přechází od předmětů myšlení k předmětům smyslového vnímání či, jak se sám vyjadřuje, od pravdy k mínění, když píše:
    "Zde ukončuji svůj důvěryhodný výklad a myšlenku o pravdě; od této chvíle poznávej mínění smrtelných lidí, naslouchaje klamnému pořádku mých slov."

    B8, Simplikios, In Arist. Phys. 30, 14.


  3. (...) Pokud je však nucen řídit se jevy a pokud myslí, že je jedno podle rozumu, ale mnohé podle smyslového vnímání, potud uznává dvě příčiny a dva počátky, teplo a chladno, a zve je ohněm a zemí. Z toho pak řadí teplo k jsoucímu a druhé k nejsoucímu.

    A24, Aristotelés, Metafyzika 986b 18nn.


  4. Neboť se ve své mysli rozhodli, že pojmenují dvě formy, z nichž jednu vlastně jmenovat nesmějí - právě v tom zbloudili; rozlišili je jako protiklady podle vzhledu a stanovili pro ně znamení, která jsou navzájem rozdílná: pro jednu aithérový plamen ohně, který je jemný, velmi lehký, v každém směru se sebou totožný, avšak s tím druhým netotožný; a pak ono druhé, o sobě pravý opak, temnou noc, svým vzhledem hustou a těžkou. Já ti vylíčím celé toto pravděpodobné uspořádání, takže tě nikdy žádné poznání smrtelníků nepředčí.

    B8, 53-61, Simplikios, In Arist. Phys. 39, 1.


  5. Ale protože všechny věci byly nazvány světlo a noc, a co odpovídá jejich silám, náleží těm i oněm věcem, všechno je plné světla i nezjevné noci, obou stejně, neboť není nic, co by nemělo účast v jednom z nich.

    B9, Simplikios, In Arist. Phys. 180, 8.


  6. Parmenidés také skutečně vytvořil uspořádání světa a smísiv jakožto prvky světlo a tmu, odvozoval z nich a skrze ně všechny jevy. Řekl totiž mnoho o Zemi, o Nebi, Slunci a Měsíci a výkládá také o vzniku člověka. A jak se sluší na dávného přírodního filosofa, který složil vlastní spis, a ne kompilaci spisu někoho jiného, neponechal žádné důležité téma nedotčené.

    B10, 4-8, Plútarchos, Adv. Col. 1114b.


  7. Máš poznat přirozenost aithéru a všechna znamení [tj. souhvězdí] v něm a ničivá díla čisté svítilny zářícího Slunce, i odkud vznikly; a máš se dozvědět o oběžných dílech Měsíce s kulatýma očima a o jeho přirozenosti; a máš poznat také všeobklopující nebe, odkud vzniklo a jak je svým působením Nutnost spoutala, aby drželo hranice hvězd.


  8. Když Parmenidés začal mluvit o smyslových předmětech, říká:
    "... jak Země a Slunce i Měsíc, jakož i společný aithér a mléčná po nebi dráha, nejzazší Olymp a teplé jak hvězdy spěchaly vznikat."
    A udává vznik všeho, co vzniká a zaniká, až po části živočichů.

    B11, Simplikios, De caelo 559, 20.



sipka Výklad

Guthrie:


sipka Celkové uspořádání kosmu

  1. Užší prstence jsou naplněny nesmíšeným ohněm, ty, jež následují po nich, jsou naplněny nocí, ale je do nich vysílán podíl plamene; a uprostřed nich je bohyně, která všechno řídí; neboť vládne nad neblahým rozením a pářením všeho, posílajíc ženské, aby se smísilo s mužským, a naopak zase mužské, aby se smísilo s ženským.

    B12, Simplikios, In Arist. Phys. 39, 14 a 31, 13.


  2. Parmenidés říkal, že existují prstence opletené jeden okolo druhého, jeden z řídkého a jiný z hustého, a že jsou mezi nimi jiné, které jsou smíšené ze světla a tmy. To, co je všechny obklopuje jako hradba, je pevné; pod tím je ohňový prstenec; a podobně to, co se nachází uprostřed nich všech, je pevné, a okolo toho opět ohňový prstenec. Zcela uprostřed smíšených prstenců je [prvotní příčina] pohybu a vznikání - ten nazývá Spravedlností a Nutností, bohyní, jež všechno řídí a třímá klíče. Vzduch je prý výměškem Země, neboť se vypařil vlivem jejího příliš mocného tlaku; Slunce je výdechem ohně a rovněž Mléčná dráha; Měsíc je prý smíšen z obojího, vzduchu a ohně. Docela nahoře nade vším stojí kolem dokola aithér, pod ním je umístěn ohňový útvar, jejž nazýváme Nebem, a pod ním už je oblast Země.

    A37, Aëtios, Plac. II, 7, 1.


  3. Nejprve ze všech bohů si smyslila Eróta stvořit.

    B13, Platón, Smp. 178b; Aristotelés, Met. 984b 23; Plútarchos, Amat. 13, p. 756; Simplikios, Phys. 39, 18.



sipka Výklad

Parmenidův kosmos


sipka Země, Slunce, Měsíc

    Země
  1. On první projevoval názor, že má Země tvar koule a že leží uprostřed vesmíru.

    A1, DL IX, 21.


  2. Říká, že Země vznikla z hustého dolů stékajícího [vzduchu] .

    A22, Pseudo-Plútarchos, Strom. 5.


  3. Poseidónios praví, že původcem rozdělení Země v patero pásů byl Parmenidés, ale že on učil, že je horký pás asi dvojnásob široký a že překračuje oba obratníky vně do mírných pásů.

    A44a ze Strabóna.


  4. Slunce, Měsíc, Mléčná dráha
  5. Vzduch je prý výměškem Země, neboť se vypařil vlivem jejího příliš mocného tlaku; Slunce je výdechem ohně a rovněž Mléčná dráha; Měsíc je prý smíšen z obojího, vzduchu a ohně.

    A37, Aëtios, Plac. II, 7, 1.


  6. Parmenidés učí, že se Měsíc i Slunce vyloučily z mléčného kruhu, a to Slunce z řidší směsi, která je teplá, a Měsíc z hustší, která je chladná.

    A43, Aëtios, Plac. II, 20, 8a.


  7. Měsíc
  8. ... v noci zářící cizí světlo a bloudící okolo Země.

    B14, Plútarchos, Adv. Colot. 1116A.


  9. ... jediný potřebný cizího světla [Měsíc] obchází, podle Parmenida
    "stále se po paprscích Slunce dívá."

    B15, Plútarchos, De facie in orbe lunae 929A.



sipka Výklad

Z těchto zlomků lze jen stěží s jistotou rekonstruovat Parmenidovo pojetí nebeských těles. Snad jen následující body mohou být konstatovány s určitou mírou pravděpodobnosti:


sipka Zhodnocení

Tento vztah je jedním ze základních problémů jeho díla... Sám se o něm zmiňuje, ale tak, že poskystuje prostor pro různé interpretace souvislosti či odlišnosti obou částí básně.

Zřejmě lze tvrdit, že obě části jsou stejně spekulativní, byť v kosmologii Parmenidés vychází od toho, co je smyslově vnímatelné. Avšak jeho výklad usiluje o co nejlepší vysvětlení na základě domněnek "smrtelníků", proto se zřejmě jednalo o vnitřně logicky ucelený systém, nikoli o empiricky podložené induktivní či analogické závěry.


sipka Kritika a domýšlení

Nedostatečně dochovaný výklad o astronomických jevech zřejmě neumožňuje Parmenida smysluplně kritizovat nebo jeho myšlenky dále rozvíjet. Proto asi hlavním diskusním tématem bude role kosmologie v jeho básni vůbec.