sipka Vznik kosmu

Pýtharogás a nejstarší pýthagorejská kosmologie

  1. Pýthagorovci skládají celý vesmír z čísel, ale ne z čísel - jednotek, nýbrž soudí, že jednotky mají velikost.

    58 B9, Aristotelés, Met. 1080b18-20.


  2. ... čísla jsou první z celé přírody, proto usoudili, že prvky čísel jsou též prvky všech věcí a že celý vesmír je harmonií a číslem.

    58 B4, Aristotelés, Met. I, V, 986a1-3.


  3. ... prvky čísla jsou sudé a liché. Z nich jedno prý je neomezené, druhé omezené, jednotka však prý se skládá z nich obou, protože prý je zároveň sudá a lichá; čísla se pak skládají z jednotky a celé nebe ... z čísel.

    Aristotelés, Met. I, 5, 986a17-21.


  4. Jiní však, právě z této školy, tvrdí, že počátků je deset a vypočítávají se souřadně, totiž
    omezené a neomezené,
    sudé a liché,
    jedno a množství,
    pravé a levé,
    mužské a ženské,
    věc v klidu a věc v pohybu,
    přímé a křivé,
    světlo a tma,
    dobré a zlé,
    čtverec a obdélník.

    Aristotelés, Met. I, 5, 986a22-26.


  5. Pýthagorovci říkali, že je prázdno a že z nekonečna vstupuje do světa jednak vzduch, jako by jej svět vdechoval, jednak prázdno oddělující věci, ježto je prázdno jakýmsi dělidlem a hranicí sousedních věcí. Je především u čísel, neboť prázdno ohraničuje jejich podstatu.

    58 B30, Aristotelés, Fyzika 213b22-27.


  6. Je nemístné nebo spíše nemožné předpokládat vznik věčných jsoucen. Není třeba pochybovat o tom, zda pýthagorejci postulují nebo nepostulují vznik. Je jasné, že říkají, že jakmile je vytvořena jednotka - ať už z ploch ať z barev (povrchu) ať ze semene nebo z něčeho jiného, co nedokáží popsat - ihned je vtažena nejbližší část apeira a ohraničena hranicí.

    58 B26, Met. 1091a12-18.



sipkaVýklad

Je dáno apeiron, neohraničené a neomezené. Zároveň existuje něco omezené a omezující.
Problematický je status "jednotky". Jednak se naznačuje, že také sama vzniká (VI.). Pak by principy čísel a všech věcí - ἄπειρον a πεπερασμένον - byly i principem jednotky (viz II., III.).
Ovšem jednotka je do značné míry sama principem (opět III., dále IV. a VI.).
Snad to jde vyložit tak, že na počátku podle Pýthagory bylo apeiron i jediné omezené-omezující a první jednotka je vzniklým pokračováním omezujícího. Tato vzniklá, jediná jednotka vdechuje apeiron (podle Guthrieho může jít o vliv Anaximena), a tak vznikají čísla a číselné vztahy, tzn. zároveň i uspořádaný svět.

Jednotka má zřejmě schopnost reprodukovat se rozštěpením tím, že na sebe přitáhne něco z apeira a tomu vtiskne své vlastní ohraničení.


sipka Uspořádání kosmu

  1. [kosmos] považují za uspořádaný podle harmonických poměrů: kvartu, která je o třetinu větší, jako 8 ku 6, kvintu, jež je o polovinu větší, jako 9 ku 6, a oktávu, což je dvojnásobek, tj. jako 12 ku 6.

    Sextos Empeirikos, Pyrrh. hyp. III, 155.


Kosmos podle Pýthagory zřejmě obsahoval pouze 3 sféry nebo obíhající tělesa a centrální Zemi. Vzájemné vzdálenosti těchto těles byly vyjádřeny základními hudebními poměry, od nichž pýthagorejské myšlení vycházelo. Proto W. Kranz rekonstruoval podobu kosmu přibližně v této podobě (odpovídá to historické situaci, kdy ještě nebyly odlišeny planety od stálic):

Pýthagorův kosmos


sipka Filoláos - uspořádání kosmu

  1. [Filoláos] první prý též prohlásil, že se Země pohybuje v kruhu; jiní však tvrdí, že to byl Hiketás ze Syrákús.

    DK 44 A1 z DL, VIII 85.


  2. Opačně mluví italští filosofové, nazývaní pýthagorejci. Tvrdí totiž, že ve středu je oheň a Země jsouc jedním z nebeských těles ( τῶν ἄστρων ) je nesena v kruhu kolem středu a přitom vytváří noc a den. Vytvářejí ještě jinou Zemi, protikladnou této jejíž jméno je Proti-Země ( ἀντίχθονος ). Nehledají tedy vysvětlení a příčiny s ohledem na jevy, nýbrž donucují jevy směrem k některým jejich teoriím a domněnkám tím, že je zkoušejí přizpůsobit teoriím. Mnozí jiní s nimi budou souhlasit, že Země nemá být umístěna do středu, toto přesvědčení nepodporují na základě jevů, nýbrž spíše na základě teoretických úvah.

    [Důvody pro umístění ohně v centru:]
    Věří totiž, že tomu nejdůstojnějšímu náleží nejdůstojnější místo; oheň je pak důstojnější než Země, mez důstojnější než to, co je uprostřed a mezí je periférie ( ἔσχατον = poslední) a střed. Na základě takových analogií se nedomnívají, že Země leží ve středu světa, nýbrž spíše oheň.

    Pýthagorejci však mají ještě druhý důvod. To nejdůležitější z celku má být nejvíce chráněno, to je ale střed. Oheň, maje toto místo, nazývají Diovou stráží - jako by slovo "střed" mělo jen jeden jediný význam, a proto střed rozlehlosti byl zároveň středem věci a středem přírody. Ale jako u živočichů není totožný střed živého a střed těla, pak ještě spíše u světa v celku!

    Aristotelés, O nebi 293a20 (DK 58 B37).


  3. … poněvadž se zdá, že desítka je číslo dokonalé, zahrnujíc všechna čísla základní, je prý podle nich také deset obíhajících těles na nebi; ale poněvadž je jich vidět pouze devět, doplňují počet "protizemí" jako tělesem desátým.

    58 B4, Aristotelés, Met. 986a8-12.


  4. ... říkají, že je uprostřed vesmíru oheň, kolem ohně se pohybuje Protizemě …, jež je tak nazývána, protože je v opozici k této Zemi. Za Protizemí se pohybuje Země také kolem středu a za Zemí Měsíc … Země jako jedna z hvězd ve svém obíhání kolem středu vytváří noc a den podle polohy ke Slunci. Protizemi však nevidíme, ježto je nám stále v cestě tělo Země …

    Říkají, že ústřední oheň je tvořivá síla, oživující ze středu celou Zemi a oteplující, co z ní vychladne. Proto jej nazývají jedni Diovou hradbou…, druzí Diovou stráží …, třetí Diovým trůnem … Země působí den, když je osvětlena v části obrácené k Slunci, a působí noc kuželem stínu, který od ní vzniká.

    58 B37, Simplikios, In Cael. VII, 511, 27 - 512, 1 + 512, 10-17.


  5. Filoláos učí, že je uprostřed kolem středu oheň a nazývá jej krbem vesmíru, Diovým příbytkem, matkou bohů, oltářem a svazkem i měrou přírody. A opět jiný oheň je nahoře, vše obklopující. Ale první od přírody je střed; kolem něho krouží deset božských těl: obloha (nebo Olympos), pět oběžnic, za nimi Slunce, pod ním Měsíc, pod ním Země, pod ní Protizemě a za nimi za všemi oheň, mající v středu úlohu krbu. Nejhořejší část toho, co vše obklopuje, kde jsou čisté prvky, nazývá Olympem. Kraj pod oblastí Olympu, kde je uspořádáno pět oběžnic se Sluncem a Měsícem, nazývá světem ( κόσμος ). Část pod nimi, podměsíční a podzemskou, kde vzniká vše proměnlivé, nazývá oblohou. A spořádaných věcí nadzemských se týká moudrost, kdežto nepořádku vznikajících věcí se týká ctnost; ona je dokonalá, tato nedokonalá.

    44 A16 z Aëtia.


  6. Pýthagorovec Filoláos praví, že má Slunce povahu skla, že přijímá odraz světového ohně a vysílá k nám světlo i teplo, takže jsou jaksi dvě slunce, jedno ohnivé na obloze a druhé pocházející od něho, zdánlivě ohnivé, vzniklé zrcadlením, neřekne-li někdo, že je i třetí slunce, totiž záře, která se k nám rozptyluje odrazem od zrcadlového obrazu, neboť i to nazýváme sluncem jako obraz obrazu.

    44 A19 z Aëtia.


  7. Někteří pýthagorejci, mezi nimi je Filoláos, vysvětlují podobnost Měsíce Zemi tím, že je obydlen stejně jako naše Země živočichy a rostlinami většími a krásnějšími. Živočichové na něm jsou totiž patnackrát silnější a nevyměšují, a den je adekvátně dlouhý.

    44 A20 z Aëtia.



sipka Vyklad

Systém je tedy následovný:

Tento systém může pocházet přímo od Filoláa.

Protizemě jednak doplňuje počet těles na posvátnou desítku, jednak sloužila k vysvětlení zatmění Měsíce (některá zatmění jsou způsobena Zemí, některá Protizemí). Schéma pohybu Protizemě, Země a Slunce kolem centrálního ohně si pýthagorejci mohli představovat asi takto (horní obrázek znázorňuje Zemi v noci, dolní ve dne):

Pohyb Protizemě


sipka "Hudba sfér"

  1. Zdá se některým, že je nutné, aby vznikal hluk, pohybují-li se tak veliká těla, neboť je tomu tak i u těles zde na zemi, ač nemají stejný objem ani se nepohybují takovou rychlostí. Když se Slunce, Měsíc a tolik tak velikých hvězd rychle pohybuje s takovou prudkostí, tu není možno, aby nevznikal jakýsi nesmírně veliký hluk. To předpokládají a domnívají se též, že jsou rychlosti nebeských těles v souzvučném poměru podle svých vzdáleností. Proto říkají, že vzniká harmonický zvuk nebeských těles pohybujících se v kruhu. A ježto se zdálo nepochopitelným, že bychom neslyšeli tento zvuk, odůvodňují to tím, že se hned od narození setkáváme s tímto zvukem, takže nám není nápadný v poměru k ostatnímu tichu. Neboť zvuk a ticho rozlišujeme v jejich vzájemném poměru; …

    58 B35, Aristotelés, O nebi, 290b15-28.


  2. [Pýthagorás] slyšel harmonii celku …

    Porfyrios, Vit. Pyth. 30 (DK 31 B129).


  3. Celý svět je uspořádán podle jakési harmonie, (...) protože je z čísel a harmonie vychází z čísla. Jestliže se totiž kolem středu pohybují tělesa, jejichž vzdálenosti jsou v určitém poměru,
    jestliže se některá pohybují rychleji a některá pomaleji,
    jestliže tělesa pohybem pomalejší vydávají zvuk hlubší, rychlejší vyšší,
    pak tyto zvuky vznikající podle poměru vzdáleností v celku vytvářejí harmonický zvuk.

    ... Řekněme, že vzdálenost Slunce od Země je dvojnásobná než vzdálenost Měsíce, vzdálenost Venuše trojnásobná a Merkura čtyřnásobná, a předpokládali, že také u každého dalšího tělesa je nějaký aritmetický poměr a že pohyb celého nebe je harmonický.

    Alexandros z Afrodisiády, In Met. 39, 22 - 40, 6.



sipka Výklad


sipka Zhodnocení

Vztah pýthagorejské kosmologie a filosofie


sipka Kritika a domýšlení

Kritika je velmi znesadněna tím, že pýthagorejci nevycházejí z pozorovaných jevů, nýbrž z číselné spekulace - "vnější" kritika tedy je příliš snadná a nevyžaduje zvláštního přemýšlení. Ovšem jejich kosmologický systém zřejmě nebyl propracován do takových detailů (nebo se nedochovaly zprávy), aby bylo možno přemýšlet o jeho vnitřní konzistenci. Najdete přesto nějaký prostor pro kritiku či domýšlení pýthagorejské kosmologie?