sipka Obecné rysy mýtických kosmogonií

 

KRS:

  • Personifikace principů a jejich pojímání jako božských osob.
  • Přesvědčení o oduševnělosti a dokonce teleologické podstatě světa. To ovšem pokračuje i u předsókratiků - např. Empedoklés.
  • Symbolický mýtický jazyk i výklad.
  • Nejdůležitější rys podle KRS:
    Uzavřená společnost, v níž ústní předávání mýtů je nástrojem udržování společenství. Přechod k filosofii je proto umožněn teprve vznikem otevřené společnosti v polis.

Z hlediska studia:

  • Obrazné vyjadřování nelze následovat a kriticky posuzovat - pouze studovat jako danost.
  • Mýtické vyjadřování nevychází striktně ze zkušenosti, proto ani nelze rozhodnout, nakolik se zkušenosti drží a nakolik je spekulativní.
  • Proto neposkytuje příliš prostoru pro přemýšlení.
  • Rekonstrukci "systému" také velmi brání fragmentárnost svědectví (s výjimkou Hésioda).


sipka Homér - Ílias

 

Viz text k DF I.

Nejzajímavějším prvkem na této představě je Ókeanos (viz KRS I, 2, s. 22 - 30).

  • KRS jednak poukazují na to, že představa řeky, která teče dokola kolem celého světa, nemůže pocházet z bezprostřední smyslové zkušenosti, zvláště zkušenosti řecké. Pro Řeky totiž bylo hranicí světa spíše slané moře.

    Z toho důvodu zřejmě pochází tato představa z Egypta nebo z Mezopotámie, kde velké řeky (Nil, Tigris, Eufrat) skutečně mohly tvořit určitou hranici.

  • Jaký je význam Ókeanu v rámci kosmologických či kosmogonických úvah?
    Některé pasáže v Íliadě totiž naznačují, že Ókeanos by mohl být původem nejen všeho vodstva, ale také bohů a vůbec všeho vznikání - v tomto smyslu pak význam Ókeanu chápou i Platón a Aristotelés.

    Podle KRS však neexistují doklady pro tvrzení, že v raných řeckých (homérských) představách lze najít systematické zpracování takového kosmogonického významu Ókeanu, spíše se jedná pouze o dílčí pasáže.



sipka Hésiodos - Theogoniá

 

Viz text k DF I.

Schematicky lze počátek vznikání znázornit takto:

První vznikání podle Hésioda

Dále Země s Úranem zplodili Titány s nejmladším Kronem. Následují mýtické příšery a dále boj Krona s Úranem - při tom se rodí z mořské pěny Afrodíta. Z Noci (a to "aniž s kým spala") se dále rodí Osud, Smrt, Spánek, Sny, Hoře, tři bohyně osudu, Šalba a Láska, Staroba, Eris.
Eris je zase matkou Trudu, Hladu, Žalů, Zapomenutí, Vřav, Bitev, Vražd, Sporů, Hádání, Nezákonností, Zkázy, Přísahy. Následují mýtické postavy a příšery.

Obraz světa:

Nebe

 

 

pod ním Země

 

 

stejně hluboko pod ní Tartaros (9 dní volného pádu)

V Tartaru jsou zdroje i konce (pégai kai peirata) země, moře i nebe. Sídlí tam Noc a její děti Spánek a Smrt a je tam Hádův palác.

Od verše 885 následuje výčet potomků Olympanů, počínaje Diem.

KRS:

  • Hésiodos zřejmě spojil dva výklady, proto celek není jednotný, např. Erós (láska či touha) se nepodílí na vzniku Úrana, Pontu, Erebu či Noci.
  • Otázkou je, co rozuměl Hésiodos termínem Chaos. Mohlo se jednat o mezeru mezi Zemí a Nebem - pak by počátečním dějem bylo jejich oddělení.


sipka Orfické kosmogonie

 

E. Zeller. Die Philosophie der Griechen I. Erste Hälfte. Lipsko 1919.
KRS.

Prameny

Nejvíce informací dochovali pozdější novoplatónikové (4. - 6. st.), zvláště Damaskios. Novoplatónské myšlení totiž mělo velmi blízký vztah k symbolickému a alegorickému jazyku a v tomto duchu se snažilo interpretovat i staré mýty. Novoplatónikové ovšem vycházeli z Eudémových historických spisů, a tedy jejich informace jsou poměrně důvěryhodné.

Doba vzniku orfických mýtů

Lze ji určit jen obtížně, protože orfické hnutí se dlouho vyvíjelo. Počátky kosmogonických představ podle KRS zřejmě spadají do 6. - 5. st. př. Nejednalo se však o jednotnou představu, nýbrž existovalo několik různých orfických verzí vzniku kosmu:

  1. [V KRS (i).] Od Eudéma, Aristotela a Platóna.
    První byla Noc, vedle ní Země a Nebe, které zřejmě z ní vyšly.

     

  2. [V KRS není.] Apollónios.
    Na počátku se ze směsi všech věcí vydělily země, nebe a moře, dále Slunce, Měsíc a hvězdy získaly své dráhy a vznikly hory, řeky a zvířata.

     

  3. [V KRS (iii) a (iv) - rozpracování verze uvedené pod bodem 4.]
    Na počátku vývoje světa byla voda a látka (hýlé), která se zhustila v zemi. Z nich vzniká okřídlený, vícehlavý, bisexuální had s tváří boha, nazývaný Héraklés nebo Chronos, který nikdy nestárne. S ním je sjednocena nutnost nebo Adrasteia, která se rozprostírá až po kraj světa (symboly pojmů času a nutnosti). Tento drak zplodí obrovské vejce, které se rozlomí a z horní poloviny se stane nebe, z dolní země. Objevuje se ještě jeden bůh, nazývaný Protogonos nebo Zeus i Pan jako pořadatel všeho (panteismus).


    Voda byla podle něho počátkem všeho, z vody se usadilo bahno a z obou se pak zrodilo zvíře, drak. Ten měl narostlou lví hlavu, uprostřed měl tvář boha a slul Héraklés i Čas. Tento Héraklés zplodil nadmíru veliké vejce, jež, jsouc plné, se pod tíhou ploditele rozlomilo ve dvé působením tlaku. Tu jeho hoření část se stala Uranem, a co bylo dole, stalo se Zemí… Uranos pak, obcovav se Zemí, zplodí ženy Klóthó, Lachésis, Atropos, storuké muže Kotta, Gyga, Briarea a jednooké obry jménem Hrom, Blesk a Svit. I spoutal je Uranos a uvrhl do podsvětí, ježto se dověděl, že ho synové svrhnou z vlády. Země se proto rozhněvala a zrodila Titány:
    Jinochy Uranovce pak zrodila vládkyně Země,
    Které příjmením zvou též Titány, protože oni
    Uranu, hvězdnému otci se těžce pomstíti měli.

    (DK 1 B13 z Athénagory)

     

  4. [V KRS (ii).] Za mnohem starší je považována orfická kosmogonie nazvaná Damaskiem jako "obvyklá" nebo "uchovaná v rapsodiích".
    Podle ní je první Chronos. Ten vytváří étér a temnou nezměrnou propast, z nichž pak tvoří stříbrné vejce, a z něj vzniká prvorozený bůh Fanés, který všechno osvětluje. Bývá také nazýván Erós, Metis … a obsahuje v sobě zárodky všech bohů. Fanés rodí sám ze sebe noc, s ní Úrana a Gaiu - rodiče středních rodů bohů. Jejich genealogie se v podstatě řídí Hésiodem. Když se narodí Zeus, pohltí Fana, a právě proto je on sám souhrnem všech věcí. Potom plodí bohy poslední generace a vytváří svět. Do této fáze spadá zajímavé vyprávění o Dionýsovi Zagreovi.


sipka Ferekýdés ze Syru


Zlomky

  1. ... neboť "smíšení" teologové - ti, kteří neříkají všechno mytickým způsobem, jako např. Ferekydés a někteří jiní a také mágové - pokládají plodivý počátek za to nejlepší.

    DK 7 A7, Aristotelés, Met. XIV, 4, 1091b8


  2. Zas (Zeus), Kronos a Chthonie byli vždycky; Chthonie pak byla pojmenována Gé, ježto jí Zas dá zemi darem (geras).

    DK 7 B1 z DL


  3. Ferekydés učí, že jsou věčně Zas, Kronos i Země, první to tři počátky, jeden před dvěma a dva po jednom, že Kronos učinil ze svého semene oheň, vzduch a vodu… a že z těchto počátků, rozdělených do pěti slují, vzniklo jiné, četné pokolení bohů, nazvané "paterá sluj".

    A8 z Damaskia


  4. Ferekydés vyprávěl, že se Zeus, když chtěl stvořit svět, změnil v Eróta, protože skládaje vesmír z protiv, uvedl jej v souhlas i v lásku a všem věcem vštípil totožnost i jednotu vším pronikající.

    B3 z Prokla



Výklad

Ferekýdés žil kolem r. 540 (a byl tedy mladším současníkem Anaximandra) a podává svébytné přetvoření starších kosmogonií.

Počátky podle něj představují (božské) bytosti Zas, Chronos a Chthonie. Chthonie je Země, Chronos část nebe blízká Zemi a božstvo, které ji ovládá, Zeus nejvyšší bůh, jenž řídí celý svět a zároveň je nejvyšším nebem. Chronos vytvořil ze svého semene oheň, vzduch a vodu. Z toho všeho - tří mocností a tří látek, rozčleněných do pěti záhybů, slují (mychoi) - vzniká paterý božský rod a stejně tak z pěti částí sestávající světový řád (pentekosmos).

Ovšem jak konkrétně svět vzniká a jak se na tom podílejí ony tři mocnosti, se nedá z Damaskiovy stručné zprávy zjistit. Kosmogonický proces tedy zůstává zcela nejasný.

K představě, jak podle Ferekýda vzniká Země jako vesmírné těleso, přispěl nález papyrového zlomku v r. 1903. Zlomek popisuje svatbu boha nebe (Zas) a bohyně Země (Chthonié). Přitom z jejich spojení vzniká těleso Země a Chthonié se od té chvíle jmenuje Gé. Ovšem tato zpráva neobsahuje ani náznak nějakého přírodovědného, "fyzikálního" vysvětlení vzniku Země. To vynikne zvláště ve srovnání s Anaximandrovým či Anaximenovým výkladem.

Také u Ferekýda dochází k boji bohů, ale vůdcem nebeských bohů není Zeus, nýbrž překvapivě Kronos. Pravděpodobně ve svém spise mluvil i o stěhování duší, protože byl označován za Pýthagorova učitele.

Jeho kosmologie má alegoricko-symbolický charakter.

 


sipka Srovnání Ferekýdovy a Hésiodovy kosmogonie


 

Je zde patrný pokrok v myšlení. Vidíme určitou snahu odlišit látkové složky světa (zemi a atmosférické elementy) a také látku a tvořící sílu. V boji Krona a hada Ofionea (o němž podávají zprávu jiné zlomky z Ferekýda) lze snad vidět myšlenku, že současný světový řád se utvořil tak, že síly propasti byly svázány vlivem horních elementů.

Prazáklady světa jsou výslovně prohlášeny za věčné. Průběh stvoření světa je ovšem líčen zcela v mýtickém způsobu starších theogonií. Vykonává jej Zeus svou božskou mocí, nejsou hledány přirozené příčiny.

V myšlence, že Země bez pevné podpory se vznáší na tomtéž místě, se shoduje s Anaximandrem. A věčné bytí bez počátku, které připisuje svým třem prabohům, je jednou ze základních charakteristik apeira.

Ovšem Anaximandrovo myšlení je mnohem "vědečtější" nebo "filosofičtější".