sipka Opakovaný vznik a zánik kosmu?

  1. [Xenofanés] praví, že nic nevzniká, ani nehyne, ani se nepohybuje a že veškero - jedno (ἓν τὸ πᾶν) je beze změny (ἔξω μεταβολῆς) . Říká též, že bůh je věčný, jeden, veskrze sobě podobný, ohraničený, kulové podoby a všemi částmi vnímající.

    A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 2.


  2. [B23] Bůh je jeden, největší mezi bohy a lidmi,
    a smrtelníkům není podobný ani tělem, ani myslí.

    [B26, 25] Setrvává stále na témže místě a vůbec se nepohybuje.
    Ani se pro něho nesluší, aby přecházel pokaždé jinam,
    nýbrž myšlenkou svého ducha bez námahy otřásá vším.

    [B24] Celý vidí, celý myslí, celý slyší.

    B23 z Klémenta; B25 a 26 ze Simplikia; B24 ze Sexta.


  3. ... s pohledem upřeným na nebe jako celek prohlašuje, že jedno je bůh.

    A31, Aristotelés, Met. I, 5, 986b 21.


  4. ... κόσμος je nevzniklý, věčný, nepomíjející.

    A37, Aëtios II, 4, 11.


  5. ... K zániku celého lidstva dochází pokaždé, když se země sesune do moře a promění se v bahno; pak znovu počíná vznikání a všechny světy mají takovýto základ (ταύτην πᾶσι τοῖς κοσμοῖς γίνεσθαι μεταβολήν).

    A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 6.


  6. Ale smrtelníci se domnívají, že bohové se rodí,
    že mají oděv, hlas i tělo jako oni.

    B14 z Klémenta, Strómateis V, 109, 2.



sipka Výklad


sipka Země (a voda)

  1. Vrchní hranice Země je ta, kterou vidíme u našich nohou
    a která sousedí se vzduchem; její spodek však sahá do bezmezna.

    B28, Achillés.


  2. Někteří říkají, že je spodek Země neomezený, pravíce, že je zakořeněna v neomezeném jako Xenofanés Kolofonský, aby nemuseli hledat příčinu věci.

    A47, Aristotelés, O nebi 294a 21 nn.


  3. Xenofanés se domnívá, že země se mísí s mořem a časem se působením vlhka rozpouští. Říká, že má o tom takovéto důkazy: ve vnitrozemí a v horách se nacházejí mušle a v syrakúských lomech byl nalezen otisk ryby a mořských řas, na Paru zase hluboko v zemi otisk vavřínu a na Maltě ploché otisky všech mořských živočichů. A tvrdí, že ke vzniku těchto věcí došlo tehdy, když bylo v dávné době všechno pokryto bahnem a otisk v bahně zaschl.
    [Následuje A33, I, 14, 6; text V. nahoře.]

    A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 5-6.


  4. Všechno, co se rodí nebo roste, je zemí a vodou.

    B29, Simplikios, In. Arist. Phys. 189, 1.


  5. Neboť všichni jsme se zrodili ze země a z vody.

    B33, Sextos, Adv. math. X, 34.


  6. Moře je pramenem vody a pramenem větru;
    vždyť bez velkého moře <by nebylo ani síly větru
    dujícího z> nitra mraků,
    ani říčních toků, ani dešťové vody z nebe;
    velké moře je však ploditelem mraků, větrů
    a řek.

    B30, Aëtios, III 4, 4.



sipka Výklad


sipka Nebeská tělesa (a duha)

  1. Slunce vzniká denně z malých částeček ohně, které se shromažďují, a Země je neohraničená a není obklopena ani vzduchem ani oblohou. Je bezpočet Sluncí a Měsíců a všechno vzniká ze Země.

    A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 3.


  2. Říká, že Slunce je nahromaděním množství malých jisker. (...) Slunce a hvězdy, říká, vznikají z mraků.

    A32, Pseudo-Plútarchos, Strómateis 4.


  3. Xenofanés praví, že Slunce je tvořeno vznícenými oblaky. Theofrastos ve svých Názorech přírodních filosofů napsal, že je tvořeno malými částečkami ohně nashromážděnými z vlhkého výparu, které se dále shromažďují ve Slunce.

    A40, Aëtios, Placita philosophorum II, 20, 3.


  4. Xenofanés tvrdil, že je mnoho Sluncí i Měsíců podle oblastí, krajů a pásem Země a že v určitou dobu je (sluneční) kotouč zapuzen do nějakého námi neobydleného kraje Země a takto, jako by vkročil do prázdna, působí úkaz zatmění. Týž myslitel říká, že Slunce postupuje do nekonečna, ale že se pro velikou vzdálenost zdá, jako by obíhalo v kruhu.

    A41a, Aëtios, Placita philosophorum II, 24, 9.


  5. Xenofanés pokládal Měsíc za zhuštěný mrak... každoměsíční ukrytí se děje jeho uhašením.

    A43 z Aëtia, II, 25, 4.


  6. Podle Xenofana vznikají hvězdy z rozžhavených mraků, hasnou každý den a v noci znova ožívají jako žhavé uhlíky.

    A38 z Aëtia, II, 13, 14.


  7. Ta, kterou nazývají Iris [duha] , je také jen oblakem,
    na pohled purpurovým, červeným a žlutým.

    B32.



sipka Výklad


sipka Výklad

Na jedné straně lze ocenit jeho snahu o výklad přírody na základě přirozených sil a jeho "přírodovědné" vysvětlení jevů, jež byly běžně spojovány s bohy (duha). To jde ruku v ruce s kritikou antropomorfního náboženství. Naopak není zřejmé, jestli a jak přírodní dění souvisí s "jeho" bohem.

Zároveň lze vyzvednout empirický základ obecných úvah - zkameněliny jako doklad opakovaného vzestupu vody.

Na druhé straně jeho vysvětlení především pozorovatelných jevů je poměrně naivní a zřejmě neumožňuje vysvětlit pravidelnost těchto j

sipka Kritika a domýšlení

Výklad nebeských těles a jevů zřejmě může být podroben kritice tím, že se domyslí důsledky.

Také Xenofanova kosmologie s představou cyklického zatopení povruchu Země vodou může poskytnout inspiraci k přemýšlení - o oprávněnosti takového závěru na základě empirických fakt i o důsledcích z ní plynoucích.