Sborník prací FF BU
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 45, 1998
Radim Brázda
Agora filosofů zbavená
Začneme poněkud drsně: domnívám se, že filosofové i filosofie
dnes a v našich podmínkách nemají příliš vysoký kredit na pomyslném
intelektuálním žebříčku, který by alespoň zhruba vyjadřoval mínění
většího a různorodého vzorku lidí. Kdo by o tomto tvrzení pochyboval,
nechť si porovná výsledky a preference grantových rozhodnutí
- filosofie je spíše trpěna. Na obhajobu tohoto stavu budiž
řečeno, že to není příliš výjimečná situace.1 Filosofie (a znovu připomínám
- u nás) nepatří dnes mezi příliš razantní způsoby smyslové
a racionální mobilizace. Mnozí filosofové se tím příliš netrápí
a akademická skrytost jim vcelku vyhovuje, jiní se na pomyslnou
agoru i mediálního typu snaží proniknout. Mnozí filosofové rovněž
podléhají jisté nostalgii po svých domnělých dřívějších kompetencích.
Do stavu vyvolávajícího nostalgii se však často dostaneme vlastním
přičiněním. Pokud se nespokojíme s vnímáním filosofie jako exkluzivního
intelektuálního klubu, pak se můžeme ptát, proč se filosofů dnes
nikdo na agoře na nic neptá, proč tam ani nechodí a proč i oni
sami pochybují o svých kompetencích? Zpráva o situaci v kompetencích
filosofie pak připomíná orgie pochybných inzerátů na domy, v
nichž už nikdo nebydlí, bydlet nechce, nebo které se staly neobyvatelné.
Podle německého filosofa O. Marquarda byla filosofie v průběhu
svých dějin nejdříve kompetentní pro všechno, pak pouze pro něco
a nakonec pouze pro doznání své vlastní inkompetence. V požadavcích
na různé kompetence jí konkurovalo a) náboženství, reagující
na výzvu "vést lidi ke spáse", což filosofie koneckonců nevnímala
jako svůj úkol; nebyla spasitelská, nýbrž se stala problematickou
a problematizovala, b) exaktní vědění, reagující na technologickou
výzvu požadující vedení lidí k lidsky užitečnému vědění; i zde
přestala být filosofie kompetentní i když se podle Marquarda
jevila po nějakou dobu v podobě teorie vědy jako ancilla
scientiae, c) politická výzva žádala od filosofie, aby vedla
ke spravedlivému štěstí lidí; politická praxe však převýšila
filosofii a to ať již aktivitou či smyslem pro možné a institucionální.
Nejinak je tomu s kompetencemi i v oblasti životní moudrosti
a vzpomínek a tak Marquard konstatuje kompetentnost filosofie
pouze pro doznání své vlastní inkompetence. Podle něj jí jedna
kompetence přece jen zůstala a to je kompetence ke kompenzaci
uvědoměné inkompetence.2 Tato důslednost je však v jeho pohledu institucionálně
sebevražedná: proč by někdo naslouchal "vědě", která má potíže
s chápáním své vlastní činnosti, má pochybnosti o svých kompetencích,
je vůči sobě skeptická? To, co filosofa uspokojuje, může odradit
případné abonenty a v publiku pak zůstanou usazeni opět pouze
filosofové. Můžeme se ptát následovně: je nutné, aby filosofům
někdo naslouchal? Nevystačí si v zavedených institucích i bez
toho? Filosofové mohou psát špatně, odtažitě, mohou být nudní,
temní, mohou být diskreditováni jako tlachalové - přesto filosofické
instituce fungují, časopisy se plní a knihy produkují. Jistá
míra nezájmu o filosofii jí může být i užitečná, nemusí být alespoň
nikomu vděčná a pokud se drasticky nepromění struktura humanitních
věd, nehrozí ani nebezpečí institucionálního ohrožení. Jako filosofové
bychom se mohli bránit, že to není naše vina, že jistá míra nesrozumitelnosti,
vyžadující k rozbalení předkládané informace větší intelektuální
úsilí než běžný seriál, byla kvalifikována jako nekompetentnost.
Tato výtka by mnohé "kritiky" ani nenapadla např. v případě fyziky
- u filosofie ale ano, protože dnes jsme přeci "všichni tak
trochu filosofové". Mnohé varianty filosofických promluv a úvah,
které jsou kousavé a nepohodlné, byly tak odsouzeny do role Kassandry.
Ta sice získala od Apollóna schopnost předvídat budoucnost, ale
protože odmítla jeho lásku, ztrestal ji tím, že nikdo jejím věštbám
nevěřil - uražená ješitnost mocných tak byla kompenzována.
Způsobů, jak se dostat zpět na agoru, je jistě celá řada. V Itálii
bylo svého času možné zakoupit na stáncích vedle knih o květinách,
psech nebo zahradnických encyklopedií vícedílné, sešitové dějiny
filosofie pro laiky (Storia della filosofia antica, moderna
a contemporanea,1985/87), které editoval pro Římské nakladatelství Armando
Curcio filosof Emanuele Severino. Při tomto počinu se sešlo množství
italských filosofů rozdílné orientace a časově pokrývaly tyto
sešity úsek od starověkého Řecka po antropologické myšlení a
strukturalismus stol. 20. Jediný povel, který přišel pro autory
z nakladatelství byl: srozumitelnost. Další italskou pozoruhodností,
která vzbudila zájem o filosofii byly i dvoudílné dějiny řecké
filosofie Luciana De Crescenda. První díl Storia della Filosofia
Greca I Presocratici, vyšel v r. 1983 - obratem ruky
bylo prodáno 600 000 výtisků, po měsíce se držel na špičce italských
bestselerů. De Crescendo byl bývalý manažer společnosti IBM,
který zhruba 10 let před vydáním knihy pověsil svoji práci na
hřebík a věnoval se filosofii. Předtím působil rovněž jako ilustrátor
komiksů, fotograf a televizní moderátor. Pozoruhodné bylo, že
i německý překlad jeho dějin se stal bestselerem, který kupovaly
především ženy - časopis Cosmopolitan dělal rozhovory s tímto
"dobře vypadajícím, fascinujícím mužem". Úroveň popisu
dějin byla však spíše typu Readers-Digest, De Crescendo fabuloval,
vtipkoval a kritici v Německu označili jeho knihu za opak filosofie,
hru, které podlehla realita. Jistě je možná i tato cesta.
Poněkud jinou zvolili němečtí kolegové: od roku 1988 se pravidelně
věnuje televizní stanice Westdeutsche Rundfunk Fernsehen
Köln filosofickým tématům - natáčí portréty, dokumenty, reportáže
a diskuse.3 Do 1996 bylo odvysíláno
kolem 100 pořadů. Záměrem televizní série s názvem Philosophie
heute je představovat nejvýznačnější filosofy široké veřejnosti
a informovat o nejdůležitějších filosofických proudech přítomnosti.
Tento počin vychází z prosté skutečnosti: ve společnosti, v níž
se postupně považuje za důležité a skutečné pouze to, co se ukazuje
v televizi, by bylo pro filosofy fatální, kdyby se v tomto médiu
neprezentovala filosofie. Konec konců téma "filosofie a veřejnost"
je stále více na programu mnoha střetnutí a kongresů.4 Některé pořady vychází i prostřednictvím
videokazet, takže je možné shlédnout např. öbrazové monografie"
H. G. Gadamera, H. Blumenberga, U. Eca, J. Habermase nebo profil
autora školského bestseleru Sofiin svět J. Gaardera. Výběr
z tohoto ojedinělého televizního počinu získal nedávno i knižní
podobu.
V roce 1997 vyšel sborník editovaný U. Boehmem s názvem Philosophie
heute. Gespräche mit U. Beck, H.-G. Gadamer, J. Habermas,
H. Jonas, O. Marquard, W. Ch. Zimmerli, R. Rorty, I. Prigogine,
R. Sennett u a. (Campus, Frankfurt a. M. 1997, 223 s.).
Velmi často byli dříve ti, kdo chtěli učinit filosofii srozumitelnější
pro každého (protože, jak se praví v předmluvě knihy, myšlení
je člověku vlastní jako klokanům skákání a opicím šplhání), označováni
v Německu jako žurnalisté nebo marxisté a riskovali při tom svoji
akademickou kariéru (epizodní příhody Adorna, Blocha, Horkheimera,
Wittgensteina). V reakci na skutečnost, že dnes (ostatně i dříve)
je mezi filosofií a veřejností hluboký příkop, reagovali filosofové
často otázkou: K čemu ještě filosofie? Nedistancovala se
elitářsky od starostí lidí? Technika a věda triumfovaly, zatímco
filosofové živoří v ghetech univerzit a filosofie se stala epigonální
a velebí zašlou slávu lepších časů. V posledních desetiletích
se častěji hovoří o nové odpovědnosti filosofie: snaží se opět
získat praktické kompetence, snaží se pomoci orientovat ve veřejných
diskusích. O jednu z podob realizace tohoto záměru se snaží zmíněná
televizní řada a její malou součástí je i tato kniha. Při těchto
pokusech o rehabilitaci veřejné role filosofie se často soustřeďuje
pozornost na etiku, o niž je zatím největší zájem a mohla by
představovat jednu z vratkých lávek přes vyhloubený příkop. Filosofové
by mohli nastoupit na místa, která obsadili psychologové, terapeuti
a různí léčitelé duší.5
Kniha sama je koncipována jako upravený záznam rozhovorů - v
nich se snad lépe ukazuje, že myšlení je proces a živoucího filosofování
se dobře dosahuje právě v rozhovoru. Víme však také, že nadužívání
slova "diskurs" pouze může vytvářet zdání neustálého dialogu.
V knize, i ve všech televizních pořadech, se hovoří jazykem,
který bere ohled na veřejnost a filosofické laiky. Televize tak
může posloužit jako korektura pro příslušné filosofy a současně
přezkoušení schopnosti srozumitelně vyjádřit a obhájit své myšlenky.
Kniha je rozdělena na části Filosofie (s tématy K čemu
filosofie? Poslední jistota, fundamentalismus ve filosofii), Poznání
(témata Poznání a příroda, Čas), Morálka (Je morálka
moderní? co drží společnost pohromadě? Hodnoty a k čemu
je potřebujeme?), Politika (zde se objevuje "německé" téma Jsme
opět národem?, Vládne právo v politice?), a poněkud nebezpečně
znějící název poslední části Život (Co člověku chybí,
otázky a odpovědi filosofie, hledání vlastního života).
V části K čemu filosofie? připomíná Marquard neinstrumentálně
chápanou filosofii, která má co do činění se základní orientací
ve světě. Tam, kde podle něj roste potřeba orientace, tam vzrůstá
potřeba filosofie, čím modernější bude moderní svět, tím nutnější
je filosofie. Ovšem je filosofie taková, nebo se takovou teprve
stane? Není otázka "k čemu filosofie?" variantou otázky "k čemu,
nač vědění?".
Pokud se v průběhu dějin zřetelně vydělily a vydělují vědy, co
z filosofie zůstane? Nanejvýš ona výše zmíněná možnost kompenzovat
svou inkompetenci, což je však poněkud temný pohled. Marquard
připomíná tezi H. Plessnera (z knihy Verspätete Nation):
filosofie se dostala do prekérní situace, v níž se jeví jako
nadbytečná. Tím, že proti této situaci vystupuje, se z ní postupně
zotavuje. Tento proces začal u Kanta. Nyní se musíme ptát: co
vědy mohou a co ne? Tento vzájemný obchod nazval Kant svého času Kritikou.
Shrnuto: v té míře, v jaké ztratila filosofie své kompetence,
které zůstaly z ní se vydělujícím vědám, rostla současně nová
kompetence, která se v tomto procesu odkrývala (interdisciplinarita
a pod.).
Z uvedené situace vyplynuly dvě otázky: 1) co se stane ze
sociálních věd, když se od filosofie zcela emancipují? 2) co
se děje tam, kde se nefilosofuje?
Marquard tuto situaci komentuje následovně: neznamená to, že
tam, kde se nefilosofuje není žádná filosofie, ale špatná filosofie
- oblast ovládají šarlatáni či varianty moralistů, kteří hlavu
nahrazují zdviženým prstem. Na druhé straně ovšem tam, kde
se filosofové stávají "guru", není s jejich filosofií něco v
pořádku. Filosofové musí učinit "guru" zbytečnými. Marquard to
nazývá dietetikou významového očekávání - tak jako
by měl člověk, který se stává korpulentnějším, držet dietu.6
V diskusi o "posledních jistotách" ve filosofii lze nalézt zvažování
síly tradice, předpokladů předchozích filosofů ve spojitosti
se zpochybněním nutnosti těchto "prvních a posledních základů"
ve jménu např. sociálního uvažování. Filosofie zaměřující pozornost
na hermeneutiku - tedy posléze na dorozumívání - bude scilovat
mezi těmito dvěma póly, které jinými slovy popsal M. Horkheimer,
kterého zmiňuje jeden z účastníků diskuse: filosofie se vždy
vyznačovala na jedné straně metafyzickým optimismem, věčnými,
nezničitelnými idejemi a na druhé straně sociálním pesimismem.
To, co je nazýváno jako relativismus, skepticismus, jejich různé
varianty nebo popř. postmodernismus, představovalo opačný tah
vyznačující se sociálním optimismem a metafyzickým agnosticismem.
Pokud nás bude zajímat v této knize především téma role a kompetencí
filosofie, pak se můžeme proplétat diskusemi dále. V části Poznání
je záznam diskuse, které se účastnil s O. Marquardem rovněž R.
Rorty. Ten si klade otázku: existuje při hledání nějakého základu,
kterým mohou být v tomto případě lidská práva, filosofické zdůvodnění?
Tedy, existuje filosofické zdůvodnění pro lidská práva? Kultura
lidských práv je podle něj fenomén doby po druhé světové válce
a považuje ji za nejpozdnější formu cílů francouzské revoluce.
Avšak, mají lidé skutečně "lidská" práva? Lidská práva jsou v
Rortyho pohledu zkrácením sociálních a politických nadějí naší
kultury. Otázka, která z toho plyne pro intelektuály zní: "co
můžeš udělat pro lidská práva i když pro ně neexistuje filosofické
zdůvodnění?" Odpovídá si následujícím způsobem: dělej totéž,
co žurnalisté, spisovatelé a teoretici; vyprávěj "historky" o
tom, jak to vypadá na druhé straně oceánu nebo v příštím pokolení,
na příštím území a to pro to, aby bylo možné říci, že lidé zde
žijící jsou tobě a nám podobnější, než si myslíš. Jedinou cestou,
jak ukázat, co se stane, když lidem nebude přiznáno to, co nazýváme
lidskými právy, je ukazovat, co se děje, když lidé nemají lidská
práva. Marquard k této diskusi dodává, že při hledání funkčních
základů není příliš času pro abstraktní a principiální úvahy,
pro něž je náš život krátký a čas pro něj vyměřený konečný. Z
toho plyne jedno: nemůžeme čekat, musíme si pospíšit, ale právě
tak musíme pěstovat jistotu kompenzace této rychlosti, tedy kulturu
uchování. Nedisponujeme tím, čím James Bond, který je autorem
rčení "Žijeme jen dvakrát". Jiný život můžeme podle Marquarda
získat tím, že máme všichni spolu-občany, spolu-lidi.
V intencích těchto úvah jsou i pozice prezentované v oddíle Morálka.
Morálka je pro O. Höffe definována protnutím tří známých maxim:
myslet na místě sebe sama, myslet na místě každého jiného, myslet
ve shodě se sebou samým. Připomíná, že odpověď na otázku, zda
je morálka moderní, je jednoznačná, protože problémy, kterými
se zabývá jsou našimi vlastními s novu brizancí a aktualitou.
Mohli bychom sledovat diskuse, které se týkají otázek hodnot
(které jsou např. pro J. Mittelstrasse produktem naší vůle, spolužití,
přání, touhy mít se lépe), solidarity (která není vnímána v tom
smyslu, jak ji praktikujeme v dnešním politickém stavu: dva se
dohodnou na tom, že třetí musí platit), politiky (diskutoval
rovněž J. Habermas s R. Dworkinem), v oddíle co chybí člověku
se můžete s H.G. Gadamerem ptát na to, proč jsou dnešními hrdiny
mladé, frivolní, brzo umírající figury a nikoliv moudří a zkušení,
zda nemůže být toto všeobecně inovativní přetížení pólu modernity
příčinou odložení filosofie do úschovny zavazadel, kde na ni
majitel zapomněl a její kusy jsou příležitostně vydraženy za
pakatel a přejdou do vlastnictví tzv.älternativních myslitelů",
kteří je přetvoří do zmetkovité podoby spásných a léčebných hybridů?
Můžeme si klást otázku o roli proporcí mezi přáním a vyplněním
v lidském životě, o přepólování otázky "co člověku chybí?" na
otázku "co je člověku dáno?".
Tyto a mnohé další otázky jsou předmětem diskusí mnoha filosofů,
kteří nabízejí své diskuse veřejnosti prostřednictvím televizního
média. Část diskuse nám zprostředkovala zmíněná kniha.
Celá tato aktivita je podle mého názoru dokladem, že filosofové
se pokoušejí přesvědčit o svých kompetencích i jiné než sebe
sami a prokazují schopnost klást otázky pronikavějším způsobem
než tomu bývá v situacích, kdy jsou pečlivou filosofickou průpravou
nachystané a fungující intelekty nahrazeny sice zapáleným, ale
zoufale nedostatečně vybaveným, zato však oblíbeným či pohledným
(pohlednou) moderátorem (moderátorkou) diskutujícím filosofická
témata dnes už prakticky s kýmkoli kromě filosofů. Jsou filosofové
u nás schopni a ochotni vystoupit či proniknout na tuto agoru
a opět oslovovat své spolu-občany, dráždit je, provokovat i vzdělávat?
Nebo zůstane agora i nadále filosofů zbavená?
Footnotes:
1[4em]Jisté üspokojení"
může skýtat i následující ilustrativní údaj: "J. Meyer (Annales
29, 1974) odhaduje, že v předrevoluční Francii ze 26-28 miliónů
obyvatel umělo sice 6 miliónů číst a psát, ale jen 400 000 jich
přečetlo za rok více než jednu knihu a asi 30-50 000 se zajímalo
o díla jako Encyklopedie." (Loewenstein, B.: Projekt
moderny, Oikoymenh, Praha 1995, s. 168).
2[4em]Srovnej: Marquard, O.: Abschied
von Prinzipiellen, kap. Inkompetenzkompensationskompetenz?
Über Kompetenz und Inkompetenz der Philosophie, Reclam, Stuttgart
1981.
3[4em]Mohl bych rovněž připomenout i velmi sledovaný
rozhlasový cyklus, který je zachycen v dvoudílném sborníku redigovaném
K. O. Apelem a D. Böhlerem Praktische Philosophie/Ethik:
Dialoge. Fischer, Frankfurt a. M. 1984.
4[4em]Rok
1998 (10.-16. srpna) bude rokem konání 20. světového filosofického
kongresu. Místem setkání jest Boston. Centrálním tématem: Paideia
- tedy filozofie jako vychovatelka lidstva. Celá přehršle
sekcí, tematických skupin a informací všeho druhu je vám k dispozici
na adrese: http://web.bu.edu/WCP
5[4em]V Německu si otevřel G. B. Achenbach
v roce 1981 první filosofickou praxi od dob Sókrata, čímž protáhl
linii vnímající filosofii jako umění života - jako předestření
životních alternativ. K tomu by se jistě připojila i ve Francii
se rozpínající síť filosofických kaváren, které se však stávají
spíše místem exhibice, než místem soustředěného dialogu.
6[4em]H.
Blumengerg tuto situaci popsal v knize Die Sorge geht über
den Fluss (1987) takto: krize filosofie ano, ale ne proto, že
by byla nadbytečná, ale proto, že chce příliš mnoho, víc než
může vykonat - musíme se podle něj víc namáhat.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 17 Jun 2001, 16:06.