Jaroslav Hruban
* 27. 4. 1886 Valašské Klobouky
† 9.
7.
1934 Uherský Brod
Maturoval r. 1904 v Uherském Brodě, po studiích na UK byl r. 1910 promován na doktora filozofie. Od r. 1911 působil jako gymnaziální profesor v Uherském Brodě. Už jeho prvotina K teorii hodnot estetických (1911) představuje ucelený pokus o formulaci otázek, ke kterým se potom neustále vracel. Zde se také ukázalo, že ve svých úvahách o estetických hodnotách, o jejich povaze, vývoji, poměru k „totalitě života“ se nebude vázat hranicemi pozitivistického vidění problémů. V Úvodu do esthetiky (1915) informoval o vývoji estetiky a některých jejích současných směrech, ve 30. letech věnoval estetice monografii Základy estetické hodnoty. S jeho životním a světovým názorem (novoscholastika) a zároveň odborným zaměřením byla v souladu i témata dalších prací, zejména Esthetika sv. Augustina (1920; po 13 letech vyšla obdobně zaměřená, francouzsky psaná monografie Karla Svobody). Na H. estetický vývoj měly určující vliv cesty do Itálie, především tři návštěvy Ravenny, Dantova města. Z knih Pouť do Raveny a románové trilogie Duše Mosaik proniká okouzlení raně křesťanským uměním. Dantovu dílu věnoval i rozsáhlou studii Dantův „pozemský ráj“ (1924); vděčil mu za příklon k estetickému uvažování. Zabýval se vlivem ravennských mozaik na vznik a podobu některých částí Božské komedie a ujasňoval si přitom mnohé estetické a filozofické hypotézy. Zjištěnými paralelami duchovních dispozic („vědomí o transcendentním významu světového dění a transcendentním určení lidského ducha“) dokládá, že obě díla se opírají o absolutní hodnoty, zejména o ty, „pro něž je určena a za nimiž se vzpíná duše lidská“; je mu zřejmé, že středověký člověk nebyl výhradně odkázán „na stanovisko v nejužším smyslu teologické, nýbrž že v pokračování procesu zahájeného raným křesťanstvím . (Tento proces, přervaný „jednostranným, mnohdy ovšem geniálním“ vývojem věd, zůstává podle H. „vědním i mravním ideálem“.) Dantův ideál „pozemského ráje“ je ontologickou syntézou vesmíru, jenž vypravuje slávu Boží, a mravního zákona vloženého v duši člověka, onoho řádu, který má učiniti ho účastným věčné lásky Boží; je duchovním ideálem člověka, vytvořeným dle Božích přikázání a promítnutým do tradičních smyslových forem. Na rozdíl od dobových uměleckých vyjádření ráje (současný „ráj“ nemá podle něho vyhraněné „credo“ ani rozumové, mravní či estetické) nachází v Dantově Ráji většinou všechny prvky „víry i vědění, mravního konání i umění a estetického nazírání, pokud náleží duším objektivně v Bohu – dle křesťanské nauky – zakotveným“. V knize se již vyskytuje termín „estetické absolutno“ („estetický prožitek maximální intenzity“, po tisíciletí poutající a povznášející evropské lidstvo), jemuž později v Ruchu filozofickém věnoval samostatnou studii. Patřil ke stálým spolupracovníkům Filozofické revue, v níž referoval o jednotlivých problémech a směrech estetiky. Několik jeho statí tu už vyšlo z rukopisné pozůstalosti.
Bibliografie:
◦
K teorii hodnot esthetických,
Výroční zprávy zemské vyšší reálky v Telči,
1911;
◦ Úvod do esthetiky,
1915;
◦ Esthetika sv.
Augustina,
1920;
◦ Dantův „pozemský ráj“.
Studie k jeho esthetice a metafysice,
1924;
◦ Základy estetické hodnoty.
Příspěvek k metafysice estetiky,
1930.
Sborníky:
◦ Estetický řád v pojetí scholastickém a současném,
Sb.
mezinárodních tomistických konferencí v Praze 1932,
ed.
M.
Habáň,
1933;
◦ Ravennské mosaiky v Božské komedii,
Dante a Češi,
1921.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Estetické absolutno,
RF 1926/27;
◦ Estetická intuice,
Umění a příroda,
Umění a život,
FR 1929;
◦ Základy estetické hodnoty.
Příspěvek k metafysice estetiky,
FR 1929–30;
◦ Biologický a sociologický výklad estetických hodnot,
FR 1931;
◦ Estetická hodnota – zprostředkovatel mezi dvěma světy, FR 1932;
◦ Skutečnostní a neskutečnostní svět v oboru hodnot estetických,
FR 1932;
◦ Psychologie a problém duchovosti,
FR 1933–34;
◦ Estetická kultura a zduchovnění života,
FR 1934;
◦ Estetický symbol,
Psychologie symbolu,
FR 1936;
◦ Jsoucnostní symbolika krásna a umění,
Od psychologického experimentu k metafysice,
FR 1940;
◦ Hudební a výtvarnický pol v estetické kultuře,
FR 1941.
Literatura:
◦ K.
Čapek: recenze H.
Úvodu do estetiky,
ČM 1915;
◦ K úmrtí J.
H.,
FR 1934;
◦ V.
Bitnar: Vzpomínka,
Lidové listy 12.
7.
1934;
◦ Dr.
J.
H.
jako estetik a filosof ducha,
FR 1935;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ L.
Hlaváček,
Estetika 1977;
◦
Otakar Zich – J. H., estetikové z Hostinského školy, ed. R. Dykast, 2008.
hp, jg