Filmové Brno
Dokumentace dějin uvadění filmů a diváckých preferencí v Brne v letech 1918-1945

 
 







 
Žánr
filmová epopej
 
Číslo
Pád Tomova domu (Starý domov), Umstürmte Heimat
Filmová epopei o 8 dílech.; Filmová epopej o 8 dílech. V hlavní úloze THEODOR ROBERTS. Filmroman in 8 Teilen.
Svatý Václav, heilige Wenzel, Der
Filmová epopej Svatý Václav. V Brně běží nový český film, >>Svatý Václav<<, určený a pořízený pro svatováclavské millenium. Bylo by zbytečné si zastírati, že tento film, pořízený s tak velikým finančním nákladem (přes 4 mil. Kč) a k jehož realisaci byli přizváni přední naši filmoví odborníci, ve svém úhrnném dojmu neuspokojil. Není sporu, že pasivní, v jádru nedramatická postava českého knížete Václava je těžkým problémem jak dramatickým, tak i filmovým, a tento úkol byl tu ještě velmi ztížen tendencí, která byla podmínkou při této realisaci. Co nejvíce vadí, je divadelní herectví, pathos tam, kde mělo jíti o čisté výrazové prostředky filmové. Nechávám stranou také otázku, pokud film odpovídá historické skutečnosti a pokud je jen legendou. Ale byl-li na př. vypuštěn detail lisování obětního vína, mohlo z těchže důvodů dobře odpadnouti pečení obětních chlebů, které jistě nepřipadalo ani filmu samému, ani osobě knížete Václava. Ze stanoviska filmového nebylo dosti vytěženo z bitvy s Germány, kde mnoho mohly pomoci zajímavé detaily, fotografické snímky. Je také otázka, bylo-li třeba komplikovat zavraždění svatého Václava v poslední příčině motivem erotickým. Film nemá vnitřní dramatické gradace, děj pohybuje se stále v jedné rovině a vrcholné dramatické okamžiky, zjevení se anděla Radoslavovi v souboji s Václavem a závěrečná apotheosa svatosti knížete nemají mocné, strhující přesvědčivosti. Také episodní vložka se slepým starcem, s živými obrazy o Svatoplukovi a jeho 3 synech byla zbytečná. Po technické stránce je film vypraven s velikou pozorností a pečlivostí. S odbornou znalostí konstruovány starobylé stavby, pečlivě dodržovány kroje a reprodukován způsob a zvyky života předků. Jasná fotografie, řada dobrých detailů, měnění zorného úhlu, snímky s podhledu a nadhledu, imposantní stavba Boleslavova sídla, hodokvas ukazují na vyspělost českého filmového umění. Film režíroval Dr. Jan Kolár, hudbu složil Oskar Nedbal a Jaroslav Křička. Svatého Václava hraje Zdeněk Štěpánek. Je výrobkem Elekta-Journalu.
Poslední dnové Pompejí; Poslední dnové Pompéjí; Poslední den Pompejí, letzten Tage von Pompeji, Die
Preston Foster; 118433; 198209; Nejkrásnější velkofilm posledních dvaceti let v nové zvukové úpravě. Divák prožívá hrůzokrásné dojmy zkázy celého velkého města - největší živelná pohroma v dějinách světa. Film, který svým stále se stupňujícím dějem vyvolá u každého nezapomenutelné dojmy.
Plavci na Volze, úchvatný román; velkofilm; román
Úchvatný román z carského a revolučního Ruska.; Cecil B. de Millův nejúspěšnější velkofilm. Ruská revoluce..., historie poslední doby... Nemá však žádnou tendenci, nebere nikoho v ochranu, nepřiklání se k žádné straně.. Jest to příběh lidí..., prince..., princezny a plavce na Volze, odehrávající se v hrůzách revoluce... Vysvětliti revoluci není naší snahou..., nikdo si ji nedovede vysvětliti...; Cecila B. de Milla nejmohutnější světové veledílo. Filmová epopej z dnešního Ruska o 11 dílech. Román lásky ruské šlechtičny a plavce na Volze. V hlavních úlohách: Elionor Fair, William Boyd, Viktor Varkonvi.; Filmová epopej dnešního Ruska o 11 dílech. - V hlavní úloze: Elinor Fairová a William Boyd.; Režie Cecil B. De Mille. Nezapomenutelně krásný román ruského prince, princezny a plavce na Volze z doby před- a poválečné o 11 dílech. Představitelé: William Boyd, Elionor Fair, Viktor Varkonyi.
 
nahoru
 
 
 
 
 
© 2011 Ústav filmu a audiovizuální kultury na Filozofické fakultě, Masarykova Univerzita, Brno