Filmové Brno
Dokumentace dějin uvadění filmů a diváckých preferencí v Brne v letech 1918-1945

 
 







 
Datum zveřejnění programu
st 05.04.1933
 
Dny promítání (od)
st 05.04.1933
 
Kino
Bio Sibiř (2); Grand Bio Austria; Grand Bio Moravia
 
Složení programu (čísla)
Pasák holek, drama
Nový český film. Román E. E. Kische z prostředí pražské spodiny >>Pasák holek<< je ve filmovém zpracování za režie H. Tintera hodně sidealisován, protože už z censurních důvodů nebylo možno podati pravdivý obraz ovzduší, v němž zrodil se odporný, parasitní typ vyssávačů prostitutek, pasáků. Je ku prospěchu režie, že zachovala jistou mez decentnosti a omezila se spíše jen na náznaky. Film začíná katastrofálním výbuchem kotle na vltavském parníku, kde zachráněný bohatý neřestník odmění se svému zachránci tím, že mu svede ženu. Z tohoto prostředí zrodil se hrdina románu Jarda, plod hříšné lásky, hýčkaný matkou a nenáviděný nevlastním otcem. Známost s Betinou zavedla jej mezi povaleče, pasáky, lehké holky a stačil první krok, aby se řítil střemhlav kamsi do propasti. Ale je tu Luisa, přítelkyně z mládí, dívka dobrého a důvěřivého srdce a čistého pohledu, která v něm probudí odpor k celému tomu prohnilému životu. Zvláště ku konci naneseno bylo až příliš mnoho jásavých barev, aby hra vyzněla v smířlivý, šťastný konec. Werner Frettererovi v roli Jardy ležely jistě více partie, kde mohl ukázati mladistvost a eleganci než syčácký typ periferního pasáka. Luisu krásně vyhrála Listová, koketní Betinu Ly Corelli, starého voraře Rovenský a jeho ženu Svobodová. Zvlášť šťastná byla volby vedlejších rolí svou výraznou typizací. Z filmového hlediska naučil se český film už mnohému, především zásluhou dobrých fotografií Vichových byla tu řada krásných pohledů na Prahu a zajímavých detailů ze strojovny parníku. Film se promítá v kině Centrál a Republika.
 
Obrazové přílohy

 
nahoru
 
 
 
 
 
© 2011 Ústav filmu a audiovizuální kultury na Filozofické fakultě, Masarykova Univerzita, Brno