Filmové Brno
Dokumentace dějin uvadění filmů a diváckých preferencí v Brne v letech 1918-1945

 
 







 
Jméno
Charles
 
Příjmení
Chaplin
 
Citáty
Dagmar_(1929).txt
a my sme trávili čas v kině ovšem na čem, to už vám ne- to byl myslim šaplin ((Charlie Chaplin)) a, no prostě to bylo ještě za první [republiky]
Dagmar_(1929).txt
[no š-] šaplin ((Charlie Chaplin)) byl hodně, že, to se vždycky ukázalo, právě sem skončil ((neidentifikováno)) ((smích)). takový věci [no]
Miroslav_(1931).txt
MH: no tak hodně tehdy (jela) ta Moderní doba s čaplinem ((Charlie Chaplin)),
Marie_(1928).txt
LH: ehm. a v té době, když sme tady u těch technických věcí, ee bylo ňák pro vás důležité, nebo viděla ste v té době e ňáký film němý (.) ještě? MB: nó něco sem viděla, ale to bylo spíš takový politickýho něco, to nevim jak se menovalo. (..) no m- mám dojem, že to bylo ee ze šaplinem ((Charlie Chaplin)) něco. LH: ehm. (...) takže spíš ňáké ty mm němé grotesky [myslíte.] MB: [no, no, no.]
Peter_(1922).txt
PSz: hm a pamatujete si že by ty filmy hrály ňákou roli em kromě teda té soutěže o které ste mluvil, ve vašich dětských hrách nebo v rozhovorech, že by bylo důležité em třeba imitovat, mluvu nebo chování herce, nebo [identifikovat se s hercem,] PD: [to nepamatuju, no.] to, možná identifikovat se s hercem to ano, ale nevim, já sem to nedělal, PSz: hm PD: měl sem svoje oblíbence, jak čeplina, ((Charlie Chaplin)) nebo tak, ale nikdy sem nezkoušel dělat čeplina. ((Charlie Chaplin))
Emilie_(1922).txt
N1: čeplin ((Charlie Chaplin)) byl napřed, ne? EF: no, čeplin ((Charlie Chaplin)) jistě. to byli ale ti staří takoví. em em em, ježišmankote, v té době, v té tobě, viš? (.) to už potom bylo pozdějc. ale jo, čeplin ((Charlie Chaplin)) ano, protože čeplin ((Charlie Chaplin)) ten hrál ještě v těch em em kde se nemluvilo. LR: mhm, (těch němých filmech). EF: ano, tak tam hrál on. ano tak to byl taky starej herec.
Jarmila_(1925).txt
LČ: a jak ee vlastně ste třeba vnímala ee nást- nastoupení zvuku, že filmy byly zvukové ee vy ste zažila nějaké projekce, které by byly eště [(v němém filmu)]? JH: [nó jo, to byly] s tým šaplinem ((Charlie Chaplin)) a to sme byly eště děcka úplně malý a začal ten začal brzo zvuk.
Jarmila_(1925).txt
JH: [ja] si pamatuju, že nevim jestli byl němej film ten Kid s tím šaplinem ((Charlie Chaplin)) LG: mhm JH: znáte to ten Kid? a ee Světla [velkoměsta] ((Světla velkoměsta)) LČ: [velkoměsta] JH: nebo jako jo no (..) (no) všechno to mám vyčtený tady z těch časopisů taky.
Marie_(1915).txt
o jak se menuje ten komik, skončil v Ženevě, celá (.) manželka (óna), no pomožte mně. LS: komik? MH: Angličan, SM: čeplin? ((Charlie Chaplin)) MH: komik. LS: mě napadá čeplin ((Charlie Chaplin)) [jedině.] MH: [čeplin] ((Charlie Chaplin)) LS: čeplin. ((Charlie Chaplin)) MH: no, to byl můj ob- velmi oblíbenej.
Miroslav_(1923).txt
akorát šárlí šaplin ((Charlie Chaplin)), ten měl němé filmy svoje, protože on to všechno hrál i v dobách, kdy už byl em zvukový film.
Miroslav_(1923).txt
no a ze zahraničních si pamatuju na toho šaplina ((Charlie Chaplin))
Miroslav_(1923).txt
ale těch němých, to když já už sem potom chodíval častěji, tak už ty němé nebyly. to jak říkám, byl akorát ee ten nesmrtenlej ee č- šárlí šaplin ((Charlie Chaplin)), kterej i dy- v- chtěl mít s protože on to všechno, třeba Moderní doba anebo to to chtěl ee prostě ten zvuk tam nechtěl mít. ale hrála tam myslím nějaká hudba, ale jinak né, jinak to hn- u mě nehrálo roli prakticky.
Miroslav_(1923).txt
Moderní doba. šaplin ((Charlie Chaplin)). je tady šaplin ((Charlie Chaplin)) jé [nó]. JV: [ano] je. MJ: pamatuju velice dobře.
Irena_(1922).txt
LČ: a jaký typy filmů se tam třeba promítaly, pro tyhlety školní představení. IK: no, jednak em byly zábavný, to bylo období grotesek, že jo, š- šaplin ((Charlie Chaplin)), že jo, takže em to bylo zábavný představení,
Irena_(1922).txt
LČ: a myslíte, že ňák obecenstvo třeba ňák hlasitěji reagovalo na ty promítané filmy jakýmikoliv reakcemi, třeba ňákým pískáním, hvízdáním nebo i hlasitým smíchem? IK: no tak, když tam byl grosby ((Bing Crosby)), nebo šaplin ((Charlie Chaplin)), no tak to se kino řehtalo docela nahlas, že, protože to to opravdu byly veselohry, který přinášely lidem v těch těžkých dobách toho protektorátu takový takový únik, že, z té skutečnosti, ve které sme žili.
Irena_(1922).txt
LČ: a vzpomněla byste si ještě na některá ta němá kina jak tam vypadala ta představení, jak se tam třeba hrála hudba, nebo jak to probíhalo? IK: nó, jó, to em to byl klavír, křídlo, a tam byl klavírista, a když třeba šaplin ((Charlie Chaplin)) utíkal, tak hrál trála la la la la la, ((zpívá)) jo, když tam bylo pomalý, tak jenom tak preludoval, a tak tak je to doprovázený.
Irena_(1922).txt
a grotesky se dávaly. buď se šaplinem ((Charlie Chaplin)) nebo s miky mausem ((Mickey Mouse)) nebo takovýdle.
Irena_(1922).txt
Moderní doba, to bylo se šaplinem ((Charlie Chaplin)).
Svatava_(1924).txt
Moderní doba, to už byl Voskovec a Werich ((Jiří Voskovec a Jan Werich)), ne? LS: Moderní doba, to je čeplin ((Charlie Chaplin)). SM: čeplin ((Charlie Chaplin)). aha. no abych řekla pravdu, když sem byla hodně mladá, tak sem čeplinovi ((Charlie Chaplin)) nemohla přijít nějak, LS: jo? SM: nelíbil se mně. víte? zajímavý. LS: mhm SM: von totiž em ně- někdy přeháněl, no dost v těch svých LS: ((kýchnutí)) pardon ((pousmání)). SM: ((smích)) [] LS: []. SM: <vám na to řeknu> ((smích)). takže em ee to se mně jako u toho nelíbilo, ovšem později, až sem uznala jeho herecký kvality, no tak to už bylo něco úplně jinýho, pak on natočil fůru ještě potom, který sem viděla. ale taji tydle tydle ty z kraje hned teda né.
Svatava_(1924).txt
Svět patří nám, no to je Voskovec a Werich ((Jiří Voskovec a Jan Werich)), že? LS: mhm mhm SM: no i oni dvá mně tak trošku jako vadili v tom přehánění, no přehánění, to byl ovšem jejich e způsob humoru. LS: přesně tak. SM: to dneska já už vím, ale tehdy v té době, když sem byla mladá, tak tak jako ne, tak sem si myslela, LS: mhm SM: tak jako ten čeplin ((Charlie Chaplin)), to je zajímavý.
Marie_2_(1921).txt
MS: [to nás] maminka nevzala. protože to byl víc tak pro ty lidi (.) nevím. vím, že to byly takový lítací jak ee ty starý filmy sou s čeplinem ((Charlie Chaplin)), že to bylo takovýho něco a on do toho něco mluvil ten,
Libuse_(1929).txt
LS: no němý filmy sem viděla sem tam, to dávali eh s tím jak se menuje ten komik? sem ho zase zapomněla, SM: čeplin ((Charlie Chaplin)) LS: čeplin, tak s tím čeplinem ((Charlie Chaplin)), anebo ti dva, eh také ti humoristé, SM: [Laurel] LS: [to] nebyli Češi eh... SM: Laurel a Hardy LS: Laurel a Hardy, tak ty byly ty byly nejen černobílé, ale byly němé. no a ty jejich grotesky, ty jejich gegy, to bylo založeno teda na na vtipu nebo na tom jak jsou šikovní, že, tak to jako bylo i když se přiznám, že mně to někdy připadalo ten ti dva eh že mně to připadalo trochu pod úroveň, nevím asi sem měla vyšší nároky a měla sem raději nebo podvědomě ty ty filmy ty děje, když se tam něco dělo, ale když tam byly jenom ty hlouposti, tak mně to připadalo takový jako že si hrají na děti. SM: mhm LS: <jo, asi tak.> no já vím že to bylo že sme se tomu smáli, ale m velmi brzo sem si začla jako vybírat, tohle. SM: mhm LS: ten čeplin ((Charlie Chaplin)), ten byl ten byl mám dojem kulturnější, podle mě takový nebo ty filmy s ním byly přece měly nějaký děj, ale tam ti dva, ti to byli jenom <většinou hlouposti> o ničem, jo, že se předváděli, tak jak se předvádí děti.
Antonie_(1928).txt
(.) já vím že e ti hoši s- starší co byli takoví e prostě <divoký> do toho kina se strašně hrnuli, na šaplina ((míněno Chaplina)) a na to, vše- všechno co hráli, ty němý filmy, laurel a hardy, ne?
Antonie_(1928).txt
LČ: (..) a jaký filmy ste měla ráda, teda v té době, jako, ty na které ste chodila, [které to byly] AM: [no tak já] sem chodila většinou už kvůli bratrovi, tak na ty [dětský filmy] LČ: [ano] AM: (tak) jak sem řekla, (.) čaplin ((míněno Chaplin)) a ((smích))
Josef_(1929).rtf.txt
a vůbec potom po válce a t- tu aji ten krátkej čas než přišel ten únor tak to už sem chodily americky filmy že tak to sme chodili Laurel a Hardy a čeplin ((Charlie Chaplin)) á
Josef_(1929).rtf.txt
LG: a co podle vás teda dělalo dobrý film dobrým filmem které filmy ste měl rád tak jako obecně? JU: tak rozhodně sme všeci milovali kovbojky LG: mhm JU: a veselohry Laurel a Hardy LG: <mhm> JU: čeplin ((Charlie Chaplin)) LG: mhm JU: to sme to sme všeci milovali.
Josef_(1929).rtf.txt
Moderní doba to byl čeplin ((Charlie Chaplin)) LG: mhm JU: to to to sem vidě
Jaroslav_(1926).txt
ale do kina sem teda chodíval strašně dost často, no když sem byl malé, no chodili sme na Laurel a Hardy strašně často. LG: ((smích)) JB: a nebo na šaplina ((Charlie Chaplin)), že šaplin ((Charlie Chaplin))
Rudolf_(1920).txt
RS: jo tam a takže to upozornili v novinách takže tam byla zase návštěvnost a tam byl profesor kterej řekl kdo z vás viděl film ee jak sem to řekl? NS: Moderní doba RS: Moderní doba (.) my nikdo (.) negramoti! my sme do neděle nebo do soboty celá třída viděla Moderní dobu ((Moderní doba)) a pak sme ju viděli ještě jednou a eště jednou protože to bylo to bylo šou obrovský šou se šaplinem ((Charlie Chaplin)) (.) stroj (.) aby ušetřili čas protože tam byl pás von utahoval pořád dvouma klíčama matky to šlo a pořád utahoval no šaplin ((Charlie Chaplin)) to víš von byl takovej šašek trochu a (.) teď aby ee ta s- ee to stahování u oběda bylo co nejkratší tak byl takovej k- kulatej stůl a židličky <(vokolo)> a to se po- potácelo a tady byla e přišla e polévka a lžička dělala ((ukazuje)) jo? ta sama lžička to dělala a teď to samozřejmě někomu teklo tak a tak a druhý jídlo bylo zase to posunovalo bramboru maso a tak dále jenomže vono se to jednou polámalo a začalo to jít strašně rychle e takže voni už měli narvaný p- pusu tak tak šaplin ((Charlie Chaplin)) a přišel e zavolali montéra a montér tady začal dole klečel a tam něco montoval a dával navrch furt ty matky a von je dával e navrch a von je dával na ten talíř a teď to říká teď to pustím jo? a teď to <pustil a> (to se) šaplinovi ((Charlie Chaplin)) cpaly do do huby takový matky takže to byly takový takový prostě komický e jak to že šaplin ((Charlie Chaplin)) dovede a pak e tam byly že vo šel po ulici a uviděl ee babu která měla kabát a na něm měla hranatý knoflíky a von s těma dvouma klíčama utíkal za ní a vona šílela že tady je blázen nějakej a von <f- f-> pořád křičel na ty vona to měla na prsách a na zadku [no prostě to] PS: [a to si pamatujete]... ? RS: to byla to byla takový šou se šaplinem ((Charlie Chaplin)) Moderní doba ovšem ono to pak mělo eště e jako dohru že von šel a teď šla demonstrace nějakejch myslím já nevím komunistů nebo levičáků nebo něco šla a policajti tam stáli a a von chtěl jít proti ale voni šli dům vod domu čili von musel jít s něma a byl v první řadě, no on byl první zatčenej a takový... PS: to si pamatujete eště z té školy anebo ste to viděl později znovu? RS: no z- ze školy sme šli PS: a... RS: ee profesor nás PS: ano RS: jako vyprovokoval abychom na ten film šli protože von v tom viděl jako e i trochu tam té politiky protože šli ti levičáci a von šel v první řadě a policajti ho hned zatkli e zatkli jich několik ale mezi (nimi) taky teda toho šaplina ((Charlie Chaplin)) kterej s tím neměl vůbec nic společnýho
Rudolf_(1920).txt
RS: [ne] ne ne ne náš profesor třídní nás dycky e řekl kdo z vás viděl ee toho šaplina ((Charlie Chaplin) [tu] PS: [jo] RS: tu Moderní dobu ((Moderní doba))? PS: mhm RS: nikdo (.) to sem si mohl myslet negramoti a do soboty sme viděli všichni Moderní dobu ((Moderní doba)) celá třída
Rudolf_(1920).txt
PS: a chodil ste i do kin v centru města? RS: výjimečně PS: mhm RS: výjimečně (.) v centru města když byl třeba ten šaplin ((Charlie Chaplin)) v Moderně ((Moderna)) tak sme šli do Moderny ((Moderna)) na toho šaplina ((Charlie Chaplin)) PS: mhm RS: když nás tam profesor vyhnal (.) jo? že sme negramoti
Rudolf_(1920).txt
Moderní doba PS: mhm RS: to sem viděl několikrát toho šaplina ((Charlie Chaplin)) šestatřicet to sem viděl několikrát možná eště aji aji po válce když to někde hráli c- nebo v televizi
Augustin_(1924).txt
LČ: a myslíte si, že se... nebo vzpomněl by ste si, jestli se někdy po filmu, nebo během filmu tleskalo? AU: to hodně, to se stávalo. bylo něco moc pěknýho, no tak se zatleskalo, jak po koncertě. samozřejmě ne dlouho, protože to, kdybyste ten film rušila, tak jako my tím smíchem, a tím povykováním, tak rušíte druhý lidi. protože nepřinde tam každé veselé. že. příde si prožít třeba ten film, LČ: a to se stávalo běžně u nějakých normálních filmů nebo si vzpomenete konkrétně u jakého. AU: no to byly nějaké veselohry nebo něco takového. buďto to bylo se šaplinem ((Charlie Chaplin)), nebo em takový ty blbosti, nebo já sem měl nejradši filmy, to byl Laurel a Hardy. ti dva američtí komici. ti jak hráli, tak ((smích)) to kdyby dneska dávali někde v kině možná že bych aj šel. tak lístek do ňákejch třiceti korun, víc bych za to nedal. protože vono už je to přece jenom, ty obleky a to všechno prostředí starý, už to není takový co by člověka dojalo. ale ze sympatie bych tak šel, jako.
Augustin_(1924).txt
většinou na veselohry. jak tam byl Laurel a Hardy, nebo em ten em ty dva, jak se voni menovali, už sem to měl na jazyku. ten vysoké a nižší jestli si pamatujete, nevíte? ((Pat a Patachon)) dva, no to byly takový asi tři skupiny, nebo tři možnosti těch herců. šaplin ((Charlie Chaplin)) Laurel a Hardy byli první, potom byl šaplin ((Charlie Chaplin)) anebo, teď si nevim, jeden byl vysokej a druhé malé. a momentálně mně to uvízlo. ((Pat a Patachon))
Augustin_(1924).txt
LČ: a hrálo pro vás roli třeba to v jaké zemi ten film vznikl, jestli byl... AU: ne, ne, protože já sem už věděl že ten, ti komici, Pat a Patachon se menujou ti dva. ten dlouhej a ten malej. Pat a Patachon. to byli tři moji oblíbení ti, jo, ty Laurel a Hardy, šaplin ((Charlie Chpalin)) a Pat a Patachon. ti jak někde byli, tak mně nezáleželo ani jak se ten film menuje, věděl sem že bude legrace. LČ: a takže co AU: a myslím že, myslím že tam nějaká hudba hrála, mám dojem.
Ludmila_(1922).txt
JV: dobře. takže teďka bych se zeptala jestli, když ste zažila ty němé filmy, tak jestli pro vás bylo důležité jestli ten film je němý nebo zvukový, jestli to LH: no to sem byla ještě neměla takové perfektní odhad. ale ještě potom byla, potom už kerá mluvila, mluvili, takový byl, jeden byl silnej, a jeden byl menší. a já sem vám ani toto, chtěla sem se zeptat Ole, a zapomněla sem na to. to po techto em dvojici byl už lepší ta dvojice, a ty už byli moc do- jako no ne, moc do- to byly oboje dobrý. na ty sme rádi chodili, a voni se pak jako oženili, no a ohromně legrace, velký, takový, moc dobrý. anebo šapli ((Charlie Chaplin)), když byl, von taky em se těžko než byl, byl vlastně vyučenej filmu, a em taky se mu ze začátku muselo trochu porozumět. a taky sme na něj chodili rádi.
Oldrich_(1920).txt
pak se tam hodně hrávalo o Žižkovi ((Jan Žižka)) (..) a nebo ee takovej legrační film to byl šaplin ((Charlie Chaplin)), ten měl ty ty přední nohy takhle <vod sebe> LS: <jo jo> OH: a chodil s tou hůlčičkou a LS: aha OH: točil jou dycky takhle h- okolo sebe
 
Film — Režie
Carmen, 1915
Světla velkoměsta, 1931
Cirkus, 1928
Klouček; Klouček, 1921
Psí život; Psí život, 1918
Vejplata; Vejplata, 1922
Honba za zlatem; Zlaté opojení, 1925
Moderní doba, 1936
Dobrý voják Chaplin, 1918
1923
Pařížský maitresa; Pařížský maitresa, 1923
1923
Poutník, 1923
Chaplin uprchlým trestancem; Dobrodruh, 1917
Sunnyside (Chaplin vesnickým hrdinou.), 1919
Zirkus (Charlie Chaplin), 1928
 
Film — Hrají
Carmen, 1915
Světla velkoměsta, 1931
Cirkus, 1928
Klouček; Klouček, 1921
Psí život; Psí život, 1918
Vejplata; Vejplata, 1922
Honba za zlatem; Zlaté opojení, 1925
Moderní doba, 1936
Dobrý voják Chaplin, 1918
1923
Chaplin honí dolary, 1914
1923
Poutník, 1923
Chaplin uprchlým trestancem; Dobrodruh, 1917
Sunnyside (Chaplin vesnickým hrdinou.), 1919
Zirkus (Charlie Chaplin), 1928
 
nahoru
 
 
 
 
 
© 2011 Ústav filmu a audiovizuální kultury na Filozofické fakultě, Masarykova Univerzita, Brno