Filmové Brno
Dokumentace dějin uvadění filmů a diváckých preferencí v Brne v letech 1918-1945

 
 







 
Název (CZ)
Filharmonie
 
Popis čísla (CZ)
Zatím co jindy obvykle bývá hudba ve filmu vždy až na druhém místě, t. j. tvoří filmovému ději jen jakousi kulisu, použil režisér Paul Verhoeven v novém filmu společnosti Tobis "Filharmonie", jehož premiéru jsme v tyto dny zhlédli, hudby jako aktivního filmového prvku. Film popisuje osudy berlínské filharmonie v době před rokem 1933, kdy situace tohoto skvělého symfonického tělesa, kde každý jednotlivec je virtuosem, byla více než neutěšená. Hrozilo dokonce rozpuštění orchestru, neboť tehdejší vláda odmítla jakoukoli hospodářskou pomoc. Teprve rok 1933 přinesl filharmonii konečné odnětí všech hmotných starostí a umožnil ji plné uplatnění jejího kulturního poslání.
Režisér Paul Verhoeven připojil na osudy filharmonie psychologicky silně procítěný románek tří mladých lidí, který vyústil v dramatické okamžiky a řeší problém vnitřního duševního boje mezi láskou k bratrovi těžce nemocnému a láskou k jeho snoubence. Není třeba zdůrazňovat, že režisérovi tak zkušenému, jakým je Paul Verhoeven, se podařilo přímo mistrně využít všech psychologicky nejsilnějších momentů scénáře k vytvoření téměř dramatického a přece tak čistě filmového díla.
K úspěchu filmu přispívá kromě mistrné režie skvělé obsazení rolí a jedinečné herecké výkony jednotlivých představitelů. Will Quadflige a Malte Jägger jsou zde výborně vybranou bratrskou dvojicí, v níž jsou oba tak rozdílnými typy, jak to skutečně scénář předpisuje pro zvýšení dramatického účinku v bratrském konfliktu. Irena von Meyendorff podává Marii s neobyčejnou něžností, k čemuž značně přispívá její křehký a půvabný zjev. Z ostatních úloh je nutno se zmínit o herci vysokých kvalit, jakým je jistě Theodor Loos. Také v tomto filmu je na výši, jako ostatně doposud vždy v každé své filmové roli. Také výborný charakterní herec Erich Ponto propracoval do nejposlednějšího detailu téměř episodní úlohu. Režisér Paul Verhoeven si sám zahrál v malé episodní úložce člena filharmonického orchestru.
Největším zážitkem filmu je ovšem nesmrtelná hudba německých mistrů. Uslyšíme tu části věčných symfonií v podání jednoho z nejlepších filharmonických těles pod taktovkou velikých dirigentů. Za dirigentským pultem vidíme Eugene Jochuma, Karl Böhma, Hanse Knappertbusche a Richarda Strausse, za jejichž řízení tu zní mohutně Beethoven, Liszt, Bruckner a Strauss. "Filharmonie" patří rozhodně mezi největší filmy této sezóny a uchvátí cele každého již svým začátkem kouzelnými akordy Beethovenovy Osudové symfonie.
 
nahoru
 
 
 
 
 
© 2011 Ústav filmu a audiovizuální kultury na Filozofické fakultě, Masarykova Univerzita, Brno