![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||
Název (CZ) Bismarck Moravské slovo, 22, ne 26.01.1941 Název (DE) Bismarck Tagesbote aus Mähren und Schlesien, 72, pá 13.03.1942 Popis čísla (CZ)
P. Hartmann, L. Dagover, F. Kayssler
Moravské slovo, 22, ne 26.01.1941
K brněnské premiéře filmu o Bismarckovi
V poslední době vyšlo z rukou říšských filmových režisérů několik zajímavých a velkých historických filmů, jež stejně svými náměty jako hereckým obsazením a režií znamenají díla, jež pro toto období německé filmové tvorny vždy zůstanou charakteristickými. Jedním z nejlepších z těchto filmů je dílo známého režiséra Wolfganga Liebeneinera Bismarck, v němž je zachycen nejvýznamnější úsek života velkého německého státníka 19. století, státníka, který určoval ve své době pro dlouhá desetiletí osudy národů a států a jehož dědicem a pokračovatelem je i dnešní doba. Film o Bismarckovi, který po stránce politické a historické hodnotíme v jiné části listu, je příkladem historického filmu, který dovedl se vyhnouti nudnosti výčtu dějinných faktů v obrazech hlavně tím, že soustředil se na nejdramatičtější období života hrdinova, čímž dosáhl skutečně filmového stupňování děje a současně nejlépe ozřejmil jeho lidskou a politickou tvářnost. Je to film, v němž sice defiluje celá řada postav, ale v němž opravdu hlavní váha leží v hrdinovi. Proto také výběru herce titulní role byla věnována velká pozornost. Bismarcka, tohoto železného kancléře a vlastního zakladatele druhé Říše hraje státní herec Paul Hartmann, který stejně svou střízlivou a věrohodnou maskou jako svou promyšlenou a přesnou hrou vytváří postavu opravdu životnou, portret člověka a otce rodiny, bojujícího nejednou sám se sebou vnitřní boj o ospravedlnění některých nepopulárních opatření, jež musel učinit v zájmu státu a pro zpevnění jeho základů. Jeho nejvlastnějším partnerem je Vilém první, vytvořený Friedrichem Kayserem. I ostatní postavy jsou dobře a s rozmyslem obsazeny. Tak pruskou královnu Augustu, nepřející Bismarckovi, hraje Marie Köppenhöferová, její snachu, pruskou korunní princeznu anglického původu Viktorii Uuth Hellbergová, korunního prince Bedřicha Werner Hinz, Bismarckovu trpělivou ženu Käthe Haacková, Napoleona III. Walter Franck, císařovnu Eugenii Lil Dagoverová, generála Holtkeho Günter Hadank, úlisného francouzského velvyslance Benedettiho Harald Paulsen a Františka Josefa I. Karl Schönbock. Moravské slovo, 22, ne 26.01.1941
P. Hartmann v mohutném velkofilmu Bismarck.
Moravské slovo, 38, so 14.02.1942
Mistrovské dílo režiséra W. LIEBENEINERA uvádí státníka Bismarcka z šedesátých let, muže, jenž bojuje o své životní dílo.
Paul Hartmann, Lil Dagover, Friedrich Kayssler, Werner Hinz, Maria Koppenhofer, Ruth Hellberg, Käthe Haack, Haralad Paulsen Popis čísla (DE)
129798
Tagesbote aus Mähren und Schlesien, 24, pá 24.01.1941
122044
Tagesbote aus Mähren und Schlesien, 129, pá 09.05.1941
Aus dem Leben eines Großen P. Hartmann, Lil Dagover.
Tagesbote aus Mähren und Schlesien, út 02.03.1943 Žánr velkofilm Moravské slovo, 38, so 14.02.1942 historický velkofilm Moravské noviny, 38, so 14.02.1942 dramatický film poutavý film velkolepý film Program Složení programu (čísla) pá 24.01.1941; so 25.01.1941 (uváděno pá 24.01.1941–čt 06.02.1941), Kapitol; Elite Kino – Bismarck / Bismarck Moravské slovo, 20, pá 24.01.1941 so 14.02.1942; so 14.02.1942 (uváděno so 14.02.1942–po 16.02.1942), Jugendkino – Kino pro mládež; Kino na Cihlářské; Studio; Jugend-Tonkino – Bismarck / Bismarck Moravské slovo, 38, so 14.02.1942 pá 13.03.1942; pá 13.03.1942 (uváděno pá 13.03.1942–po 16.03.1942), Kino Dornych; Edison; Viktoria – Bismarck / Bismarck Moravské slovo, 61, pá 13.03.1942 pá 10.07.1942 (uváděno pá 10.07.1942–po 13.07.1942), Avia – Bismarck / Bismarck Moravské slovo, 162, pá 10.07.1942 pá 09.05.1941 (uváděno pá 09.05.1941–po 12.05.1941), Excelsior – Bismarck / Bismarck Tagesbote aus Mähren und Schlesien, 129, pá 09.05.1941 út 02.03.1943 (uváděno út 02.03.1943–čt 04.03.1943), Excelsior – Bismarck / Bismarck Tagesbote aus Mähren und Schlesien, út 02.03.1943 Film Bismarck, 1940 nahoru |
|
© 2011 Ústav filmu a audiovizuální kultury na Filozofické fakultě, Masarykova Univerzita, Brno