Ensemble Versus: Ad manus
-
17. června 2025
19:00 – 21:00 - kaple Káznice na Cejlu, Brno
Ad manus je dramaturgicky originálním konceptem v rámci celoročního koncertního provozu souboru. Název je latinským překladem slov „do rukou“: symbolicky tematizuje tichost a meditaci, vyzývá ke zklidnění a hledá vnitřní harmonii. V rámci večera zazní hudba ukrajinského autora Valentyna Silvestrova, premiéra revidované verze kytarového kvartetu rezidenčního skladatele – a protentokrát také interpreta – Ondřeje Kyase, sborové dílo Jamese MacMillana zkomponované k pohřbu královny Alžběty II. a skladba americké autorky Caroline Shaw, jež inspirovala pojetí celého večera. Poprvé bude orchestr Ensemble Opera Diversa dirigovat Patrik Buchta, jeden ze sbormistrů přidruženého a přítomného sboru Ensemble Versus.
Aktuální informace najdete na facebookové události.
PROGRAM:
- James MacMillan: Who Shall Separate Us? pro sbor (2022) ČESKÁ PREMIÉRA
- Valentyn Silvestrov: Tichá hudba pro smyčcový orchestr (2002)
- Ondřej Kyas: Kytarový kvartet (2025) PREMIÉRA
- Caroline Shaw: To the Hands pro sbor a smyčce (2016) ČESKÁ PREMIÉRA
ÚČINKUJÍCÍ:
- Ondřej Kyas elektrická kytara
- Ensemble Versus, sbormistři Vladimír Maňas a Patrik Buchta
- Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek
- Patrik Buchta dirigent
Vstupné na koncert je dobrovolné, rezervace místa je možná přes facebookové zprávy, případně na e-mailu ensemble@operadiversa.cz.
Ensemble Versus vznikl v roce 2003 jako komorní sbor studentů Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, v roce 2009 se stal součástí brněnského sdružení hudebníků Ensemble Opera Diversa. Sbor založil Vladimír Maňas, řídí jej společně se sbormistrem Patrikem Buchtou. Ensemble Versus od svého počátku působí pod záštitou Ústavu hudební vědy FF MU. V tematických programech duchovní hudby 16. a 17. století vystupuje se specializovanými instrumentálními soubory (Capella Ornamentata, Castello in aria, Musica figuralis). Repertoár sboru je soustředěn na duchovní hudbu 16. a 20. století a na duchovní díla současných skladatelů. Muzikologické zázemí umožňuje sboru provádět renesanční skladby ve vlastních transkripcích, rovnocenné místo v repertoáru mají také skladby vzniklé na objednávku sboru. Kromě vlastních vystoupení se sbor podílel na řadě větších, vokálně-instrumentálních projektů, tradičně také s diversním orchestrem (premiéra kantáty Duše pout Emilie Hany Škarkové, premiéra Chrámového koncertu Petera Grahama, Te Deum laudamus a Magnificat Ondřeje Kyase nebo české premiéry Misericordia Lukáše Borzíka a Da pacem, Domine Pēterise Vaskse).
Načítám mapu…
Sdílení události