Proč vlastně ve výuce používat moderní technologie?
Usnadnění organizace výuky
- V e-kurzech nebo interaktivních osnovách můžou mít studující k dispozici rozpis studijních témat, instrukce ke studiu, důležité termíny i další podstatné informace na jednom místě.
- E-kurzy a interaktivní osnovy umožňují také snadno nasdílet studijní materiály různého druhu nebo vybrat od studujících písemné práce.
Usnadnění a zefektivnění práce
- Online nástroje usnadňují řadu rutinních mechanických úkolů. Můžete např. automatizovat vyhodnocování běžných testů.
Usnadnění komunikace se studujícími
- Pomocí online aplikací např. můžete při hodině rychle získat zpětnou vazbu od celé třídy a na základě té pak vést další diskuzi.
- Díky online diskuzním fórům lze vést a rozvíjet diskuzi i mimo hodinu.
Zapojení více studujících
- Některých výukových aktivit se v online prostředí může zúčastnit více studujících, aniž by to pro vás znamenalo vyšší zátěž. Kupříkladu průběžné testy může díky zmíněnému automatickému vyhodnocování absolvovat libovolné množství studujících.
Přizpůsobení výuky potřebám studujících
- Pomocí technologií můžete výuku ve větší míře přizpůsobit individuálním potřebám studujících. Studující můžou procházet obsah e-kurzu či interaktivní osnovy vlastním tempem nebo můžete rozšířit škálu studijních materiálů a aktivit (texty, audiovizuální materiály, komunikativní aktivity apod.), aby více vyhovovaly studujícím s různými vzdělávacími styly.
Šetření času ve výuce
- Když do online prostředí k řízenému samostudiu přesunete ty aktivity, které zde fungují, získáte v hodině více prostoru pro jiné aktivity, které více těží z vaší přítomnosti nebo spolupráce studujících. Více viz na stránce Převrácená třída (flipped classroom).
Zvýšení motivace studujících
- Netradičními studijními materiály a aktivitami můžete svoji výuku zpestřit a snáze tak udržet pozornost studujících, tedy i zvýšit jejich motivaci.
Nahrazení kontaktní výuky
- Pokud z nějakého důvodu (nemoc, služební cesta apod.) nemůže nebo nechcete výuku realizovat kontaktně, můžete místo ní uspořádat videokonferenční hodinu, použít záznam přednášky (např. z předchozího semestru) nebo studujícím poskytnout jiné materiály k řízenému samostudiu. Hodina tak nemusí buď vůbec či částečně odpadnout.
- Podobně lze díky hybridní výuce zapojit do výuky i studující, kteří se jí nemůžou účastnit na místě.
Snazší spolupráce z kolegy z jiných institucí
- Do výuky můžete snadněji zapojit také kolegy z jiných škol či dalších institucí, protože se nemusejí fyzicky přemístit za vámi.
- Během videokonferenční či hybridní hodiny může ke studujícím promluvit třeba odborník ze zahraničí, aniž by musel řešit náročnou cestu či výrazně přizpůsobovat svůj časový rozvrh.