Aplikace představené na této stránce vám mohou pomoci lépe řídit výuku, aktivizovat a zapojit všechny studenty. Proč je to důležité? Pozornost po 20 minutách soustředění klesá. Jestliže chceme udržet soustředění studentů na vysoké úrovni po celou dobu výuky a podpořit jejich učební proces, je dobré do hodin zařazovat aktivizační strategie. Doporučujeme projít si nástroje níže a vybrat si ty, které vám vyhovují a odpovídají vaším záměrům či stylu výuky.
Nezapomeňte: vždy je dobré si vyzkoušet, co nástroj umožňuje. Zkoušením nástroje objevíte další možnosti jeho využití.
Rádi bychom ještě dodali, že výběr zde představených nástrojů zahrnuje právě takové pomůcky, které jsou i v bezplatné verzi dobře využitelné.

Padlet
Přemýšlíte, jak mezi sebou propojit studenty v kurzu? Můžete je poprosit, aby se ostatním krátce představili v Padletu, nástroji pro tvorbu virtuálních nástěnek. Studenti si příspěvky mohou navzájem komentovat či k nim přidávat například fotografie, a vy tak vytvoříte neformální prostor pro seznamování a setkávání. Online nástroj také umožňuje zveřejňovat texty, videa, citáty či otázky, ke kterým studenti mohou přidávat komentáře.

Classroomscreen
Classroomscreen je online nástroj, který vám pomůže organizovat výuku. Začít můžete tím, že studentům nasdílíte video či obrázek, se kterým dále pracujete. Chcete obrazové zdroje využít k diskuzi, ale nedaří se vám aktivizovat studenty? Nikdo nechce promluvit první? Nabízí se použít generátor jména pro náhodný výběr odpovídajícího. Užitečné je také měření času, kostky nebo například symboly pro pokyny k práci. U delších výukových bloků přijde vhod zase odpočet času, který všem připomene konec přestávky.

Wordwall
Tento online nástroj nabízí celou řadu rozmanitých aktivit vhodných pro výuku. Můžete vytvořit křížovku, osmisměrku nebo kvíz. Studenti mohou odpovídat na předem připravené otázky, nebo rozhodovat, jestli je předložená informace pravdivá, či nikoliv. U výuky jazyků také dobře funguje například doplňování vynechaných slov do textu. Všechny aktivity mohou probíhat při společném setkání, nebo jimi můžete studentům zpestřit domácí přípravu. Nahrávání otázek nebo slov do platformy probíhá například z dokumentu velice snadno, takže příprava na výuku vám zabere jen několik minut. Pohodlné je také dohledávání obrázků z banky k jednotlivým aktivitám.

Quizizz
Tento nástroj vám pomůže poměrně rychle ověřit, jak studenti pochopili probíranou látku. Prostředí umožňuje připravit lekci formou interaktivní prezentace, ve které studenti v reálném čase odpovídají na otázky. V průběhu vidíte, kdo jak rychle reaguje, kdo například nestíhá odpovídat, která otázka je těžší na zodpovězení. Po každé otázce se vám zobrazí statistika správných a špatných odpovědí. Nabídka umožňuje také výběr způsobu odpovídání. Můžete se rozhodnout mezi použitím otevřených otázek, výběru z možností, doplňováním vynechaných slov nebo hlasováním. Studenti mezi sebou mohou i soutěžit, kdo odpoví správně nejrychleji. Na konci aktivity se ukáže tabulka vítězů. Studenti si zde mohou sami zvolit svá uživatelská jména, takže soutěž může být anonymní. Tip: Můžete studenty vybídnout, ať si vymyslí tematickou přezdívku.

Coggle
Coggle je nástroj na tvorbu myšlenkových map. Myšlenkové mapy jsou skvělou pomůckou pro strukturalizaci, zapamatování nebo zopakování učiva. Tuto metodu můžete využít online přímo na lekci či semináři. Rozdělte studenty do skupin, ve kterých mohou spolupracovat a vytvářet vlastní myšlenkové mapy. Práci lze také zadat jako domácí přípravu, nebo součást nějakého úkolu, například jako výchozí brainstorming k projektu. Studenty můžete také vyzvat studenty, aby si vytvářeli myšlenkovou mapu při vaší přednášce. Takové zapojení jim pomůže udržet pozornost a kvalitněji vnímat prezentovanou látku.
Náhled nástroje

Prezi
Prezi je online nástroj, který v základní verzi umožňuje tvorbu prezentací, jež nejsou lineární, ale jsou zajímavé tím, že v nich lze dobře naznačit vývoj, dynamiku a pohyb. Na prezentaci je možné studentům poslat odkaz, takže je snadné ji šířit, je přístupná odkudkoliv. Prezi je provázáno s Googlem a jeho nástroji, vše je intuitivní a k dostupné pohodlně na jednom místě.
Pokročilejší verze nabízí tvorbu různých designových materiálů, možnost natáčení a úpravu videa přímo do prezentace (např. můžete natočit úvodní video k tématu a seznámit tak studenty s tím, co bude obsahem vašeho výstupu).

Nearpod
Nearpod je online nástroj, v němž můžete tvořit interaktivní prezentace, do kterých lze vložit různý obsah. Pohodlně na jednom místě tak vytvoříte lekci, v níž na začátku například položíte otázku a studenti k ní formou brainstormingu zveřejňují své nápady. Tím se vám podaří aktivovat pozornost studentů hned v úvodu hodiny. Pokračovat můžete výkladem, na který navážete kvízem. Velmi intuitivně zde funguje vkládání videí či obrázků i vytváření her k procvičení dané problematiky.
Licence k placeným verzím
Vybrali jste si některý z námi doporučovaných aktivizačních nástrojů a víte, že byste pro účely výuky potřebovali přístup k jeho placeným funkcím? Kontaktuje nás.
Tablety do výuky
Chcete některý z představených nástrojů využívat a víte, že by se vám v hodině hodilo pracovat s tablety? Kancelář e-learningu CIT FF MU vám může tyto tablety zapůjčit. Pro vaše pohodlí jsme na ně doporučované aktivizační nástroje už nainstalovali.