Dějiny umění
Artibus Atque Historiae. „Zasvěceno umění a jeho dějinám.“
Popis oboru
Studium dějin umění nabízí posluchačům možnost porozumění vizuálním objektům všech oborů disciplíny dějin umění (tj. architektura, sochařství, malířství, fotografie, užité umění a vizuální kultura) v jejich rozličných dobových formách, stylech a funkcích. Posláním čtyřsemestrového navazujícího magisterského studijního programu je příprava vysokoškolsky všestranně vzdělaných odborných pracovníků, zabývajících se výzkumem uměleckých děl a vizuální kultury.
Obor dějiny umění se zabývá poznáním a analýzou uměleckých děl a jejich historickému porozumění. Studuje jejich umělecké utváření, styly, funkce a jejich pozdější kritickou recepci, a stejně tak se věnuje i osobnostem jejich tvůrců – umělcům i objednavatelům, uměleckým hnutím a „provozu dějin umění“ (tj. galerijním institucím, památkové péči a umělecké kritice). Ve svém nejširším spektru zájmů se dnes dějiny umění stávají obecnou historickou vědou o obrazech a hermeneutikou vizuálních obrazů.
Ústředním cílem navazujícího magisterského studia dějin umění je dále prohloubit ty znalosti, které posluchač získal během studia bakalářského programu. Jestliže tam bylo cílem získat především znalosti a schopnosti popisu, analýzy a porozumění uměleckému dílu v rámci historických epoch, nyní se studijní pohled prohlubuje o další témata, spjatá zvláště s historickým porozuměním a interpretací uměleckých děl v jejich různorodém kontextu. Současně můžeme sledovat otevřenost uměleckého díla vůči jiným částem společenského a duchovního života, tj. jeho vazby kulturně historické, sociologické, psychologické apod.
Navazující magisterské studium probíhá na základě řešení aktuálních výzkumných otázek, četby zahraničních vědeckých textů a též prostřednictvím badatelské komunikace při zahraničním výzkumném pobytu. Je přitom koncipováno tak, aby posluchačům nabídlo nejen komplexní pohled na oblast umělecké tvorby a spolu s tím i prohloubený náhled do kompetencí vědecky pracujícího historika umění, ale umožnilo jim též prohloubit si vlastní specializaci a zájem ve výzkumu.
Potenciálními posluchači oboru jsou ti, kdo úspěšně absolvovali odpovídající bakalářské studium, a kdo mají zájem o samostatnou odbornou práci v oboru. U budoucího historika umění je podstatná rovněž vizuální paměť a zájem o četbu a badatelskou práci. Důležitá pro budoucí studium je aktivní znalost některého ze světových jazyků a pasivní znalost dalšího.
Absolventi navazujícího studia si v prvé řadě prohloubí své znalosti uměleckohistorického materiálu ve všech uměleckých oborech a obdobích dějin umění a osvojí si samostatnou práci s vědeckými i obrazovými informačními zdroji. Získají dovednosti v uplatnění uměleckých teorií a speciálních uměleckohistorických přístupů ve své samostatné výzkumné práci i ve využívání výsledků této práce.
Badatelské a pedagogické zaměření Semináře dějin umění se již tradičně věnuje výzkumu dějin umění na Moravě a ve střední Evropě od umění středověku po nejnovější dobu, důraz je též kladen na znalectví v galerijní muzeologii a památkové péči, jakož i na historiografii a metodologii dějin umění. K tomuto tradičnímu zaměření je v současnosti připojen též výzkum umění evropského a byzantského raného středověku v celém geografickém rozsahu. Výuka přitom probíhá ve spolupráci se zahraničními specialisty a ústavy. Posluchači tak mají možnost seznámit se blíže se zahraničním badatelským prostředím a mohou se velmi dobře připravit na svou závěrečnou diplomovou práci.
Posluchači mají ke svému studiu k dispozici dvě knihovny s prezenčním výběrem publikací.
Úspěšný absolvent je schopen
- orientovat se v celé šíři dějin uměleckých děl, umělců a uměleckohistorických směrů v minulosti i současnosti;
- pracovat s digitálními informačními zdroji, jejichž kritické využívání je podstatné pro získání nutných informací o uměleckých dílech;
- kriticky hodnotit a využívat uměleckohistorické prameny (obrazové, dokumentární a textové), utvářet hypotézy a testovat jejich relevanci při řešení zkoumaných problémů;
- rozpoznat a využívat možnosti historických i současných uměleckohistorických přístupů pro výzkum a aplikovat je na řešení zkoumaných problémů;
- identifikovat hlavní současná témata v historiografii dějin umění, diskutovat o nich a sledovat mezinárodní dění v oboru;
- specializovat se oborově a časově v dějinách umění; samostatně si vytvořit vlastní badatelský plán zkoumání problémů ve své specializaci;
- analyzovat a originálně interpretovat zvolený uměleckohistorický problém v samostatně zpracovaném odborném výstupu (např. diplomová práce);
- připravit si zprostředkování uměleckých děl z různých uměleckých oborů formou přednášky, vědeckého článku, kritiky, eseje apod.);
- prezentovat umělecké dílo, případně komplexní uměleckohistorické téma prostřednictvím výstav či expozic v galeriích a muzeích.
Uplatnění absolventů
Absolventi navazujícího magisterského studia oboru Dějiny umění se mohou uplatnit zejména jako odborníci vybavení potřebnými znalostmi a kompetencemi pro práci v týmech na uměleckohistorických ústavech, v uměleckohistorických muzeích a galeriích, v institucích památkové péče, v žurnalistice, umělecké kritice, v nakladatelstvích a v turistickém ruchu.
Díky získaným znalostem a dovednostem ve studiu mohou pracovat především ve funkcích odborných pracovníků, kteří budou dále připravováni do pozic kurátorů v muzeích a galeriích, památkářů-specialistů v oblasti památkové péče, kulturních analytiků v umělecké kritice či při zprostředkování umění (jako autoři-kurátoři výstav, koordinátoři v oblasti turistického ruchu nebo vedoucí kulturních rubrik v oblasti médií, televizní a rozhlasové tvorby).
I když titul z dějin umění především umožňuje uplatnění se ve světě umění, rozvíjí rovněž takové intelektuální a praktické dovednosti, které mohou být využity v řadě dalších zaměstnání. V současnosti, kdy ve společnosti hraje mnohem větší a významnější roli vizuální kultura a její porozumění, mohou posluchači své dovednosti a kompetence uplatnit v řadě jiných profesí (např. v obchodě s uměním a starožitnostmi, při prezentaci a propagaci výtvarného umění, v publicistice, marketingu apod.).
Zajišťuje | Filozofická fakulta |
---|---|
Typ studia | magisterský navazující na bakalářský |
Forma | prezenční |
Doba studia | 2 roky |
Vyučovací jazyk | čeština |
Absolventi fakulty v číslech
82 %
absolventů by znovu studovalo na MU
61 %
absolventů našlo práci snadno
20 800 Kč
je průměrný nástupní plat
Kombinace oborů
Oborové kombinace s oborem Dějiny umění
Přijímací zkouška
Termín pro podání přihlášky: 1. únor – 30. duben
Komu je obor určen: Obor je určen absolventům bakalářského studia stejného nebo příbuzného studijního oboru (příbuzný obor bude posouzen). Za příbuzné se obvykle považují estetika, muzeologie a sdružená uměnovědná studia.
Předmět přijímací zkoušky: Ústní zkouška ze znalostí v rozsahu státní bakalářské zkoušky (hlavní tematické okruhy: Architektura; Středověk; Raný novověk; Moderní umění po současnost) – základní okruhy ke státní bakalářské zkoušce jsou zveřejněny na webové stránce Semináře dějin umění – státní zkoušky, viz http://www.phil.muni.cz/dejum/content/studium/statni_zkousky.php). Důraz bude kladen na vizuální kompetence uchazečů, tedy schopnost smysluplně a erudovaně pracovat s obrazovým materiálem a jeho výkladem. Předpokládá se schopnost předložit projekt magisterské diplomové práce.
Hranice úspěšnosti u přijímací zkoušky: 70 bodů (maximální počet bodů 100).
Prominutí přijímací zkoušky: Absolventi bakalářského studia dějin umění na FF MU, kteří složili bakalářskou státní zkoušku v mezích klasifikačního stupně A – C mohou být přijati bez přijímací zkoušky. Od skončení státní zkoušky však nesmí uplynout více než rok, tedy dva semestry. O prominutí přijímací zkoušky uchazeči žádají prostřednictvím e-mailu na adrese prijimaci.rizeni@phil.muni.cz.
Odkaz na Seminář dějin umění: http://dejinyumeni.phil.muni.cz/
Kombinace oboru:Obor nelze kombinovat do dvouoborového studia. Je akreditován výhradně jako jednooborový.
Důležité informace o přijímacím řízení na FF MU:
- https://www.phil.muni.cz/pro-uchazece/navazujici-magisterske-studium/prijimaci-rizeni,
- https://www.phil.muni.cz/pro-uchazece/navazujici-magisterske-studium/materialy-pro-uchazece
Nejčastěji zapisované předměty
Doporučené studijní plány a další informace najdete ve studijním katalogu fakulty.
1. semestr
- Užité umění a umělecké řemeslo I.
- Umělecká kritika ve 20.století.
- Šlechtická sídla v Anglii: 16.-20. století
- Patos-tíseň-prázdnota: Umění a emoce 1900-2010
- Seminář: Metody dějin umění
- Didaktika dějin umění I
- České umění 1970-2000: Vizuální škola
- Praxe v odborné instituci
- Seminář: Evropské umění 18. století: nové přístupy a perspektivy
- Klíčové pojmy teorie obrazu a umění novým pohledem
- Seminář: Forma, prostor, funkce: uměleckohistorické pojmy v architektuře
- Psychologie pro učitele
- Školní pedagogika
- Před originály: památky v Brně
- Tradicionalismus v architektuře 20. a 21. století
- Seminář: Warburg, Panofsky,Sedlmayr & Gombrich
- Současná architektura
- Seminář: Řím době barokní
- Žena v umění raného novověku
2. semestr
- Současná architektura
- Před originály: památky v Brně
- Seminář: Ikonografie a ikonologie umění raného novověku
- Odborná exkurze
- Portrét od renesance po současnost
- Užité umění a umělecké řemeslo II.
- Didaktika dějin umění II
- Seminář: Fotografie přelomu 20. a 21. století
- Enigma loci II: Dějiny a teorie zahradního umění
- Umění pro roce 2000: směry, umělci, instituce a teorie
- Vizuální kultura doby Lucemburků (1310-1437)
- Kapitoly ze sociologie umění
- Praxe v odborné instituci
- Seminář: Mecenát raného novověku II. Baroko
- Školní didaktika
- Umění a společnost na počátku moderní doby (Dějiny obrazu III)
- Architektura 20. století
- Současné metodologické tendence v dějinách umění
- Seminář: Četba kritických a teoretických textů o současném umění
- Seminář: Metody dějin umění
- Výtvarná kultura Slezska v baroku
3. semestr
- Seminář k magisterské diplomové práci I.
- Seminář k magisterské diplomové práci I.
- Portrét od renesance po současnost
- Enigma loci II: Dějiny a teorie zahradního umění
- Globální a lokální ve středoevropském umění raného novověku
- Seminář: Jiří Valoch a tzv. Brněnský okruh
- Seminář: Forma, prostor, funkce: uměleckohistorické pojmy v architektuře
- Vizuální kultura doby Lucemburků (1310-1437)
- Dějiny světové fotografie
- Před originály: památky v Brně
- Futuristická rekonstrukce světa
- Seminář: Futurismus
- Architekt Nicodemus Tessin ml. a akademický barok v Evropě kolem 1700
- Seminář: Ikonografie a ikonologie umění raného novověku
- Seminář: Barokní sochařství: Dílny, technologie, materiály
- Santini kontra Dientzenhofer
- Středověké umění a rétorika
Další informace
http://www.phil.muni.cz/dejum/
http://www.earlymedievalstudies.com/index.html