Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy
Ianua linguarum reserata.
Popis oboru
Cílem studia Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy je připravit kvalifikovaného a kompetentního učitele španělského jazyka a literatury, který je komplexně vzdělaný pro výuku na středních školách, kde je španělština vyučována jako cizí jazyk.
Své kompetence ve španělštině může absolvent rozšířit o znalosti a dovednosti v jiných románských jazycích a také v problematice jihoamerického areálu, které ÚRJL nabízí v rámci povinně volitelných předmětů.
Vstupní jazyková kompetence dle Evropského referenčního rámce je C1, výstupní C2.
Absolvent je vybaven znalostmi, dovednostmi a kompetencemi nabytými studiem teoretických a aplikačních disciplín i praktickými jazykovými znalostmi a dovednostmi a také literárním a kulturním rozhledem.
Úspěšný absolvent je schopen
- důstojného písemného i ústního projevu ve španělštině na úrovni C2 Evropského referenčního rámce;
- uplatnit společenské, politické, kulturní, historické, literární a lingvistické vědomosti o Španělsku a hispanofonních zemích;
- plánovat, připravovat, realizovat a hodnotit výuku španělského jazyka na střední škole včetně vedení a hodnocení pedagogických praxí studentů na daném typu školy.
Uplatnění absolventů
Absolventi nacházejí uplatnění jak na středních školách různého typu a zaměření, tak na speciálních jazykových školách, kde se španělština vyučuje jako cizí jazyk.
Zajišťuje | Filozofická fakulta |
---|---|
Typ studia | magisterský navazující na bakalářský |
Forma | prezenční, kombinovaná |
Doba studia | 2 roky |
Vyučovací jazyk | čeština |
Absolventi fakulty v číslech
82 %
absolventů by znovu studovalo na MU
61 %
absolventů našlo práci snadno
20 800 Kč
je průměrný nástupní plat
Kombinace oborů
Oborové kombinace s oborem Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy
Přijímací zkouška
Termín pro podání přihlášky: 1. únor – 30. duben 2019
Komu je program určen: > Program je určen všem absolventům bakalářského studia, předpokládá se znalost jazyka na úrovni C1 dle SERR (Společného evropského referenčního rámce)
Předmět oborové přijímací zkoušky: Ústní zkouška. S uchazečem bude vedena diskuse ve španělském jazyce o bakalářské nebo oborové práci. Práci je možné zaslat v elektronické verzi – pokud je již hotová - Ústavu románských jazyků a literatur na adresu stehlik@phil.muni.cz.
Hranice úspěšnosti odborné přijímací zkoušky: 50 bodů (maximální počet bodů 100).
Součástí přijímací zkoušky programu Učitelství pro střední školy je také href"=https://www.phil.muni.cz/pro-uchazece/navazujici-magisterske-studium/prijimaci-rizeni">test z pedagogicko-psychologického základu.
Prominutí přijímací zkoušky: Přijímací zkouška se promíjí studentům, kteří absolvovali bakalářské studium oboru ú programu Španělský jazyk a literatura na FF MU s hodnocením A-B. O prominutí přijímací zkoušky mohou uchazeči požádat prostřednictvím e-mailu na adrese prijimaci.rizeni@phil.muni.cz.
Kombinace oborů: obor lze kombinovat do dvouoborového studia s obory Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy, Učitelství estetiky pro střední školy, Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy, Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy, Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy. Kombinovat lze pouze obory v prezenční formě studia.
Odkaz na Ústav románských jazyků a literatury.
Obecné informace k průběhu přijímacího řízení do navazujících magisterských programů na FF MU naleznete zde. Dokumenty k aktuálnímu přijímacímu řízení jsou vedeny v Materiálech pro uchazeče.
Nejčastěji zapisované předměty
Doporučené studijní plány a další informace najdete ve studijním katalogu fakulty.
1. semestr
- Španělská syntax
- Psychologie pro učitele I
- Školní pedagogika
- Didaktika španělštiny I
- Literatura espanola del romanticismo
- Úvod do lidové latiny a vývoj románských jazyků
- Písemný test ze španělského jazyka
- Latina pro romanisty I
- Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika
- Společnost a kultura zemí Střední Ameriky
- Románské literatury I
- Dějiny Mongolska
- Didaktický seminář I
- Seminář k magisterské diplomové práci I
- Variety španělštiny
- Španělská literatura v období 1850-1914
- Seminář k magisterské diplomové práci II
- Magisterská diplomová práce
- Státní závěrečná zkouška magisterská
- Kapitoly ze světové literatury pro mládež
- Ruština pro začátečníky 1
2. semestr
- Variety španělštiny
- Španělská literatura v období 1850-1914
- Školní didaktika
- Psychologie pro učitele II
- Didaktika španělštiny II
- Didaktický seminář II
- Vývoj jazyka
- Sexismus ve španělském jazyce
- Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika
- Anglický jazyk pro akademické účely II
- Angličtina autonomně
- Kreativní práce s informacemi
- Úvod do lidové latiny a vývoj románských jazyků
- Portugalština II (pro neportugalštináře)
- Španělsko- česká srovnávací stylistika
- Překladatelská dílna II
- Písemný test ze španělského jazyka
- Severská literatura od roku 1960 I Norsko, Švédsko (internetový kurz)
- Angličtina Online
3. semestr
- Španělská literatura 20.století I
- “So la espina está la rosa”: Lecturas del Libro de buen amor
- Seminář k magisterské diplomové práci I
- Úvod do lidové latiny a vývoj románských jazyků
- Didaktický seminář I
- Překladatelská dílna I
- Jazykový seminář italský V
- Romanistický semestrální projekt
- Baskický jazyk I
- Úvod do dějin a kultury Basků I
- Společnost a kultura zemí Střední Ameriky
- Tlumočnický seminář zaměřený na rozvoj základních kompetencí
- Latina pro romanisty II
- Portugalština III (pro neportugalštináře)
- Jazyk reklamy
- Kapitoly z pragmatické lingvistiky
- Historie španělského lexika
- Písemný test ze španělského jazyka
- Španělština v USA
- Redakční praxe
- Psychologie pro učitele II
- Didaktika španělštiny I
4. semestr
- Seminář k magisterské diplomové práci II
- Magisterská diplomová práce
- Státní závěrečná zkouška magisterská
- Španělská literatura 20.století II
- Pedagogická praxe
- Vývoj jazyka
- Didaktika španělštiny II
- Didaktický seminář II
- Španělská literatura v období 1850-1914
- Klauzurní práce
- Psychologie pro učitele II
- Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika
- Informatorium mateřského jazyka
- Dílna improvizace
- Španělsko- česká srovnávací stylistika
- Variety španělštiny
- Školní didaktika
Další informace
Ústav románských jazyků a literatur spolupracuje se zahraničními školiteli a vynikajícím studentům se skýtá možnost získání dvojího diplomu.