Hudební věda
Rozumět hudbě.
Popis oboru
Cílem studia oboru hudební věda v magisterském stupni je mnohostranné rozvíjení vědomostí, dovedností a metodologických poznatků z oblasti hudební vědy. Pro ni je charakteristická velká šíře témat, kterým se věnuje, a rovněž vysoká pestrost metod, jimiž dosahuje naplnění stanovených záměrů. Kromě problematiky hudební historie (věnované mj. oblastem dějinného vývoje hudebních kultur, národních a skladatelských škol, života a tvorby jednotlivých skladatelů, proměn interpretační praxe ad.) a historiografie je v magisterském stupni věnována zvýšená pozornost metodologii a předmětům systematické hudební vědy. Jedná se především o hudební estetiku, teorii a filozofii, vybrané problémy hudební paleografie (charakteristiku, kvalifikaci a klasifikaci různých notačních systémů), hudební sociologii a psychologii, hudební organologii a její příbuzné disciplíny včetně hudební ikonografie. Důležité je i jazykové vybavení (kromě angličtiny také latina a němčina). V osvojování klíčových kompetencí má i nadále značný význam provozování hudebních aktivit (v rámci výuky je možno realizovat zpěv v několika sborech, hraní na klavír, v komorních souborech či v orchestru). Žádoucí je také stáž v rámci Erasmus+ na některé z mnoha evropských univerzit, s nimiž má Ústav hudební vědy uzavřenu partnerskou smlouvu, a uplatnění poznatků a zkušeností získaných v zahraničí ve vlastní muzikologické práci. Tento studijní obor je určen zejména absolventům a absolventkám bakalářského studia oboru hudební věda, případně i jiných, příbuzných oborů (např. oboru Teorie a provozovací praxe staré hudby, jež garantuje brněnský Ústav hudební vědy). Jeho koncepce počítá a prohlubováním teoretického souboru poznatků, dovedností a metod hudební vědy i s jejich aplikováním v praxi. Studenti magisterského studia hudební vědy jsou schopni pracovat s odbornou literaturou (českou i zahraniční) i s primárními i sekundárními prameny týkajícími se různých oblastí hudební kultury. Cílem je rovněž v maximální míře rozvíjet kritické myšlení a aplikování moderních metodologických postupů a poznatků. Absolventi tohoto oboru budou schopni analyzovat a kontextualizovat nejrůznější druhy a formy uměleckých projevů, a to jak v oblasti vážné hudby, tak hudby nonartificiální. Absolventi mohou dále studovat hudební vědu v doktorském studijním programu, jsou však rovněž připraveni pro specializované uplatnění v praxi.
Úspěšný absolvent je schopen
- hlubšího zvládnutí historické, teoretické a metodologické problematiky muzikologie;
- odborného zacházení s dosavadními výsledky muzikologického bádání;
- specializovaného vhledu do systematických muzikologických disciplín;
- kritického myšlení a kontextualizace při práci s prameny i s literaturou;
- aplikování teoretických poznatků v praxi.
Uplatnění absolventů
Absolvent získává hluboké znalosti v oblasti teorie a dějin hudby, jež mu umožňují širokou a pestrou škálu uplatnění v odborné praxi včetně samostatného řešení vědeckých úkolů, a to jak ve sféře základního, tak aplikovaného výzkumu (akademická pracoviště, archivy a muzea). Je rovněž kvalifikován pro uplatnění v hudebních institucích (orchestry, operní divadla, média tištěná i elektronická, redakce, hudební vydavatelství a nakladatelství, hudební a kulturní nadace apod.). Může se kvalifikovaně uplatnit také ve sféře hudebního vzdělávání.Rovněž může dále studovat hudební vědu v doktorském studijním programu.
Zajišťuje | Filozofická fakulta |
---|---|
Typ studia | magisterský navazující na bakalářský |
Forma | prezenční, kombinovaná |
Doba studia | 2 roky |
Vyučovací jazyk | čeština |
Absolventi fakulty v číslech
82 %
absolventů by znovu studovalo na MU
61 %
absolventů našlo práci snadno
20 800 Kč
je průměrný nástupní plat
Kombinace oborů
Oborové kombinace s oborem Hudební věda
Přijímací zkouška
Termín pro podání přihlášky: 1. únor – 30. duben
Komu je obor určen: Obor je určen absolventům bakalářského studia oboru hudební vědy a rovněž absolventům bakalářského studia Teorie a provozovací praxe realizovaného Ústavem hudební vědy FF MU.
Předmět přijímací zkoušky: Předpokladem k přijetí je složení ústní přijímací zkoušky v rozsahu požadavků k bakalářské státní zkoušce. Bližší informace: http://music.phil.muni.cz/studijni-obory/hudebni-veda/statni-zaverecna-zkouska-bakalarska
Hranice úspěšnosti u přijímací zkoušky: 40 bodů (maximální počet bodů 100).
Prominutí přijímací zkoušky: Přijímací zkouška bude prominuta uchazečům, kteří složili s výborným (A) či velmi dobrým (B) prospěchem bakalářskou zkoušku z oboru Hudební věda na FF MU. O prominutí přijímací zkoušky mohou uchazeči požádat prostřednictvím e-mailu na adrese prijimaci.rizeni@phil.muni.cz.
Odkaz na Ústav hudební vědy: http://music.phil.muni.cz
Kombinace oboru: Obor lze kombinovat do dvouoborového studia se všemi obory FF kromě oborů, které jsou akreditovány výhradně jako jednooborové (Andragogika, Balkanistika, Dějiny umění, Informační studia a knihovnictví, Sdružená jihoslovanská studia, Severoamerická kulturní studia, Sociální pedagogika a poradenství, Kulturní studia Číny, Český jazyk se specializací počítačová lingvistika) a kromě oborů v kombinované formě.
Důležité informace o přijímacím řízení na FF MU:
- https://www.phil.muni.cz/pro-uchazece/navazujici-magisterske-studium/prijimaci-rizeni
- https://www.phil.muni.cz/pro-uchazece/navazujici-magisterske-studium/materialy-pro-uchazece
Nejčastěji zapisované předměty
Doporučené studijní plány a další informace najdete ve studijním katalogu fakulty.
1. semestr
- Akademický seminář I
- Němčina pro muzikology I.
- Opera - syntéza žánrů
- Kapitoly z hudební estetiky
- Mozart a Salieri
- Metodologie hudební vědy
- Notace 20. století
- Práce s Orffovými nástroji a didaktika hudebních činností
- Česká hudební kultura 1945 - 1972
- Analytický seminář k dílu Jana Nováka
- Riemann a Schenker. Přístupy k hudební analýze
- Kapitoly z dějin hudby středověku a renesance
- Seminář hymnologický I.
- Seminář "Hudba období baroka a klasicismu" I.
- Seminář "Život a dílo Leoše Janáčka" I.
- Anglický jazyk pro akademické a odborné účely I
- Hudební didaktika I.
2. semestr
- Projekt diplomové práce
- Akademický seminář II
- Němčina pro muzikology II.
- Pavel Haas, život a dílo
- Mikrotektonika
- Hudba v Divadle Husa na provázku
- Dějiny hudební teorie
- Hra jako didaktický prostředek hudebněvýchovného procesu
- Kapitoly z hudebního neoklasicismu
- Seminář hymnologický II.
- Edice hudby 17. a 18. století - cvičení
- Seminář "Život a dílo Leoše Janáčka" II.
- Formalismus středoevropský a ruský
- Mysterium opery
- Česká hudební kultura po roce 1972
- Slovenská hudba 1848 - 1945 v kontextoch
- Seminář "Hudba období baroka a klasicismu" II.
3. semestr
- Diplomový seminář I.
- Kapitoly z hudební estetiky
- Mozart a Salieri
- Opera - syntéza žánrů
- Notace 20. století
- Němčina pro muzikology I.
- Německý jazyk pro akademické a odborné účely I
- Estetika v Čechách a na Moravě
- Média a jejich praxe
- Odborná praxe
- Práce s Orffovými nástroji a didaktika hudebních činností
- Jazz podle nástrojů: trumpetisté, trombonisté, saxofonisté, klavíristé a další
- Metodologie hudební vědy
- Collegium musicum - klavír pro muzikology
- Česká hudební kultura 1945 - 1972
- Analytický seminář k dílu Jana Nováka
- Úvod do teorie a dějin hudební recepce
- Hudba v habsburské monarchii v 17. - raném 19. století
- Teorie a dějiny rockové hudby I.
- Výběrová přednáška magisterská
- Akademický seminář I
- Seminář hudební estetiky a teorie I.
4. semestr
- Němčina pro muzikology II.
- Hudba v Divadle Husa na provázku
- Diplomový seminář II.
- Pavel Haas, život a dílo
- Mikrotektonika
- Magisterská diplomová práce
- Státní závěrečná zkouška magisterská
- Akademický seminář II
- Německý jazyk pro akademické a odborné účely II
- Textový seminář k lužickosrbské kultuře a dějinám
- Seminář kritiky a kulturní publicistiky
- Příběh Dona Juana jím samým vyprávěný
- Znamení zrodu: kapitoly o českém obrození II.
- Základy počítačové notosazby
- Slovenská hudba 1848 - 1945 v kontextoch
- Dějiny hudební teorie
- Teorie a dějiny rockové hudby II.
- Projekt diplomové práce
- Výběrová přednáška magisterská
- Seminář hudební estetiky a teorie II.
- Interpretační seminář