· CHRONOLOGIE ·
E.F.Burianova voicebandová kompozice Máchova Máje
Zpracoval: Otakar Blaha
Obecně o voicebandu – kořeny, možnosti
- Slovo voiceband odvozeno od jazzband; inspirace EFB ve skupině The revellers – hlasový jazzband navazující na tradice černošského zpěvu (gospely a spirituály, dnes např. Take 6)
- voiceband je nenotovaný sbor využívající všech hlasových možností – recitace, deklamované slovo, šepoty, zpěv a polozpěv, neartikulované zvuky, výkřiky,
- využívá všeho, co je v jazzu – glissando, disonance, stakata, refrény, improvizace, brumenda, syčení, pískání, výjeková falseta, synkopování
Pojetí voicebandu EFB – práce s textem
- pojetí textu – EFB nevychází z textu, jemuž by sloužil, ale text má jen jako libreto a děla si s ním co chce. Výslovně říká, že nestojí o „školskou reprodukci textu se všemi jejími metrickými mechanismy”. Z textu se teprve produkuje zvuková báseň tj. akustickofonetická podoba textu, „zvuková báseň”. Vše stojí na základně latentního rytmu. Kromě klasicky českých meter (trochej, daktyl) uplatňuje také časomíru a metra pro češtinu netypická (jamb – Máj), tzn. manipuluje s důrazy (lehké a těžké doby) a s délkami slabik.
- Nejde mu o realistický výklad textu a slova, o to, aby posluchač vše pochopil – jde po obraznosti, zvuku – osvobozuje jazyk od významu. Posluchač byl tím prý schopen chápat celek i jednotlivosti.
- básnivá filmovost, viditelnost – „vidění zvukem”
- polydynamická a polyrytmická mnohost; deklamační polyfonie – přesně členěná dynamickorytmická hlasová kompozice
- Hlasy se kříží a mísí, ale divák má stále představu dějové linky, jejího spádu
- EFB se nespokojil s ledajakým textem, spousta mu jich nevyhovovala, spoustu jich také předělával (mnozí tvůrci ho také neměli rádi a není se co divit, že měl málo textů), někdy si i psal svoje vlastní – obecně měl textů nedostatek
- Neomezoval se jen na poezii, i prózu si podrobil (součást činohry, samostatné večery – např.večer lidových pohádek)
O Máji – inscenace
- 15.5.1929 Máj prve jako kantáta – potřeboval 50 lidí, 8 sólistů. Kantáta: rozměrnější skladba oslavná, pro sbor, sóla a orchestr (voicebandové kvarteto, pěvecké kvarteto, voiceband, orchestr)
- z recenze J.Fučíka: „Burianovi se nezdařilo udělat celý Máchův ”Máj”. (…) To co dělá Máj celkem, kusem z nejkrásnějších českých poetických děl, to zachyceno (…) nebylo. (…) Burian vidí Máj jako epickou práci. Zdůrazňuje všecko, co se – řekněme přímo: vnějškově v Máji děje. Máj je ovšem báseň epická co nejméně. Největší a nejsilnější část jeho v pojetí Burianově tedy zcela padá.”
- J.Fučík ale chválí práci s výslovností, práci s hlasem, dobrou vyváženost
- 10.4.1935, scénické provedení, zapojen tanec, hudba, film a band, který se také sám pohybuje (po způsobu gospelů, srovnání také s chórem na antickém divadle)
- Základem je akord složený z čtvrttónů i menších nuancí tónu. Hlasy rozděleny prostě na vysoké a nízké. Kolik hlasů, tolik tónů v akordu. Učinkující se museli navzájem poslouchat (člověka vedle sebe, dle jeho tónu se přizpůsobit a zpívat o čtvrttón níž, člověk vedle něj stejně atd.), museli mít precizní artikulaci, každý sólista musel mít vypracovaný svůj vlastní výraz. Hlas na tónu či dechu, doprovod na vokálu nebo brumendu
- Zachovaly se Zpěvy sladké Francie, rekonstrukce Křestu Sv.Vladimíra, Vojna (montáž z lidové poezie), Láska, vzdor a smrt (lidová hra se zpěvy a tanci). Z Máje jen malá část
- Z recenze Milana Rutta: „(…) marné čekání Jarmily v předzpěvu je vyjádřeno symbolickou mimikou plavovlasé dívky za několika rovnoběžnými provazy, jež v stříbrném chladu reflektorů se mění v měsíční paprsky a zase v struny obrovské harfy, jež zní celou májovou nocí. Tato metamorfóza věcí pomocí světla je jedním z nejkrásnějších jevištních kouzel E.F.Buriana: Burian si např. staví na jeviště podivný strom, vyrobený primitivně z kusu dřeva a cucků koudele a připomínající svou reální formou smuteční vrbu. Ale to je pouze základní tvar bez duše, nabývající své dramatické funkce teprve světlem, které jej proměňuje v desítky fantastických a dramatických osob.”
- Voiceband dnes: Ústaf Brno, vedoucí Šturma