1. Magie, rituál, počátky divadla
Rituální a jiné teorie původu divadla. Divadelní prvky v rituálech prehistorických kultur. Mezopotámie, Babylon, Egypt. Počátky západního divadla v antickém Řecku – kult boha Dionýsa, divadelní slavnosti, vznik tragédie a komedie.
2. Řecké divadlo
Řecká tragédie – funkce, stavba, vývoj a charakteristika žánru. Aischylos, Sofokles, Euripides. Řecká komedie – funkce, stavba, vývoj (od staré attické komedie k nové attické komedii) a charakteristika žánru. Menandros. Organizace divadelních aktivit, podoby realizace i proměny jednotlivých divadelních složek. Vývoj divadelního prostoru a divadelní architektury ve starověkém Řecku; scénická praxe. Aristotelova Poetika . Řecké divadlo doby helénistické; řecký mimos.
3. Římské divadlo
Původ a charakter divadelních aktivit v Římě. Rozdíly mezi řeckým a římským divadlem. Římské divadlo republikánské doby; divadlo císařského Říma. Drama – tragédie (Seneca); komedie (Plautus, Terentius); menší žánry – atellana, mimus, pantomimus. Římská divadelní architektura a scénická praxe. Římské slavnosti a teatralizované produkce.
4. Asijské divadelní kultury
Asijský divadelní systém. Indie – divadelní formy; sanskrtské drama (Kálidása), inscenační praxe; lidové a taneční divadlo (kathakali). Čína – divadlo za dynastie Chan, Tchang, Sung; rozvoj dramatu za dynastie Jüan a Ming; pekingská opera. Japonsko – divadlo nó; populární formy divadla –kabuki a loutkové bunraku.
5. Středověké náboženské divadlo
Liturgické drama – vznik nového divadla z křesťanského obřadu, úloha chrámu ve vývoji středověkého divadla; inscenační konvence. Resurekční a nativitační hry - dramatizace biblické tematiky. Divadlo odehrávající se mimo kostel – náboženské drama vernakulární; velké náboženské slavnosti; mystéria, cykly náboženských her, mirákly. Scénické konvence; středověký divadelní prostor. Simultánní scéna středověkého náboženského divadla.
6. Středověké světské divadlo
Rozvoj středověkého světského divadla; jeho východiska a formy. Improvizované podívané a učená dramata (elegické komedie). Jokulátor; blázen/šašek. Karneval; svátky bláznů. Komické i nekomické dramatické žánry – moralita, fraška, sottie, interludium, pastorála. Hry na pomezí duchovního a světského dramatu (Hrotsvita). Prostory středověkého světského divadla.
7. Italské renesanční divadlo
Znovuobjevení antického divadla. Dramatické žánry: commedia erudita (L. Ariosto, N. Machiavelli, G. Bruno, Bibbiena), tragédie, pastorála (T. Tasso, B. Gaurini), melodrama. Dvorské divadlo (slavnosti, počátky opery a baletu). Nová koncepce divadelního prostoru (inspirace Vitruviem, římská akademie); použití perspektivy (S. Serlio). Architektura divadelních budov (A. Palladio).
8. Divadlo v alžbětinské a jakubovské Anglii.
Rozvoj divadla za Tudorovců. Profesionální herecké skupiny a jejich organizace. Londýnská divadla; James Burbage a Philip Henslowe. Prostorové dispozice a inscenační principy shakespearovské scény. Konkurenční tradice ze strany dětských hereckých skupin a krytých divadel. Dramatická tvorba alžbětinských a jakubovských dramatiků (R. Greene, Ch. Marlowe, T. Kyd, T. Dekker, T. Heywood, W. Shakespeare, B. Jonson, F. Beaumont, J. Fletcher, J. Webster, T. Middleton, J. Ford); dramatické žánry alžbětinského a jakubovského divadla. Hlavní herecké osobnosti těchto období. Anglická dvorská maska (I. Jones a scénografické inovace).
9. Španělské divadlo zlatého věku
Rozvoj španělského divadla v 16. a 17. století. Náboženské a světské drama; typy hracích prostorů, veřejná divadla corrales , scénické postupy. Dramatické žánry; dramatičtí autoři (F. de Rojas, G. Vicente, M. de Cervantes, Lope de Vega, T. de Molina – zrod typu Dona Juana, Calderón de la Barca).
10. Evropské barokní divadlo
Barokní velké divadlo světa. Dvorské divadlo – dvorské slavnosti; vznik a rozvoj opery a baletu. Divadlo řádové, školní a lidové. Další rozvoj scénických postupů v 17. a v první polovině 18. století; iluze barokní scény, dekorace, divadelní efekty a jevištní technika.
Barokní prvky v tvorbě Shakespeara, Calderóna a Moliera.
Obnova div. aktivit v Anglii, drama a divadlo anglické restaurace a poč. 18. století (komedie mravů - W. Congreve).
11. Od commedie dell 'arte k pravidelnému dramatickému textu
Zdroje, výrazové prostředky. Princip improvizace, typy, masky, charaktery – klasifikace , scénáře. Způsob organizace divadelních aktivit; trupy. Commedia dell'arte v Itálii a mimo ni. Osvícenské reformy C. Goldoniho – zavedení pevného literárního tvaru dramatu; C. Gozzi. Dědictví commedie dell 'arte v historii evropského divadla.
12. Divadlo francouzského klasicismu
Francouzské klasicistní drama – P. Corneille, Moliere, J. Racine. Estetické normy -klasicistická doktrína. Divadla, herecké společnosti, scénické postupy, rozvoj opery. Institucionalizace divadel - vznik Comédie-Française. Od klasicismu k francouzské revoluci – francouzské divadlo 18. století: drama - Voltaire, D. Diderot, P. Marivaux, P. Beaumarchais; scénické inovace. Jarmareční divadlo, komická opera. Vývojové proměny opery, baletu a herectví v 18. století; změna postavení profese dramatika a herce.
13. Německé divadlo v době osvícenství
Politická situace v Německu a divadelní aktivity v době předosvícenské (dvorské a jezuitské divadlo; jarmareční a improvizované divadlo, kočovné společnosti, postava Hanswursta, hauptakce a burlesky). Osvícenské reformy německého divadla; idea a realizace národního divadla (J. Ch. Gottsched, C. Neuberová, K. Ekhof, G. E. Lessing). Německé drama 18. století. Préromantismus a hnutí Sturm und Drang . Výmarský klasicismus – J. W. Goethe a F. Schiller.
14. Evropské preromantické a romantické divadlo (Anglie, Německo)
Anglické divadlo druhé poloviny 18. století. Divadelní reformy Davida Garricka, drama (R. Sheridan, O. Goldsmith), herecké osobnosti (D. Garrick, klasický styl J. P. Kembla a S. Siddonsové). Rozvoj divadel v první polovině 19. století, romantické básnické drama (S. T. Coleridge, W. Wordsworth, J. Keats, P. B. Shelley, G. G. Byron). Žánr melodramatu. Romantická škola v herectví (E. Kean).
Německé romantické a postromantické divadlo (H. Kleist, G. Büchner, L. Tieck, Ch. D. Grabbe). Rakousko - vídeňské lidové divadlo (F. Raimund, J. N. Nestroy).
15. Evropské romantické divadlo (Francie, Rusko a Polsko)
Francouzské divadlo počátku 19. století – bulvární divadlo a melodrama. Program francouzských romantiků, bitva o Hernaniho . Dramatická tvorba (V. Hugo, A. Dumas st., A. de Musset, A. de Vigny). Proměny inscenačních postupů v první polovině 19. století.
Ruské a polské romantické drama a divadelní poměry v první polovině 19. století (A. S. Gribojedov, A. S. Puškin, M. J. Lermontov; A. Mickiewicz, J. Slowacki, J. Krasiński).
16. Divadlo evropského realismu a naturalismu I. – Francie a Rusko
Počátky realismu ve Francii – realistické drama a jeho průkopníci (A. Dumas syn, E. Augier), model dobře udělané hry, proměny inscenačního stylu.
Program naturalistického divadla a úsilí o nové drama (E. Zola, H. Becque). A. Antoine a Théâtre Libre, realistické a naturalistické inscenační postupy.
Počátky realismu, realistická a naturalistická dramatická tvorba v Rusku (N. V. Gogol, A. N. Ostrovskij, A. V. Suchovo-Kobylin, L. N. Tolstoj). Realizace realistických inscenačních postupů v Rusku - K. S. Stanislavskij, V. I. Němirovič-Dančenko a Moskevské umělecké divadlo. Dramatika A. P. Čechova a M. Gorkého. Stanislavského herecký systém.
17. Divadlo evropského realismu a naturalismu II. – Norsko, Německo, Velká Británie
Dramatická tvorba: realismus v díle Henrika Ibsena, G. Hauptmanna aj. Reformy Meiningenských. Divadelní reformátor Richard Wagner. Berlín: Frei Bühne a O. Brahm.
Realistické tendence v britském divadelnictví – režijní inovace H. Irvinga a divadlo Lyceum; J. T. Grein a Independent Theatre. Rané realistické drama (A. W. Pinero). Osobnost G. B. Shawa a drama idejí; britské realistické drama. H. G. Barker a Royal Court Theatre.
18. Nástup moderních divadelních směrů a tzv. první divadelní reforma I. – ve Francii a Rusku
Francouzská divadelní avantgarda. Symbolismus na divadle - Théâtre d'Art (P. Fort) a Théâtre de l'Oeuvre (A. Lugné-Poe). Dramatická tvorba M. Maeterlincka, P. Claudela a A. Jarryho. Théâtre du Vieux Colombier (J. Copeau). Dadaismus a surrealismus ve francouzském divadle a dramatu - G. Apollinaire, J. Cocteau, A. Artaud a R. Vitrac (Théâtre Alfred Jarry) aj. Francouzská meziválečná režie.
Divadelní modernismus v Rusku: S. Ďagilev; proměna inscenačního stylu v Moskevském uměleckém divadle; osobnost a experimenty V. E. Mejercholda; A. J. Tairov, J. B. Vachtangov aj. Divadelní konstruktivismus a biomechanika. Proletářské divadlo. Dramatická tvorba V. Majakovského, M. Bulgakova, V. Višněvského.
Reforma scény (A. Appia, E. G. Craig).
19. Nástup moderních divadelních směrů a tzv. první divadelní reforma II. – Německo, Itálie, Norsko, Švédsko, Velká Británie a Irsko
Režisér Max Reinhardt. Nerealistické drama H. von Hofmannsthala a Franka Wedekinda.
Expresionismus v dramatu (E. Toller aj.), expresionistický inscenační styl. Bauhaus a W. Gropius. Nerealistické tendence v dílech H. Ibsena, Ö. von Horvátha, G. Hauptmanna, A. Schnitzlera.
Itálie – drama přelomu století (G. d'Annunzio); futurismus (F. T. Marinetti). Intimní divadlo ve Stockholmu a A. Strindberg. Estetismus Oscara Wilda. Irsko – irské obrození a znik divadla Abbey, spory o jeho stylovou profilaci (W. B. Yeats, J. M. Synge).
20. Bertolt Brecht, E. Piscator a epické divadlo
Pricipy epického divadla. Brechtova divadelní teorie a praxe. Brecht-dramatik. Berliner Ensemble. E. Piscator, politické divadlo a jeho výrazové prostředky. Vlivy epického divadla na divadlo a drama 20. století (E. Bond, C. Churchillová, P. Weiss aj.).
21. Americká dramatická tvorba a divadlo ve 20. století
Dramatická tvorba v USA a její specifika: E. O 'Neill, T. Wilder, T. Williams, A. Miller, E. Albee, S. Shepard aj . Lee Strasberg a Actors Studio. Vznik a vývoj muzikálu.
22. Absurdní drama a divadlo
M. Esslin a koncept absurdního divadla. Východiska absurdního divadla a dramatu, dramatické postupy. S. Beckett, E. Ionesco, A. Adamov, J. Genet, S. Mrožek. F. Arrabal, H. Pinter, E. Albee aj., absurdní prvky v tvorbě Toma Stopparda.
23. Divadlo v závěrečné fázi modernismu I.
Antonin Artaud, divadlo krutosti. Artaudova vize divadla; „Divadlo a jeho dvojenec“ a manifesty. Vliv na divadlo 2. pol. 20. století.
USA: proměny amerického poválečného divadla, hnutí Off a Off-Off Broadway, Living Theatre, La MaMa, Open Theatre, Peter Schumann a Bread and Puppet Theatre, Richard Schechner a Performance Group.
24. Divadlo v závěrečné fázi modernismu II.
J. Grotowski a koncept chudého divadla, herecká výchova; divadlo T. Kantora; J. Szajna, Teatr 8 dnia, Teatr 77, A Wajda.
E. Barba a Odin Teatret; režisér P. Brook; J. Savary a Grand Magic Circus; A. Mnouchkinová a Théatre du Soleil aj.
25. Postmoderní drama a divadlo
Posstrukturalismus, drama S. Berkoffa; režijní postupy M. Kirbyho, R. Foremana a R. Wilsona. Feministické divadlo; performanční umění L.Andersenové a K. Finleyové. Drama a divadlo AIDS.
Literatura
- Blahník Vojtěch Kristian: Světové dějiny divadla. Praha 1929.
- Gasscoigne Bamber: World Theatre. An Illustrated History. London 1968.
- Enciclopedia dello Spettacolo IX. Roma 1954-1966.
- Kindermann Heinz: Theatergeschichte Europas I-VII. Salzburg 1957-1965.
- Mousignac Léon: Le Théatr des Origines a nos Jours. Paris 1957.
- (Slov.překlad: Divadlo od počiatku po naše dni. SNKL 1965.)
- Nicoll Allardyce: The Developement of the Theatre. London 1948 (3.vyd.).
- Nicoll Allardyce: Masks, Mimes and Miracles. London 1931.
- Brockett, Oscar G.: Dějiny divadla. Praha 1999
Práce k jednotlivým problémům
- Alžbětinské divadlo I-III. Praha 1978-1985.
- Balvín-Pokorný-Scherl: Vídeňské lidové divadlo. Praha 1990.
- Braun K.: Druhá divadelní reforma. Praha-Brno 1993.
- Brett V.: Moliere. Praha 1957.
- Bukáček J.: Carlo Goldoni. Praha 1957.
- Bělič O.: Stručné dějiny španělského dramatu. Praha 1977.
- Cajthamlová A.: Divadelní kultura německá. In: Prolegomena č.8.
- Černý V.: Stredoveká dráma. Bratislava 1964.
- Eliade M.: Mýtus o věčném návratu. Praha 1993.
- Eliade M.: Posvátné a profánní. Praha 1994.
- Friedenthal R.: Goethe, jeho život a doba. Praha 1973.
- Groh Fr.: Řecké divadlo. Praha 1907.
- Harland, R.: Superstructuralism. London and New York.1987
- Chudoba Fr.: Kniha o Shakespearovi. Praha 1941.
- Kalvodová D.: Čínské divadlo. Praha 1992.
- Kalvodová D.: Divadelní kultury východu. Bratislava 1987.
- Kalvodová D.: Pod praporem krále nebes. Praha 1987.
- Kalvodová D.: Vítr v piniích. Praha 1975.
- Kaye, Nick: Postmodernism and Performance.London 1994
- Kopecký J.: O divadle středověku - studie polemická. In: Divadelní revue 1989.
- Kratochvíl K.: Ze světa komedie dell'arte. Praha 1987.
- Martínek K.: Dějiny ruského předrevolučního činoherního divadla. Praha 1967.
- Martínek K.: Ruská divadelní moderna. Praha 1970.
- Mikeš V.: Divadlo španělského Zlatého věku. Praha 1995
- Oleríny V.: Cervantes. Bratislava 1955.
- Stehlíková E.: Řecké divadlo klasické doby. Praha 1991.
- Stehlíková E.: Římské divadlo. Praha 1993.
- Taranienko Z.: Divadlo a rituál. In: Prolegomena č.18.
- Zbavitel D.: Divadelní kultura starověké Indie. In: Prolegomena č.18.
- Žába Z.: Tesáno do kamene, psáno na papyrus. Praha 1969.