Uncovering the Organizational Learning Capacity in Schools

Logo poskytovatele
Název česky Rozkrývání kapacity k organizačnímu učení ve školách
Autoři

NOVOTNÝ Petr POL Milan SEDLÁČEK Martin LAZAROVÁ Bohumíra HLOUŠKOVÁ Lenka

Rok publikování 2013
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Článek se zaměřuje na několik specifických aspektů organizačního učení ve školách, jmenovitě na kapacitu k organizačnímu učení. Náš pokus odhalit organizační schopnost učení je založen na dvou předpokladech: (1) Pro účely diskuse o organizační schopnost učení je užitečné vyjasnit odpověď na otázku "Na jaké úrovni organizace učení probíhá?" Tato otázka má dva aspekty: jaké jsou úrovně organizačního učení a jaký je potenciál k učení na těchto úrovních organizace. (2) V této souvislosti se zdá být užitečné oddělit procesy organizačního učení od schopnosti učit se, tedy od připravenosti mechanismů tvorby a sdílení znalostí, klimatu a kultury sdílení, a nakonec mechanismy "koordinované systémové změny" v organizaci (Marsick , 1994). Jakkoliv je měření kapacity k organizačnímu učení obtížné, ne-li nemožné, výzkumně lze zodpovědět následující otázku: Jaké úrovně organizace ve škole (inter-individuální úroveň, úroveň skupinová nebo organizační úroveň) dávají prostor organizačnímu učení? Na základě dat shromážděných autory (tým vedený Milanem Polem) v průběhu práce na projektu Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole, se snažíme odpovědět na výše uvedenou otázku. Zjistili jsme, že různým úrovním organizace je připisována různá kapacita k organizačnímu učení. Tato kapacita se liší také v závislosti na tématech organizačního učení ve škole. Autoři dále interpretují získaná data tak, aby bylo možné vysvětlit tyto jevy komplexně. Výzkumný projekt byl podpořen Grantovou agenturou ČR.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.