An Afterglow of Byzantium in Ottoman Illustrated Manuscripts : The Case of the Pictorial Representation of Architecture
| Název česky | Dozvuk Byzance v osmanských ilustrovaných rukopisech : případ zobrazování architektury |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2017 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Convivium. Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterranean. Seminarium Kondakovianum Series Nova |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | http://hdl.handle.net/11222.digilib/137337 |
| Doi | https://doi.org/10.1484/J.CONVIVIUM.4.2018009 |
| Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
| Klíčová slova | Islamic art; Ottoman book painting; Ottoman illustrated manuscripts; representation of architecture; Byzantine models; marble; mosaics; opus sectile |
| Popis | Autonomní osmanský vizuální a architektonický idiom se formoval na základě inspirace různorodými cizími vzory, vzešlými převážně z byzantské a persifikující timurovsko-turkmenské umělecké tradice. Pochopení toho, jakou formou a způsobem byly byzantské vzory přejaty do osmanského zobrazování architektury, významně přispívá k porozumění komplexnímu procesu, v rámci něhož se rozvíjela osmanská knižní malba v období jejích počátků i hlavního rozkvětu. Byzantské vzory přejaté osmanskými malíři byly jak piktoriální, tak architektonické. Mozaiky a fresky byly snadno dostupné v interiérech několika původně byzantských kostelů, jež byly přeměněny v mešity. Tyto stavby, zejména v oblasti Kostantiniyye (Istanbulu), zároveň umožnily přímou zkušenost s byzantskou architekturou a její dekorací, neboť se staly součástí osmanské přítomnosti. |
| Související projekty: |