Too many hands : a bureaucratic screenwriting for the Czech silent national epic Svatý Václav (St. Wenceslas) (1930)

Název česky Příliš mnoho rukou : byrokratický scenáristický proces pro český němý národní velkofilm Svatý Václav (1930)
Autoři

KOS Martin

Rok publikování 2021
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Studies in Eastern European Cinema
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2040350X.2021.1889771?src=
Doi http://dx.doi.org/10.1080/2040350X.2021.1889771
Klíčová slova bureaucratic screenwriting; Czech silent cinema; epic drama; intertext; national cinema; screen idea; St. Wenceslas
Popis Tento článek zkoumá scenáristickou praxi v souvislostech státem podporované kinematografie. Zaměřuje se na český němý velkofilm Svatý Václav (1930) a vrhá světlo na formy byrokratických zásahů během formalizovaného procesu psaní. V návaznosti na koncepty screen idea a screen idea work group od Iana W. Macdonalda článek vysvětluje kolektivní dynamiku a vypořádává se s otázkou oficiální historiografie. Tvrdím, že akademičtí představitelé pravidelně upravovali screen ideu filmového projektu tak, aby vyhovovala jejich historické interpretaci svatého Václava. Jelikož toto umožňovala jejich prominentní pozice v kolektivu, text zkoumá hierarchii moci v rozhodovacím procesu a formy spolupráce, soupeření a vyjednávání. Tím nám pomáhá znovu promyslet scenáristické praktiky skrze vysvětlení funkcí komise během scenáristické soutěže a vliv dohlížejících hlasů, které vymezovaly textuální hranice scénáře. Nastíněná scenáristická řešení poté ilustrují jak tvůrčí kreativitu v převyprávění známého příběhu v rámci nastavených limitů, tak pragmatické snížení uměleckých ambic.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.